powidla w naczyniu miedzianym

1. Data: 2006-08-23 08:41:18

Temat: powidla w naczyniu miedzianym
Od: "Arek" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam duza miske miedziana z Rosji w ktorej jak slyszalem rosjanie gotuja
rozne powidla.
Ja sproboawlem zrobic cos podobnego ale misa zrobila sie w srodku jak po
wytrawieniu kwasem a
warstwa powidel przylegajaca do miski jest bardzo gorzka.
Powiedzcie mi czy mozna takie powidla jesc czy jest to bardzo trujace.
W czym Wy gotujecie powidla?

--
Arek

2. Data: 2006-08-23 08:51:47

Temat: Re: powidla w naczyniu miedzianym
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ech4kp$in7$1@nemesis.news.tpi.pl>, "Arek" <a...@w...pl>
wrote:

> [...]
> wytrawieniu kwasem a
> warstwa powidel przylegajaca do miski jest bardzo gorzka.

A jest pobielona?

Władysław

3. Data: 2006-08-23 09:20:09

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Arek" <a...@w...pl> wrote in message
> [...]
> warstwa powidel przylegajaca do miski jest bardzo gorzka.
> Powiedzcie mi czy mozna takie powidla jesc czy jest to bardzo trujace.

Nie wolno kwaśnych potraw robić w miedzianych naczyniach - wytwarza się
silna trucizna zwana grynszpanem - hydroksyoctan miedzi Cu(CH3COO)2.Cu(OH)2

4. Data: 2006-08-23 09:22:37

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Arek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> warstwa powidel przylegajaca do miski jest bardzo gorzka.
> Powiedzcie mi czy mozna takie powidla jesc czy jest to bardzo trujace.

Jak się domyslam, misa w środku też jest miedziana? Powidła do wywalenia,
misa do czyszczenia i POBIELENIA. Cyną, aż będzie ładnie srebrna w środku.
CYNA, nie lutem cynowym, co się składa z cyny i ołowiu.

Osobiscie smaże powidła w patelni ze stali nierdzewnej, czasem w teflonowej
TEFALa.

DJD

5. Data: 2006-08-23 09:28:33

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> CYNA, nie lutem cynowym, co się składa z cyny i ołowiu.
>
> Osobiscie smaże powidła w patelni ze stali nierdzewnej, czasem w

A ja w garach aluminiowych 35 - 50 litrowych. Aluminium podlega utlenieniu i
pasywacji i w kwaśnym środowisku słabo reaguje z zawartością. Co innego z
mocnymi zasadami...

6. Data: 2006-08-23 09:33:16

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Arek wrote:
(...)
> W czym Wy gotujecie powidla?

Nie mam czasu na tradycyjne gotowanie i mieszanie. Powidła piekę
w blasze wyłożonej folią aluminiową, albo w foremkach jednorazowych.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

7. Data: 2006-08-23 10:10:21

Od: "Arek" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" <p...@w...pl> napisał

> Nie wolno kwaśnych potraw robić w miedzianych naczyniach - wytwarza się
> silna trucizna zwana grynszpanem - hydroksyoctan miedzi
> Cu(CH3COO)2.Cu(OH)2
Dzieki za informacje, zona juz czesc zakrecila w sloiki musze to odnalezc i
wywalic.

--
Arek

8. Data: 2006-08-23 16:52:45

Od: "ikselka" <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Arek napisał(a):
> W czym Wy gotujecie powidla?
Jest świetny sposób na powidła i ja go stosuję: odparowuję sliwki
w tzw. gęsiarce - mam taką bardzo dużą, co ledwo się mieści w
piekarniku. W niej najpierw rozgotowuje sliwki, potem zagęszczam przez
kilka dni - właśnie w uchylonym piekarniku, od czasu do czasu
mieszając, aby się równo zagęszczały. Niebezpieczeństwa
przypalenia nie ma, bo temperatura ok. 110 st.C. Na ogniu często mi
sie przypalały, gdy zapomniałam o częstym mieszaniu, a tak mam
spokój. Na noc nastawiam powidła, rano mieszam, przerwa przez dzień
- przykryte tylko ściereczką- i znowu do piekarnika przez 2 następne
noce. Praktycznie same się robią :-) Uwielbiam powidła, mniam.
Ale ale. Czy aby nie jest za wcześnie na powidła? ja robię je od
połowy września lub jeszcze później, bo wtedy śliwki się dopiero
nadają...
Teraz to ja pomidory suszę. Też nocami, bo mam tańszą taryfę wtedy
:-)

9. Data: 2006-08-23 20:10:18

Od: "Aicha" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" napisał:

> silna trucizna zwana grynszpanem - hydroksyoctan miedzi
> Cu(CH3COO)2.Cu(OH)2

Własnie próbuję znaleźć w necie, z czego zrobiona jest grzałka w moim
czajniku. Bo takie dziwne zzielenienia wylazły spod kamienia po
trawieniu octem :)

--
Pozdrawiam - Aicha

Dozwolone od lat 18 - na liczniku 69 (a jakże) tysięcy:
http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

10. Data: 2006-08-23 22:58:14

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Aicha" <b...@m...pl> wrote in message

> Własnie próbuję znaleźć w necie, z czego zrobiona jest grzałka w moim
> czajniku. Bo takie dziwne zzielenienia wylazły spod kamienia po
> [...]

Nie masz filtra RO, a we Wrocławiu jest duża firma z nimi...
Nie miałabyś kamienia w czajniku, w nerkach i żyłach...

masa marcepanowa raz jeszcze...
grzyby
babagulyasz ?
Nazwa