pH-metry

1. Data: 2000-03-15 13:36:15

Temat: pH-metry
Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysiu, a czemu ja mam szukać pH-metru? Są na grupie mądrzejsi, niech
najpierw doradzą, żeby kupić coś rozsądnego :-)
Elektroniczny czy chemiczny, firma, koszty - poradźcie coś!

Pozdrawiam, Basia.

2. Data: 2000-03-15 20:02:49

Temat: Re: pH-metry
Od: "Piotr Siciarski" <s...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Krzysiu, a czemu ja mam szukać pH-metru?

W Kielcach jesienią były elektroniczne i dwa rodzaje chemicznych.
Więcej nie powiem:-).

A-ha, jestem skłonny kupić któryś z powyższych i wymienić za okulizak (może
być "niezaawansowany").

Pozdrowienia
p...@r...pl

3. Data: 2000-03-16 06:38:36

Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

basia wrote:
> Są na grupie mądrzejsi, niech
> najpierw doradzą, żeby kupić coś rozsądnego :-)
> Elektroniczny czy chemiczny, firma, koszty - poradźcie coś!

No to czekamy na porady :-)

--
Pozdrawiam serdecznie :-)
Krzysztof Koterba e-mail: k...@r...pl

4. Data: 2000-03-16 09:00:23

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No to czekamy na porady :-)

Jak mierzyć to trzeba wiedzieć co?
O rany, tyle dokonałem pomiarów a nie wiedziałem, co mierzę.
Jak to przeczytasz to nie będzie problemu z dokonaniem wyboru, co kupić.
Ja mam elektroniczny, ale taki prosty na 2 drutach.
Działa bez zarzutu już 5 lat.

pH
Termin używany w celu wyrażenia aktywności jonów wodorowych. Jest on
zdefiniowany równaniem pH = -log aH, gdzie aH jest to aktywność jonów
wodorowych. W roztworach rozcieńczonych, aktywność ta jest, w zasadzie,
równa stężeniu i pH może być w przybliżeniu określone jako pH = -log10[H+],
gdzie [H+] jest stężeniem jonów wodorowych, wyrażonym w molach na litr.
Zastosowanie pH powoduje, że dla wyrażenia aktywności jonów wodorowych nie
ma potrzeby używania ujemnych wykładników potęg. W układzie, w którym
aktywność jonów wodorowych wynosi 103 moli/litr, pH jest równe 3.

pH: mechanizm regulacji
Niezbędny dla życia mechanizm utrzymywania równowagi kwasowo-zasadowej w
organizmach żywych, ważny element homeostazy (równowagi wewnątrzustrojowej).
[]
Kluczowym wykładnikiem fizykochemicznego stanu płynów ustrojowych
podlegającym regulacji jest pH, którego wartość określa stężenie (aktywność)
jonów wodorowych [H+].
[]
Organizmy wykształciły różnorakie mechanizmy służące precyzyjnej regulacji
pH, nawet bowiem niewielkie odchylenia jego wartości od normy mogą w
znacznym stopniu zaburzyć procesy życiowe.

Wskaźnik kwasowo-zasadowy (Wskaźnik pH)
Substancja, która dzięki charakterystycznym zmianom zabarwienia wskazuje na
stopień kwasowości lub zasadowości roztworów <(pH)>.
[]
Wskaźniki pH stosuje się zwykle do odczytania punktu równoważnikowego przy
miareczkowaniu kwasowo-zasadowym lub do oznaczenia pH roztworu. Należy przy
tym przestrzegać oceny końcowego zabarwienia tylko w obrębie skali barw
wskaźnika. Można do tego stosować barwny odnośnik, wykorzystując standardowe
fitry barwne zamiast roztworów buforowych.
Zakres barwny wskaźnika jest to przedział pH roztworu, przy którym
następuje zmiana barwy wskaźnika. W obrębie tego zakresu wskaźnik i dodawana
zasada współzawodniczą ze sobą o przyłączenie protonu; zmiana barwy, np. z
żółtej na czerwoną, odbywa się raczej w sposób skokowy, niż ciągły. Dlatego
też obserwatorzy mogą różnić się między sobą przy precyzyjnym wyborze punktu
zmiany barwy <wskaźnika>.
W tabeli podano listę wielu pospolitych wskaźników, ich zakres pH, zakres
barw oraz wartości pK.
[]
tablica: Popularne wskaźniki pH
Nazwa zwyczajowa / zakres pH / zakres barw / (kwas - zasada) pK
Fiolet metylowy 0-2, 5-6 żółty -niebieskofio-letowy - fioletowy
Purpura metakrezolowa 1,2-2,87,3-9,0 czerwony - żółty -purpurowy 1,5
Błękit tymolowy 1,2-2,88,0-9,6 czerwony - żółty-niebieski 1,7
Tropeolina 00(Oranż IV) 1,4-3,0 czerwony - żółty
Błękit bromofenolowy 3,0-4,6 żółty - niebieski 4.1
Oranż metylowy 2,8-4,0 pomarańczowy żółty 3,4
Zieleń bromokrezolowa 3,8-5,4 żółty - niebieski 4,9
Czerwień metylowa 4,2-6,3 czerwony - żółty 5,0
Czerwień chlorofenolowa 5,0-6,8 żółty - czerwony 6,2
Purpura bromokrezolowa 5,2-6,8 żółty - purpurowy 6,4
Błękit bromotymolowy 6,0-7,6 żółty - błękitny 7,3
Czerwień fenylowa 6,8-8,4 żółty - czerwony 8,0
Czerwień krezolowa 2,0-3,0;7,2-8,8 pomarańczowy bursztynowy czerwony 8,3
Ortokrezolo-ftaleina 8,2-9,8 bezbarwny czerwony
Fenolftaleina 8,4-10,0 bezbarwny różowy 9,7
Tymoloftaleina 10,0-11,0 bezbarwny czerwony 9,9
Żółcień alizarynowa 10,0-12,0 żółty fioletowy
Zieleń malachitowa 11,4-13,0 zielony bezbarwny

