okulary

1. Data: 2003-12-21 16:27:25

Temat: okulary
Od: "wojtek" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam pytanie, jaka jest obecna opinia o noszeniu okularów na krótkowzroczność:
nosić cały czas, czy tylko wtedy gdy chcemy coś koniecznie ostro zobaczyć? Ja
mam wadę 1,5 i np. po mieście mógłbym chodzić bez okularów a zakładać np. na
wykładzie żeby zobaczyć coś na tablicy - tak mówią niektórzy okuliści. Inni
twierdzą, że lepiej nosić cały czas, bo wtedy oczy przyzwyczajają się do nowej
soczewki jak do własnej. A wszyscy zgadzają się co do tego, że czytać należy
bez okularów. W związku z tym ja na wykładzie patrzę na tablicę przez okulary,
a piszę bez (zdejmując je lub patrząc pod okularami, co zresztą przychodzi mi
dość naturalnie, bo mam małe szkła). Ale takie częste zmiany wydają mi się
nienajlepsze dla oczu. Co o tym myślicie? Ja nie mogę się zdecydować na żadną
wersję i robię bardzo różnie.
Zaczynam się zastanawiać nad moimi nawykami odnośnie patrzenia szczególnie
ostatnio, bo jescze rok temu miałem okulary 0,5, potem dość szybko zmieniłem na
0,75, później 1,25. Gdzie można poczytać o tym jak używać okularów i szerzej o
trybie życia korzystnym dla oczu?

pozdrawiam,
Wojtek

2. Data: 2003-12-21 17:04:04

Temat: Re: okulary
Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

4...@n...onet.pl,
wojtek <w...@p...onet.pl>:

> Mam pytanie, jaka jest obecna opinia o noszeniu okularów na
> krótkowzroczność: nosić cały czas, czy tylko wtedy gdy chcemy coś
> koniecznie ostro zobaczyć?

Wedlug najnowszej wiedzy powinienes nosic caly czas pelna korekcje przy
pracy do dali.

> [...]
> tablicy - tak mówią niektórzy okuliści. Inni twierdzą, że lepiej
> nosić cały czas, bo wtedy oczy przyzwyczajają się do nowej soczewki

Istnieja obecnie dowody, ze postepowanie pierwsze powyzej sprzyja szybszej
progresji wady. Link do nowego badania:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Re
trieve&db=PubMed&list_uids=12445849&dopt=Abstract

> A wszyscy zgadzają się co do tego, że czytać należy
> bez okularów.

Tak, przy tak malej wadzie czytaj bez okularow.

> [...]
> zresztą przychodzi mi dość naturalnie, bo mam małe szkła). Ale takie
> częste zmiany wydają mi się nienajlepsze dla oczu. Co o tym myślicie?

Dobrze robisz, zreszta tak ci powiedzieli lekarze. Zdejmujac okulary do
blizy zmniejszasz napiecie akomodacyjne.

> [...]
> dość szybko zmieniłem na 0,75, później 1,25. Gdzie można poczytać o
> tym jak używać okularów i szerzej o trybie życia korzystnym dla oczu?

Np. w archiwum tej grupy ;)
Pamietaj, zeby pracujac dlugotrwale do blizy robic przerwy i co 15-20 minut
spojrzec na 20-30 sekund w dal (powyzej 6 metrow, najlepiej za okno) i
skupic na czyms wzrok.
Poza tym duzo ruchu, swiezego powietrza - dla calego ciala.

--
Robert

3. Data: 2003-12-21 17:25:03

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak, przy tak malej wadzie czytaj bez okularow.

