postrzeganie niepełnosprawności

1. Data: 2005-08-13 08:35:14

Temat: postrzeganie niepełnosprawności
Od: "Kasi i Przemek" <smeno@tlen..pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Wróciło pytanie o postrzeganie niepełnosprawnych w polskim społeczeństwie.

Jakie mamy rodzaje niepełnosprawnych?

Jak jesteśmy postrzegani jako niepełnosprawni?

Ale może na początek, kto jest niepełnosprawny?

- osoba na wózku,

- osoba niewidoma,

- osoba upośledzona umysłowo,

- osoba głuchoniema (w uogólnieniu, bo nie ma w społeczeństwie zbyt
wielkiego rozróżnienia na niemych, głuchych niedosłyszących i
głuchoniemych).

Tak jesteśmy widziani przez większość społeczeństwa. Różnego rodzaju
programy i publikacje w telewizji i innych środkach masowego przekazu
poprawiają to w jakiś sposób, ale raczej nie rozszerzają pojęcia
niepełnosprawny poza ten zakres (poza Internetem). Główne oddziaływanie
mediów polega na tym, że może mniej osób się nas "boi", mniej osób odwraca
wzrok i unika kontaktu.

Czy sami usiłujemy pokazać prawdziwy wizerunek niepełnosprawności czy
jedynie pogłębiamy panujące stereotypy?

Jak myślicie?

Pozdrawiam

PrzemekK

---

smeno@tlen..pl - pobaw się kropkiem

2. Data: 2005-08-13 09:07:31

Temat: Re: postrzeganie niepełnosprawności
Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W sobotę 13-sierpnia-2005 o godzinie 10:35:14 Kasi i Przemek
napisał/a

> Główne oddziaływanie
>mediów polega na tym, że może mniej osób się nas "boi", mniej osób odwraca
>wzrok i unika kontaktu.

To jest ogólnie jakaś dziwna sprawa.

Jestem kaleką od zawsze. Do niedawna chodziłem o kulach, ale było to
postrzegane jako jednak ciężkie kalectwo, teraz jeżdżę na wózku.

Otóż zawsze byłem człowiekiem bardzo aktywnym, przemieszczałem się po
świecie, bywałem w różnych środowiskach.

No i zupełnie, ale to ZUPEŁNIE nie mam żadnego poczucia, by jakimś
godnym zauważenia zjawiskiem był "strach" czy "odwracanie wzroku".

Ludzie są czasami zakłopotani, jak rozpiera ich ciekawość i chcą się
zapytać co mi się stało, a nie wiedzą jak to zrobić, ale tak poza tym
to przez prawie 50 lat jak na tym świecie jestem nie spotkałem się ani
z objawami strachu ani z odwracaniem wzroku... A jeśli coś takiego
było, to musiał to być absolutny margines zachowań ludzkich, na który
nie warto zwracać uwagi.

Spotykałem się również często z innymi inwalidami. Często patrząc na
nich faktycznie odwracałem wzrok z zażenowania. Często byli to ludzie
tak głęboko przekonani o nieprawdopodobnym nieszczęściu jakie ich
spotkało i o swojej całkowitej nieprzydatności do czegokolwiek, że
faktycznie wzbudzali litość. A jak coś wzbudza litość, to wielu ludzi
nie chce na to patrzeć.

Ja już wielokrotnie tutaj głosiłem tę tezę i nadal będę głosił - 90%
problemów w relacjach z otoczeniem inwalidzi mają z powodu tego, co
siedzi w ich głowach, a nie z powodu faktycznej ich sytuacji
fizycznej. Wynika to najczęściej z wychowania, i jest to najbardziej
tragiczne, gdyż zazwyczaj nieodwracalne.

A ludzie boją się i odwracają wzrok wówczas, gdy inwalidzi robią sami
z siebie jeszcze większe kaleki niż są faktycznie. Swoim zachowaniem,
swoim stosunkiem do otoczenia, nawet swoim ubraniem.

I to chyba na tyle.

Chętnie bym wreszcie się z kimś (Scalamanca???) spotkał w tej stolicy,
bo nudno jakoś i nie można przecież wyłącznie pracować i pracować!
Człowiek nie jest stworzony do pracy, bo gdyby był, to by się przy
niej nie męczył!

Adam Pietrasiewicz
www.przetargi-francuskie.w.pl

3. Data: 2005-08-13 09:24:21

Od: Scalamanca <z...@N...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Adam Pietrasiewicz pisze w news:YNCGBC13082005110731.nqcvrg@cbyobk.pbz

> [...]
> bo nudno jakoś i nie można przecież wyłącznie pracować i pracować!
> Człowiek nie jest stworzony do pracy, bo gdyby był, to by się przy

No też przecież tydzień temu dopiero co było spotkanie! Następne
ma być we wrześniu. Tu sobie monitoruj:
http://forum.ipon.pl/viewforum.php?f=3&sid=060898b9b
55dd4e6701f50087775484e

