Re: pogorszenie wzroku

From: "RobertS" <u...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: pogorszenie wzroku
Date: Mon, 19 Jan 2004 15:13:58 +0100

1...@n...onet.pl,
Użytkownik <k...@p...onet.pl>:

> Dzieki za odpowiedz. Wiek sie zgadza. Okulista powiedzial mi, ze bede
> lepiej widzial przy komputerze w nowych okularach, nawet zapisal mi
> szkla z antyrefleksem ale kupilem zwykle. Prosze o opinie czy po
> ewentualnej laserowej korekcji wzroku bede widzial podobnie jak teraz
> w nowych mocniejszych okularach - na dal swietnie, a przy komputerze
> zle (bede sie musial odsuwac)? Pozdrowienia, Marek

Zakladajac prawidlowo przeprowadzony zabieg bez komplikacji bedziesz widzial
mniej wiecej tak jak w jakichs JEDNYCH okularach. Jaka dokladnie to bedzie
korekcja, mozesz ustalic z okulista kwalifikujacym do zabiegu. Wybor moze
zalezec od Twojego trybu zycia, wykonywanego zawodu, ktore widzenie jest dla
Ciebie wazniejsze - do blizy czy do dali.
Jest tak, ze z wiekiem fizjologicznie maleje zdolnosc oka do "przestrajania"
sie, zatem nie mozna osiagnac ostrego widzenia z bliska i daleka
jednoczesnie.

I tak np. jesli pracujesz glownie do blizy, nie prowadzisz samochodu, to
mozesz sobie zrobic niedokorekcje - lekkie minusy - i bedziesz widzial z
bliska dobrze, a do dali bedziesz zakladal dodatkowe (juz cieniutkie)
okularki.
A jesli widzenie do dali jest wazne, np. duzo prowadzisz, to celujesz w
pelna korekcje, a do blizy potrzebujesz dodatkowe okulary plusy, tak jak
Twoi rowiesnicy bez wady wzroku.

Z tych dwoch powyzej, opcja pierwsza to mniejsza ingerencja lasera, nieco
korzystniejsza w niektorych przypadkach (moze miec znaczenie przy widzeniu w
nocy) - to zalezy od parametrow wady i rogowki.

No i jeszcze jest jedna opcja - planowana anizometropia: jedno oko sluzy
bardziej do dali, drugie do blizy. Wtedy mozna sie obejsc bez okularow, ale
wada tego rozwiazania jest nieco uposledzone postrzeganie glebi. Zanim bys
sie na to zdecydowal, konieczny okres probny w soczewkach, aby zobaczyc, jak
tolerujesz. Niektorzy sobie bardzo chwala, inni nie.

--
Robert