> Dobrze robisz, zreszta tak ci powiedzieli lekarze. Zdejmujac okulary do
> blizy zmniejszasz napiecie akomodacyjne.
> Robert

Przy sytuacjach, kiedy jest utrudnienie ( czyli stale patrzenie do dali i
blizy zamiennie ) mozna do blizy uzywac okularow - trudno wymagac, by np na
wykladach co 10 sekund podnosic okulary. Nie bedzie to stanowic zagrozenia
dla oczu, rowniez dla napiecia akomodacyjnego, gdyz oczy patrza zamiennie do
dali i blizy - wiec nastepuje cwiczenie akomodacji tak czy siak.

casus

4. Data: 2003-12-21 20:44:27

Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za odpowiedź

> Tak, przy tak malej wadzie czytaj bez okularow.

A praca przy komputerze?

Wojtek

5. Data: 2003-12-21 21:47:30

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Dzięki za odpowiedź

Moja rada w temacie wyklad-notatki oparta byla na stwierdzeniu, ze nie
stanowi Ci trudnosci zerkanie pod (male) okulary. Jesli tak, radzilbym tak
wlasnie robic. Inne najnowsze badania sugeruja, ze uzycie szkiel
progresywnych moze wiazac sie z nieco mniejsza progresja wady niz
sferycznych, a najprawdopodobniej jest to zwiazane z tym, ze oko mniej
akomoduje do blizy. A wiec do blizy bez okularow.

> A praca przy komputerze?

Ja - nie bedac okulistą! - zalecalbym w Twoim przypadku malej wady bez
okularow. Jesli masz wade -1,25D, jak podales, to Twoj punkt dali wzrokowej
jest w odl. ok. 80cm, zatem do tej odleglosci powinienes widziec ostro.
Jesli widzisz z odleglosci 70-80cm ekran bez okularow, to byloby to niezle
dla oka - bez napiecia akomodacyjnego, tylko nie wiem, jaki duzy masz ekran
i czcionki (czy rozdzielczosc oka bedzie wystarczajaca, abys komfortowo
widzial szczegoly).

===
Tak przy okazji - dla zainteresowanych krotkowzrocznoscia, oto pelny tekst
nowiutkiego przegladowego artykulu, z ktorego mozna sie z grubsza
dowiedziec, co juz wiemy, a czego jeszcze nie o przyczynach i mechanizmach
powstawania krotkowzrocznosci:

http://www.optometrists.asn.au/gui/files/ceo865276.p
df

--
Robert

6. Data: 2003-12-21 23:02:27

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A praca przy komputerze?
>
> Wojtek

Pracuj w okularach, jesli bedziesz czuc zbyt duze napiecie w galkach
oczych - oddal sobie monitor od oczu o ok. 10 cm

casus

7. Data: 2003-12-22 19:13:23

Od: "wojtek" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moja rada w temacie wyklad-notatki oparta byla na stwierdzeniu, ze nie
> stanowi Ci trudnosci zerkanie pod (male) okulary. Jesli tak, radzilbym tak
> wlasnie robic.

Trudności nie, tyle że nie patrzę do końca prostopadle i stąd obawiałem się że
może to być trochę nienaturalne i szkodliwe.

pozdrawiam,
Wojtek

8. Data: 2003-12-22 20:19:52

Od: "RobertS" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

4...@n...onet.pl,
wojtek <w...@p...onet.pl>:

> Trudności nie, tyle że nie patrzę do końca prostopadle i stąd
> obawiałem się że może to być trochę nienaturalne i szkodliwe.

Jak nie patzrysz prostopadle? Patrzysz prostopadle - galki oczne sie ruszaja
w gore i w dół :)

--
Robert

9. Data: 2003-12-24 23:35:16

Od: s...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

a moze mi ktos powiedziec przy jakiej wadzie + jak i - rownierz astygmatyzm
nalezyt nosic okulary na stale ?

10. Data: 2003-12-25 08:35:35

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a moze mi ktos powiedziec przy jakiej wadzie + jak i - rownierz
astygmatyzm
> nalezyt nosic okulary na stale ?

Przy kazdej. Jedynie przy starczowzrocznosci tylko do czytania.

casus

anoreksja
może głupie, może przesąd nie wiem, ale...
4 pytania na specjalizacje
Co to za typ raka. Prosze o wyjasnienie
polpasiec