pleśń na ścianie, czy znaleźliśmy sposób?

1. Data: 2005-11-03 20:00:49

Temat: pleśń na ścianie, czy znaleźliśmy sposób?
Od: "gsk" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy wprowadzenie do ściany przewodów podgrzewających (takich jak przy
podgrzewanej podłodze) pomoże uporać się z pleśnią na ścianie? Póki co nie
ma możliwości ocieplenia zewnętrznego budynku, a ściana jest strasznie zimna
( Gdy 0 st. ściana ma 13 st.) i pleśnieje. Zastanawiamy się jak temu
zapobiec. Czy to o czym napisałam spełni swoją rolę, czy to głupi pomysł?
Gosia

2. Data: 2005-11-03 20:18:34

Temat: Re: pleśń na ścianie, czy znaleźliśmy sposób?
Od: "Jacek" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pleśń jest groźna dla zdrowia.
Może pomalować ścianę środkiem grzybobójczym. Jest tego w handlu sporo np.
Boramon. Poza tym wentylacja i jeszcze raz wentylacja.
JAck

3. Data: 2005-11-03 20:40:36

Od: "gsk" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> Pleśń jest groźna dla zdrowia.
> Może pomalować ścianę środkiem grzybobójczym. Jest tego w handlu sporo np.
> Boramon. Poza tym wentylacja i jeszcze raz wentylacja.
> JAck

Musiałabym mieć okno otwarte całą zimę. Mam małe dzieci, a wentylacja jest
ok. Był rzeczoznawca.
G.

4. Data: 2005-11-03 21:15:44

Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp> szukaj wiadomości tego autora

gsk wrote:
> [...]
> ( Gdy 0 st. ściana ma 13 st.) i pleśnieje. Zastanawiamy się jak temu
> zapobiec. Czy to o czym napisałam spełni swoją rolę, czy to głupi pomysł?

Tak, to powinno załatwić sprawę - cieplejsza ściana zmniejszy
lub zlikwiduje zjawisko wykraplania się pary wodnej na jej powierzchni.
--
Slaw

5. Data: 2005-11-04 03:27:47

Od: "Huckleberry" <n...@n...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "gsk" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> ( Gdy 0 st. ściana ma 13 st.) i pleśnieje. Zastanawiamy się jak temu
> zapobiec. Czy to o czym napisałam spełni swoją rolę, czy to głupi pomysł?

To nie głupi pomysł. Punkt rosy (czyli wykraplania się wody w ścianie)
powinien przesunąć się w stronę zewnętrznej powierzchni. Oczywiście pomijam
aspekt energetyczny tego rozwiązania, bo nie będzie to zbyt oszczędne.

6. Data: 2005-11-04 19:23:44

Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp> szukaj wiadomości tego autora

Huckleberry wrote:

> To nie głupi pomysł. [...] Oczywiście pomijam
> aspekt energetyczny tego rozwiązania, bo nie będzie to zbyt oszczędne.

Koszt 100W grzałki elektrycznej pracującej na okrągło
to ok. 30zł miesięcznie. Przypuszczam jednak, że taka
moc wcale nie będzie potrzebna - wystarczy przecież
podgrzać tą ścianę z 13st.C do ok. 20st.C
Być może już 20-40W załatwiłoby sprawę. Na dodatek
grzałka musi pracować tylko kiedy jest zbyt zimno
na zewnątrz.
--
Slaw

7. Data: 2005-11-04 19:40:42

Od: " Shreek" <p...@M...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Slawomir Mateuszczyk" <s...@g...ZAMIEN.lp> napisał w
wiadomości news:dkgca9$25n$1@inews.gazeta.pl...

> podgrzać tą ścianę z 13st.C do ok. 20st.C
> Być może już 20-40W załatwiłoby sprawę. Na dodatek

Hmm
Trochę się wtrącę...

Chyba, żartujesz, że 20-40W załtawi sprawę ogrzania ściany o sporej
powierzchni o 7st.C?

--
Mirosław P.
GG 1119311

8. Data: 2005-11-04 19:59:50

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Slawomir Mateuszczyk wrote:

> Przypuszczam jednak, że taka
> moc wcale nie będzie potrzebna - wystarczy przecież
> podgrzać tą ścianę z 13st.C do ok. 20st.C
> Być może już 20-40W załatwiłoby sprawę.

