Re: osobowosc

1. Data: 2003-03-01 19:57:43

Temat: Re: osobowosc
Od: g...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> przemek:

> ;))))
>
> A pewnie. Psychologia jest nauką na wskroś racjonalną :). Ale ja doszukałam
się w różnych książkach psychologicznych aż 86 definicji osobowości ;). Mogę je
skondensować w jedno, choć będzie to też amatorszczyzna. Powiedzmy, że
osobowość jest wieloczynnikową strukturą teoretyczną, integrującą i
ukierunkowującą zachowanie jednostki. Poziom zachowania i osiągnięcia danego
człowieka, charakteryzującego się taką czy inną osobowością uzależnione są od
procesów poznawczych /inteligencji/, motywacyjnych i cech temperamentu. Rola
osobowości polega m.in. na utrzymywaniu hierarchii celów, których realizacja
prowadzi do zaspokojenia biologicznych i nabytych potrzeb jednostki. Inną ważną
funkcją osobowości jest kontrola względnie trwałych sposobów realizacji dążeń
wynikających z postaw i przekonań człowieka. Ogólnie można powiedzieć, iż
osobowość to system regulacji stosunków jednostki z otoczeniem w procesie
przystosowania do środowiska. Pojęcie osobowości samo w sobie jest konstruktem
teoretycznym / jak liczby urojone w matematyce / służącym w psychologii do
opisu i wyjaśniania zachowania jednostki.
Nie wiem o co Ci Czarku z tym Maslowem chodziło, nie znam dokładnie jego
koncepcji osobowości. W każdym razie Maslow znany jest z twierdzeń, że potrzeby
człowieka tworzą pewną stałą hierarchię decydującą o kolejności ich
zaspokajania. Potrzeby "niższe" zaspokajane są w pierwszej kolejności.
Golda

1. Data: 2003-03-01 20:15:44

Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

golda0:
> Nie wiem o co Ci Czarku z tym Maslowem chodziło,
> nie znam dokładnie jego koncepcji osobowości....

Ogolnie chodzi o wplyw charakteru jednostki na jej potrzeby
wyzsze. :)

A bardziej konkretnie: czy charakter jest w stanie ksztaltowac
takie potrzeby, czy moze wrecz nie ma z nimi nic wspolnego.

Albo inaczej: czy cecha wspolna dajmy na to dyrektorow
jest ambicja, osob znajacych jezyki - ciekawosc, zas np prawnikow
- prawdomownosc, szachistow - refleksyjnosc... itd? :))

Czarek

Pytanie o dzieci - PILNE !
.
Bardzo prosze o wyjaśnienie pojęć