[okulistyczne] praca z komputerem - genialny pomysł ?

1. Data: 2003-07-14 05:43:46

Temat: [okulistyczne] praca z komputerem - genialny pomysł ?
Od: Jaroslaw Haziak <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Już dawno mi wpadł pewien (genialny?) pomysł.
Chciałem się poradzić okulisty, ale jakoś odwlekałem.

Sprawa jest związana z pracą z komputerem a konkretnie z monitorem.
Powszechnie wiadomo, że jest to niezbyt dobre dla oczu, że powinno się
zachowywać odpowiednie zalecenia BHP.

I w związku z tym przyszło mi coś na myśl.
Czy nie możnaby ograniczyć negatywnych skutków pracy z monitorem
porzez... naprzemienne patrzenie na monitor _jednym_ okiem, raz lewym,
raz drugim (np. co pół lub całą godzinę). To drugie oko byłoby
zasłonięte. Wtedy "obciążenie" każdego z oczu zmniejszyłoby się aż o 50% !

Obuoczność jest przydatna do oceniania odległości przedmiotów, do oglądu
jego trzeciego wymiaru. Ale przecież patrząc na dwuwymiarowy obraz
monitora nie jest nam to potrzebne.

A teraz moje wątpliwości. Czy mózg nie będzie jakoś negatywnie reagował
na taką "okresową jednooczność" ? A może jest to kwestia odpowiedniego
dobrania okresu przełączania się z jednego oka na drugie?

proszę o podzielenie się opiniami na w/w pomysł

Jarosław Haziak (bynajmniej nie okulista czy inny lekarz)

2. Data: 2003-07-14 18:21:54

Od: "olbik" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jaroslaw Haziak" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> raz drugim (np. co pół lub całą godzinę). To drugie oko byłoby
> zasłonięte. Wtedy "obciążenie" każdego z oczu zmniejszyłoby się aż o 50% !

powstaly nawet specjalne okulary, ktore wykorzystuja naprzemienne
zaslanianie oczu.
sa to tzw okulary migawkowe, a sluza ni mniej ni wiecej a do stwarzania
iluzji obrazu trojwymiarowego na zwyklym monitorze.

pzdr olbik :)

ps. btw - twoj pomysl ciekawy :)

3. Data: 2003-07-14 18:32:20

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> proszę o podzielenie się opiniami na w/w pomysł
>
> Jarosław Haziak (bynajmniej nie okulista czy inny lekarz)

Odpowiedz jest bardzo krotka. Masz do przejscia ponad 50 km, wiec na pewno
beda Cie po tym bolec nogi. Ale...przeciez...idz sobie pol godziny tylko
lewa noga ( skacz ), potem nastepne pol godziny tylko prawa noga. W koncu
bedziesz obciazal sobie nogi tylko na 50%.
Oto moja odpowiedz:-))))))

casus
spec. ch. oczu

4. Data: 2003-07-14 18:52:09

Od: "Norbert" <p...@n...gg> szukaj wiadomości tego autora

Jak na speca chorob oczu zes sie ladnie napisal ;)

--
Norbert
Minolta S414

5. Data: 2003-07-14 18:59:04

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Norbert" <p...@n...gg> napisał w wiadomości
> Jak na speca chorob oczu zes sie ladnie napisal ;)
> Norbert

A na co liczyles? Czyz odpowiedz nie jest wyczerpujaca? :-)

casus

6. Data: 2003-07-14 19:17:44

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

casus <c...@g...pl> napisał(a):

> [...]
> lewa noga ( skacz ), potem nastepne pol godziny tylko prawa noga. W koncu
> bedziesz obciazal sobie nogi tylko na 50%.

Winnetou miał swój sposób na bieganie. Przez kila minut obciążać bardziej
jedną nogę, a potem przerzucić się na drugą nogę. Old Sutherhand był
zachwycony :)A Winnetou szybko biegał i biegał... ;).

Tak mi się tylko przypomniało z czasów fascynacji Indianami :)

7. Data: 2003-07-14 19:22:41

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zachwycony :)A Winnetou szybko biegał i biegał... ;).
>
> Tak mi się tylko przypomniało z czasów fascynacji Indianami :)

Mnie sie tez ta BAJKA podobala:-)

casus

8. Data: 2003-07-14 19:54:13

Od: "Baltazar Kot" <b...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Norbert <p...@n...gg> napisał(a):

> Jak na speca chorob oczu zes sie ladnie napisal ;)

a powinien tu byc ten dr od leczenia skolatanej duszy !!

9. Data: 2003-07-14 21:27:11

Od: Jaroslaw Haziak <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

casus wrote:
> [...]
> lewa noga ( skacz ), potem nastepne pol godziny tylko prawa noga. W koncu
> bedziesz obciazal sobie nogi tylko na 50%.

Dzięki za odpowiedź.
Ale do rzeczy.

Też o tym pomyślałem, że to co zyskam stracę w inny sposób.

Ale wydaje mi się, że analogia którą podałeś chyba nie jest zbyt dobra.
Jest zbyt prosta, taka "na chłopski rozum".
Trudno mi polemizować 'w temacie' okulistyki ze spec. ch. oczu., ale
spróbuję. :)

Trzeba by najpierw wykazać, że patrząc tylko jednym okiem 2x więcej się
człowiek męczy.
Czy tak jest rzeczywiście? Czy jednoocy ludzie (tzn. tylko z jednym
sprawnym okiem) rzeczywiście się 2x więcej męczą?

A jeszcze inaczej: co tak właściwie "męczy" oko?
Trudno mi zrozumieć, że zasłaniając jedno oko, rzeczywiście nagle
powoduje, że to drugie nagle się "męczy" 2x bardziej.

Możesz to mnie laikowi wyjaśnić?

JH

10. Data: 2003-07-14 21:36:57

Od: "Robert" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ale nie tędy droga.
Po pierwsze, problem jest nieco wydumany, bo demonizuje szkodliwosc pracy z
komputerem dla wzroku.
Jesli wzrok się męczy, należy poprawić jakość obrazu, np. zastosowac
odpowiednio wysoką częstotliwość odświeżania, uregulowac kontrast, jasnosc i
barwe widmowa, ew. wymienic monitor i/lub karte. (I oczywiscie stosowac inne
powszechnie znane i powtarzane tu zalecenia dot. higieny pracy wzrokiem do
bliży)

A nie przymykać na to oko ;)

Człowiek fizjologicznie patrzy obuocznie i zasłanianie jednego oka nie jest
pomysłem ani genialnym, ani nawet dobrym.

--
Robert

Krople do oczu
Rezonans magnetyczny
Vilcacora---gdzie można kupić????Pilne!!
morfologia dziecka (długie)
co to jest ???