Ja przypuszczam że absolutne minimum to jakieś 10x tyle, nie
wiem, czy nie trzebaby się zastanawiać raczej nad jeszcze
większymi krotnościami.
Zwróć uwagę, że 20W grzałka jest w stanie podgrzać o kilka stopni
wodę w niedużym akwarium, o masie rzędu kilkudziesięciu
kilogramów. Nie wdając się w szczegółowe obliczenia i pomijając
różnice między ścianą a akwarium, tu masz do podgrzania masę
rzędu ton, a więc 1000 razy większą.

J.

9. Data: 2005-11-04 21:20:33

Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp> szukaj wiadomości tego autora

Jarek P. wrote:

> [...]
> się w szczegółowe obliczenia i pomijając różnice między ścianą a
> akwarium, tu masz do podgrzania masę rzędu ton, a więc 1000 razy większą.

Masa nie jest istotna. Bardziej istotna jest przenikalność
cieplna ściany i jej pole powierzchni :) - tych danych nie mamy,
stąd moje "być może". Zwróć uwagę, że w podłogówce są moce
rzędu 100W/m2 i to wystarcza do ogrzania całego pomieszczenia
a nie tylko do podgrzania powierzchni podłogi do temperatury
otoczenia.

W przypadku tej ściany najprawdopodobniej para wodna skrapla się
już na powierzchni ściany, więc wystarczy podgrzewać wręcz tylko
warstwę tynku - o ile jest w miarę "paroszczelny". Sucha ściana
będzie miała mniejszy współczynnik przenikania ciepła niż obecnie
zawilgocona. Można się więc spodziewać, że przy stałym
podgrzewaniu ściany będziemy mieli warunki lepsze niż w tej
chwili możemy zaobserwować. Ale co do tego, że 20W wystarczy
to się nie upieram - wszystko zależy od wielkości ściany i materiału
z jakiego jest wykonana.
--
Slaw

10. Data: 2005-11-04 22:02:49

Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Slawomir Mateuszczyk <s...@g...ZAMIEN.lp> wrote:

> Masa nie jest istotna. Bardziej istotna jest przenikalność
> cieplna ściany i jej pole powierzchni :)

Myslę, że jest jak najbardziej istotna - w końcu całą tą masę
(powiedzmy, że jej znaczną część) musisz ogrzać. Pole powierzchni
będzie niezbędne do oszacowania strat ciepła, przenikalność -
skuteczności grzania i chłodzenia z drugiej strony, ale od masy
ściany całe obliczenia się zaczną.

> stąd moje "być może". Zwróć uwagę, że w podłogówce są moce
> rzędu 100W/m2 i to wystarcza do ogrzania całego pomieszczenia
> a nie tylko do podgrzania powierzchni podłogi do temperatury
> otoczenia.

Tak, ale Ty zwróc uwagę na strukturę całości: w podłogówce masz
izolację, grzanie i nad tym izolowany (mniejwięcej) termicznie
obszar, tu zaś będziesz miał z jednej strony mróz, a do ogrzania
wilgotny mur. Zgadzam się z Twoimi dalszymi wywodami, że tu
wystarczy podgrzać w zasadzie sam tynk, ale przecież reszta
ściany będzie Ci ten tynk dość skutecznie wychładzała i grzanie
musi te straty wyrównać (a więc i w pewnym stopniu podgrzać
resztę muru), nie zrobisz tego mocą 20-40W. Niemniej pomysł
wydaje się realny, zawsze można dać np. kilka sensownie
rozmieszczonych obwodów kabla grzejnego po 100W każdy i załączać
odpowiednią ich ilość. Albo jeden obwód grzejny, chocby i
kilowatowy i do tego sterownik załączający to w cyklu x minut
pracy, y minut spoczynku, stosunek x do y dawałby moc faktyczną.

J.

J.

Oczyszczacz venta - pytanie do użytkowników
wężyk do gazu
[allegro] Sprzedam kubek ale jaki?!
filtr do pralki
pozyczka/kredyt pod zastaw kupowanej nieruchomosci