poskręcane liście moreli, brzoskwini / mszyce ? mrówki ? takie-białe-coś ?

1. Data: 2002-05-13 14:01:39

Temat: poskręcane liście moreli, brzoskwini / mszyce ? mrówki ? takie-białe-coś ?
Od: "Arjano" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam problem. Na dwóch drzewkach brzoskwini i na jednej morelce zauważyłem
poskręcane liście. Bliższe oględziny wykazały, że na chorych liściach są
takie jakieś małe żyjątka, nazwijmy je "białe kreseczki" oraz kroplowate,
większe, chyba mszyce (98,5 % pewności :-) ). Na gałązkach daje się zauwazyć
od czasu do czasu wędrującą mrówkę. Dalsze oględziny wykazały, że ok. 0,5 m
od pieńka drzewa jest szczelina w ziemi, gdzie zyją sobie mróweczki.
Opisałem problem podobnie pani w centrali ogrodowej i sprzedała mi Decis 2,5
EC.
Pytanie : trafna diagnoza ? Co jest przyczyną zwijania liści ? Robale czy to
jakaś choroba ? Zastosować ten Decis ? Podobno ma być stosowany tuż po
kwitnieniua, a drzewka kwitły już jakiś czas temu... Oberwać te zarażone
liście i spalić ? Drzewka mają 2-3 lata, są niewielkie. A co z mrówami ?
Niegroźne - pożyteczne, zostawić ? Czy dranie i potraktować je czymś ?
Jeżeli tak, to czym ?

Zbiera się na deszcz, to pewnie ten Decis odpuścić ?

Niecierpliwie czekam na radę

Arjano

2. Data: 2002-05-13 17:19:17

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Arjano" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
A co z mrówami ?
> Niegroźne - pożyteczne, zostawić ? Czy dranie i potraktować je czymś ?
> Jeżeli tak, to czym ?

No nie wiem jak chcesz zostawić mrówki a wybić mszyce - ??Chyba że to decis
w postaci packi ;-)))
A poważnie to mrówki odżywiają się tym co mszyce wydzielają - sama słodycz .

J.Krzysztof Chiliński - Serwis "muszlowcowy"
j...@p...pl j...@p...onet.pl http://republika.pl/jkch1
j...@p...onet.pl http://republika.pl/jkch2 - O rekinach
Praca : j...@i...pl - http://www.tymofarm.pl/

3. Data: 2002-05-13 19:20:03

Od: "Arjano" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Too old..." <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> w postaci packi ;-)))
> A poważnie to mrówki odżywiają się tym co mszyce wydzielają - sama słodycz
.

Szparka mrowiska jest 0,5 metra od drzewka. Mogę oszczędzić :-) Te co
pagibną na gałęziach podczas oprysku mają pecha, a ja nie lubię pechowców.
To pożyteczne te mrówki czy zjadliwe ? Pacyfikować ?

Pzdr

Arjano

4. Data: 2002-05-13 20:05:21

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pagibną na gałęziach podczas oprysku mają pecha, a ja nie lubię pechowców.
> To pożyteczne te mrówki czy zjadliwe ? Pacyfikować ?

Nie wiem czy są zjadliwe, aż tak głodny nigdy nie byłem ;-))
Mrowisko bym oszczędził - zawsze to kawałek natury .

5. Data: 2002-05-14 08:56:52

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A poważnie to mrówki odżywiają się tym co mszyce wydzielają - sama
słodycz .

Skąd wiesz?
;-)))
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

6. Data: 2002-05-14 09:03:28

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]
> Mrowisko bym oszczędził - zawsze to kawałek natury .

Można oszczędzić i jednocześnie się ich pozbyć. Wystarczy nakryć mrowisko
doniczką napełnioną suchą ziemią. Gdy mrówki przeniosą do niej gniazdo,
doniczkę wynosimy jak najdalej poza ogród

7. Data: 2002-05-14 09:34:37

Od: "Edyta Szajnóg" <e...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie próbowałeś nigdy miodu spadziowego - to właśnie z mszyc.

Edyta

8. Data: 2002-05-14 12:27:14

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie próbowałeś nigdy miodu spadziowego - to właśnie z mszyc.

Uwielbiam.
Ale czy chcesz mi wmówić, że pszczoły to tylko zbierają gotowy miód i że
to mszyce tak naprawdę go robią?
;-)))

9. Data: 2002-05-14 12:32:23

Od: "Edyta Szajnóg" <e...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Miód spadziowy to właśnie wydzielina mszyc, nie cały miód - tylko spadziowy.

Kto wie jak to się naprawdę odbywa, może właśnie tak jak piszesz.

10. Data: 2002-05-14 16:42:44

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy wrote:

> Można oszczędzić i jednocześnie się ich pozbyć. Wystarczy nakryć
> mrowisko doniczką napełnioną suchą ziemią. Gdy mrówki przeniosą do niej
> gniazdo, doniczkę wynosimy jak najdalej poza ogród

Taaa, i tak z tymi kilkusetoma mrowiskami, co mi na polu wylazło...
A później jak się te wszystkie mrówki zbiorą, jak się skrzykną, jak
przylezą mi do domu i nas wyniosą... :-)

Pozdrawiam,
Grzesiek

pompka glebinowa do ogrodu
prośba poradę nt kosiarki
zmielone muszelki slimakow
Co rośnie na rabacie pod iglakami Martyny ?
Szkodnik ryjący