'osobowość nieprawidłowa'

1. Data: 2003-04-01 07:19:48

Temat: 'osobowość nieprawidłowa'
Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

Czy 'osobowość nieprawidłowa' to nowa nazwa psychopatii?
- i co to tak, na prawdę, znaczy?

Pozdrawiam
Qwax

1. Data: 2003-04-01 13:32:21

Temat: Re: 'osobowość nieprawidłowa'
Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qwax <...@...Q> napisał(a):

> Czy 'osobowość nieprawidłowa' to nowa nazwa psychopatii?
> - i co to tak, na prawdę, znaczy?
>
> Pozdrawiam
> Qwax

Osobowość nieprawidłowa jest używana jak synonim psychopatii. Obecnie
rzeczywiście jest używany zamist pojęcia psychopatii. Bilikiewicz pisze, że
odchodzi się od używania terminu psychopatia, ze względu na jego "wydźwięk
pejoratywny".

Pozdrawiam...

1. Data: 2003-04-01 13:41:24

Od: k...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Bilikiewicz pisze, że
> odchodzi się od używania terminu psychopatia, ze względu na jego "wydźwięk
> pejoratywny".

Hi hi, bo "osobowość nieprawidłowa" wcale nie brzmi pejoratywnie :D

kohol

1. Data: 2003-04-01 13:58:28

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

k...@p...onet.pl napisał(a):

> Hi hi, bo "osobowość nieprawidłowa" wcale nie brzmi pejoratywnie :D

może mniej pojoratywnie i bardziej delikatniej :). No ale to już wina
amerykańskiego kina, że psychopatia brzmi jak brzmi :). Chociaż mi osobiście
psychopatia bardziej pasuje, bo "osobowość nieprawidłowa" można interpretować
wilorako. Mnożenie bytów ponad potrzebę :) Ockcham by się przydał :)...

Pozdrawiam...

1. Data: 2003-04-01 17:34:40

Temat: O ck chamie
Od: "Kis Smis" <k...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Chlebna <m...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> Chociaż mi osobiście
> psychopatia bardziej pasuje.

> Ockcham by się przydał

Kilka słów o ck chamie:

"cham (naz. Cham, imię biblijne, syn Noego przeklęty przez niego za
niewłaściwe zachowanie wobec ojca)"

Co dla ciebie moze znaczyć ock czy o ck? ok? o k...?

Kilka słow o Ockhamie:
Ockham Wilhelm, właściwie William of Occam (ok. 1300-1349), średniowieczny
filozof i teolog franciszkański

Sory za złośliwości ale tak pięknie to napisałaś...

pozdrowienia
kis

1. Data: 2003-04-01 17:51:03

Od: g...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> psychopatia bardziej pasuje, bo "osobowość nieprawidłowa" można interpretować

Na szczęście termin ten jest nadal używany w diagnostyce psychologicznej na
potrzeby wymiaru sprawiedliwości, ponieważ studenci prawa mają wykłady oparte
przede wszystkim na Bilikiewiczu. Więc jak napisać "psychopatia", wszyscy
wiedzą o co chodzi. Narzędzia diagnostyczne psychologów też na ICD oparte nie
są, więc po co wszystkim komplikować życie?
pozdr.
Goldie

1. Data: 2003-04-01 18:05:26

Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Chlebna:
> ... "osobowość nieprawidłowa" można interpretować wilorako.

A mnie sie wydaje ze ten termin wlasnie jest niejednoznaczny
i okresla ogolne przejaw osobowosci patologicznej np socjopatie
lub 'rozszczepienie osobowosci' (zapomnialem naukowej nazwy,
chodzi o przypadki wspoldzielenia ~umyslu pomiedzy kilkoma
wspoldzialajacymi ze soba lecz jednostkowymi i odrebnymi
osobowosciami) i inne.

Czarek

1. Data: 2003-04-01 18:33:02

Temat: Re: O ck chamie
Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kis Smis <k...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
> filozof i teolog franciszkański
>
> Sory za złośliwości ale tak pięknie to napisałaś...

Witam :)
Rzeczywiście Ockham pisze się Ockham, a nie Ockcham :) Freud by pewnie miał
na to jakąś interesującą interpretację :). Na szczęście psychoanaliza nie
jest moją pasją, więc nie muszę silić się na interpretację :). Chcąc nie
chcąc w każdym "chamie" coś jest ;). A brzytwy zawsze się przydają...

Pozdrawiam...

1. Data: 2003-04-01 20:27:21

Od: "puesto" <p...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qwax <...@...Q> napisał(a):

> Czy 'osobowość nieprawidłowa' to nowa nazwa psychopatii?
> - i co to tak, na prawdę, znaczy?

termin psychopatia, został zastąpiony: antyspołecznym zaburzeniem osobowości
(wg klasyfikacji DSM-IV). W nomenklaturze ICD-10 funkcjonuje osobowość
dyssocjalna. Zaburzenia te były dawniej okreslane jako osobowość
nieprawidłowa, asocjalna,antysocjalna,psychopatia,socjopatia. Obecnie
terminy te nie funkcjonuja w zadnej klasyfikacji zaburzeń, natomiast czesto
są powszechnie jeszcze uzywane.
pozdrówka :-)
aneta

1. Data: 2003-04-01 21:00:17

Od: "puesto" <p...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet <c...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> chodzi o przypadki wspoldzielenia ~umyslu pomiedzy kilkoma
> wspoldzialajacymi ze soba lecz jednostkowymi i odrebnymi

klasyfikacja zaburzeń osobowosci i ich kryteria są dość jednoznaczne.Ogólną
klasyfikacje stanowi termin zaburzenia osobowosci,precyzujący okreslone
typy, czy specyficzne rodzaje zaburzeń osobowości.
tzw.,,rozszczepienie osobowości" czyli osobowość wieloraka (mnoga)jest
klasyfikowane jako jedno z najcięższych zaburzeń dysocjacyjnych.
pozdrówka :-)
Aneta

Eva3M - ha, wiem kim jesteś !
miłość