pozdrawiam, jerz
*<[:{)

5. Data: 2000-03-16 10:00:24

Temat: Odp: pH-metry
Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Siciarski <s...@f...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8ap795$itr$...@a...webcorp.com.pl...

> W Kielcach jesienią były elektroniczne i dwa rodzaje chemicznych.
> Więcej nie powiem:-).

Kielce stolicą ogrodników ? :)

Basia.

6. Data: 2000-03-16 10:03:02

Od: "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik jerz <j...@p...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8aq7rv$jcl$...@s...icm.edu.pl...

> [...]
> Jak to przeczytasz to nie będzie problemu z dokonaniem wyboru, co kupić.
> Ja mam elektroniczny, ale taki prosty na 2 drutach.

Owszem, przeczytałam. O kwasowości gruntu wiem (ostatecznie w literaturze na
ten temat też dużo jest), ale dalej nie wiem, co kupić :-(
Może podaj choć firmę tego swojego? No bo skoro działa już pięć lat, to mogę
spróbować.

Pozdrawiam, Basia.

7. Data: 2000-03-16 10:04:57

Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Jak to przeczytasz to nie będzie problemu z dokonaniem wyboru, co kupić.
> Ja mam elektroniczny, ale taki prosty na 2 drutach.

Gdzie można dostać tak dobrze działające?
Też kupiłam takie na dwóch drutach w tych nowych 'marketach' i nie udało mi
się uzyskać ani jednego pomiaru, wskazówka ani drgnęła, mimo że urządzenie
było ustawione na odczyt kwasowości ( można było odczytywać też siłę światła
i wilgotność). Oddałam w ramach reklamacji. Przyjęli.
I szukam teraz innego, dobrego, ale koniecznie takiego co wkłada się do
ziemi i po chwili odczytuje się pH.

Podajesz wspaniałe wskazówki.

Pozdrawiam.
Krystyna

8. Data: 2000-03-16 11:32:28

Od: j...@e...opi.org.pl (Jerzy Kozlowski) szukaj wiadomości tego autora

ło Jerzu
W układzie, w którym
>aktywność jonów wodorowych wynosi 103 moli/litr, pH jest równe 3.
Po pierwsze- jak zlapac 103 mole.
Litrowy sloik mam.
Po drugie -nie uzywaj slow ktorych ja nie rozumiem.
Pozdrawiam z punktu równoważnikowego przy miareczkowaniu kwasowo-zasadowym
utrzymywujac jeszcze jako tako równowage kwasowo-zasadowa.
PeHa mam
Juras

--
Internetowe Forum Dyskusyjne - http://www.newsgate.pl

9. Data: 2000-03-16 11:59:00

Od: Janusz Czapski <j...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ALE NAS TĘPOLI CHEMICZNYCH ZAŁATWIŁEŚ!!! Do tej pory mam otwrtš gebę! ;-()

Nie wiem czy zdołam jš zamknšć do najbliższego pomiaru. :-)))))))))))))))))
pozdrawiam
Janusz

10. Data: 2000-03-16 12:54:34

Temat: Kultury... (Re: pH-metry)
Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Czapski wrote:
> [...]

:-o
Tez mam otwarta gebe z wrazenia. Tylko po co tak wrzeszczec z tego
powodu? Troche kultury by sie przydalo. Za niekulturalne jest tez
uwazane na necie cytowanie calych, dlugachnych listow samemu majac do
dodania tylko pare slow. Gdybys zacytowal tylko pierwsze zdanie z listu
Jerza to tez bym sie domyslil dlaczego Ci sie geba otwarla.

Krzysztof Koterba e-mail: k...@r...pl

Odp: Strelicja
Odp: brzoskwinie
Ciecie