25-28 VIII w Grotnikach zlot. Miejsc już nie ma, ale sporo osób
się wybiera na jeden dzień, także z Warszawy. Zbierz się może i
zjaw kiedyś, co? :>

Ten zlot to chwilowo moje jedyne wakacje, ale lubię swoją pracę,
nie narzekam, w końcu sama sobie ją wybrałam. :))

--
Pozdrowieństwa,
Scally

4. Data: 2005-08-13 09:31:48

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W sobotę 13-sierpnia-2005 o godzinie 11:24:21 Scalamanca napisał/a

>No też przecież tydzień temu dopiero co było spotkanie! Następne
>ma być we wrześniu. Tu sobie monitoruj:
>http://forum.ipon.pl/viewforum.php?f=3&sid=060898b9
b55dd4e6701f50087775484e

Aha - ja w ogóle nie mam zwyczaju tam zaglądać.

> [...]

>Ten zlot to chwilowo moje jedyne wakacje, ale lubię swoją pracę,
>nie narzekam, w końcu sama sobie ją wybrałam. :))

Ja też lubię, nie twierdzę, że nie. Ale ile można?

5. Data: 2005-08-13 09:55:25

Temat: Re: OT postrzeganie niepełnosprawności
Od: Scalamanca <z...@N...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Adam Pietrasiewicz pisze w news:YNCGBC13082005113148.nqcvrg@cbyobk.pbz

> Aha - ja w ogóle nie mam zwyczaju tam zaglądać.

To zmień zwyczaj. Spotkania iponkowe zawsze dochodzą do skutku w
przeciwieństwie do tych umawianych na psi. :))

> Ja też lubię, nie twierdzę, że nie. Ale ile można?

No ja mogę na okrągło. Czytać. :))

--
Pozdrowieństwa,
Scally

6. Data: 2005-08-13 10:33:32

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W sobotę 13-sierpnia-2005 o godzinie 11:55:25 Scalamanca napisał/a

>Adam Pietrasiewicz pisze w news:YNCGBC13082005113148.nqcvrg@cbyobk.pbz

>To zmień zwyczaj. Spotkania iponkowe zawsze dochodzą do skutku w
>przeciwieństwie do tych umawianych na psi. :))

Tak jest!

>No ja mogę na okrągło. Czytać. :))

Ja też w zasadzie głównie czytam, ale to jest mocno monotematyczne...

7. Data: 2005-08-13 19:11:11

Od: "Jacek1982" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Tak jest!

> Ja też w zasadzie głównie czytam, ale to jest mocno monotematyczne...

odeszlismy od tematu a temat jest godny uwagi... ja sadze ze ludzie sa
ciekawi inwalidow tylko wlasnie boja sie podejsc i tak sie krag zamyka jedni
boja sie drugich

8. Data: 2005-08-13 20:28:28

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W sobotę 13-sierpnia-2005 o godzinie 21:11:11 Jacek1982 napisał/a

>odeszlismy od tematu a temat jest godny uwagi... ja sadze ze ludzie sa
>ciekawi inwalidow tylko wlasnie boja sie podejsc i tak sie krag zamyka jedni
>boja sie drugich

Ale ja wcale nie zauważyłem, żeby ludzie jakoś bali się podejść.
Ludzie są ciekawi i podchodzą - raczej boją się pytać o przyczynę
kalectwa, i tyle. Przynajmniej tak zaobserwowałem na swoim
przykładzie.

Czy dzisiaj KTOŚ jeździł wieczorem w towarzystwie dwóch kumpli po
Nowym Świecie w Warszawie wózkiem elektrycznym? Tak między 20h a 21h?

9. Data: 2005-08-13 20:49:36

Od: "Jacek Kruszniewski" <j...@p...nospam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek1982" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> odeszlismy od tematu a temat jest godny uwagi... ja sadze ze ludzie sa
> ciekawi inwalidow tylko wlasnie boja sie podejsc i tak sie krag zamyka

No ja się zgodzę z Adamem, dużo a prawie wszystko zależy od nas, co
siedzi w naszych głowach i nasze zachowanie powoduje reakcję w innych.

A po drugie to wyjście na miasto, choćby we własnym gronie jak impreza w
Grotnikach, jest elementem naszego wizerunku. :-)

PS. Jadę do Grotnik :-)

--
Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

--
"Serce rozważne szuka mądrości, usta niemądrych sycą się głupotą."
(Prz 15:14)

10. Data: 2005-08-13 20:59:29

Od: "Adam Pietrasiewicz" <a...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

W sobotę 13-sierpnia-2005 o godzinie 22:49:36 Jacek Kruszniewski
napisał/a

>PS. Jadę do Grotnik :-)

A ja do Gdańska na JEan Michela Jarre`a!

Poznam Arka!
Adam Pietrasiewicz
www.przetargi-francuskie.w.pl

Dotacje na modernizację łazienki - MOPS w Bydgoszczy?
[SPAM] Winda krzesełkowa - Sprzedam tanio
PFRON i Praca w policji
PFRON i winda
Nowe programy PFRON