Re: prawo a piekno

1. Data: 2013-04-16 17:02:50

Temat: Re: prawo a piekno
Od: LeoTar <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-04-15 22:33, Marcin pisze:
> [...]
> piekno zwiazane z przezyciem duchowym, mistycznym. Kazdy widzi piekno w
> innych rzeczach, niektorzy w nauce, inni w sztuce, poezji, muzyce, nawet
> w dobrze wykonanej pracy, w malych sukcesach, itp. Ale to nie oznacza,
> ze czlowiek powinien ignorowac prawo, nie moze, bo zostanie wyobcowany
> ze spoleczenstwa i szybko skonczy swoj zywot, powinien przestrzegac
> prawa, ale ze swiadomoscia ze to nie jest cel zycia, ze prawo jest
> wzgledne. Mozna probowac dewaluowac znaczenie piekna, ale czy da sie
> zastapic piekno jakas idea rownie piekna?

Czy dobry ze swej natury Człowiek może żyć bez żadnych norm ? Czy
wyzwolony z jarzma nieświadomości będzie żył bez przemocy. Człowiek nam
współczesny broni się przed przemocą a mimo tego ujawnia się ona w
najprzeróżniejszy sposób. DLACZEGO ?

--
Władek Tarnawski
LeoTar

2. Data: 2013-04-16 18:02:54

Od: Maruda <m...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Odpowiadam na post Marcina, któren (post, a nie Marcin) jakoś mi umknął.

Próbujesz sięgać dna "teorii prawa". My, tutejsi amatorzy, jeśli
zaczniemy w to brnąć, to łatwo staniemy się pośmiewiskiem studentów
pierwszych lat prawa, którzy przeczytali co na ten temat mówili
filozofowie. Niemniej, możemy sobie na luzie pogawędzić.

Dla mnie źródłem, podstawą prawa bardziej wydaje się być ład, czyli
porządek. Piękno jest zbyt subiektywne, zbyt nieuchwytne i trudno
opisywalne. Chociaż... porządek -> ład -> ładny -> piękny (czyli bardzo
ładny) :)
Moim zdaniem prawo (to pierwotne, prawdziwe, słuszne i dobre prawo)
powstało właśnie po to, aby opisać słowami w formie zaleceń porządek,
czyli ład, który winien być przestrzegany. Moim ulubionym przykładem
dobrego prawa jest zasada ruchu lewostronnego (tak to chyba historycznie
było), aby pędzące "na czołowe" powozy nie wpadały na siebie. To jest
prawo, które czyni ład i które ułatwia życie, czyni je uporządkowanym,
bezpieczniejszym, prostszym. Potem (niekoniecznie chronologicznie)
przyszło inne prawo - prawo składu, prawo drogi, podatki (już w
starożytności). I to już było prawo bandyckie, prawo buta, władzy
(władcy), niegodne tej nazwy (tzn nazwy "prawo"). Takie właśnie "prawo",
czyli naprawdę "lewo" aplikuje nam UE i nasza legislatywa.

Człowiek nieprzestrzegający tego prawa, czyli ładu - stanie się
wyobcowany, bo będzie "nie pasował" do większości, która się umówiła, że
pewnych reguł będziemy się trzymać.

Dawno temu prawo świeckie zlewało się z religijnym (cuius regio, eius
religio, czy jakoś tak) i nie widzę potrzeby rozróżniać tego.

Nie wydaje mi się, aby prawo miało być wyróżnikiem, atrybutem grupy
(plemienia, narodu). Zauważcie, że prawo naturalne jest bardzo podobne w
prawie wszystkich kulturach, więc kiepsko spisuje się jako wyróżnik.
Wiem - są wyjątki np. co do własności (były wspólnoty absolutnie
komunistyczne).

Czym innym jest "sprawiedliwość" (raczej: wymiar sprawiedliwości), czyli
ogólnie mówiąc kodeks karny. Jest to mechanizm mający przez groźbę
wzmocnić chęć jednostek do przestrzegania reguł, a drugą jego funkcją
niestety jest realizacja żądzy odwetu. Moim zdaniem wymiar s. powinien
koncentrować się na "naprawieniu szkody", a w dalszej kolejności dopiero
na funkcji "wychowawczej" i wspierającej prawo.

--

Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

3. Data: 2013-04-18 17:25:24

Od: "LeoTar" <L...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maruda" <m...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]

> w to brnąć, to łatwo staniemy się pośmiewiskiem studentów pierwszych lat
> prawa, którzy przeczytali co na ten temat mówili filozofowie. Niemniej,

Filozofowie też byli kiedys amatorami. :)

> [...]
> porządek. Piękno jest zbyt subiektywne, zbyt nieuchwytne i trudno
> opisywalne. Chociaż... porządek -> ład -> ładny -> piękny (czyli bardzo

Czy ład naturalny wymaga normowania ? I gdzie jest kres normowania,
porządkowania ?

> Moim zdaniem prawo (to pierwotne, prawdziwe, słuszne i dobre prawo)
> powstało właśnie po to, aby opisać słowami w formie zaleceń porządek,
> czyli ład, który winien być przestrzegany.

Czy można nazwać słusznym prawo, które nie jest w stanie rozstrzygnąć czy
przestępca jest winny czy niewinny ? Może celem prawa stanowionego było
represjonowanie by zmusić społeczność do poszukiwania rozwiązania,
przyczyny, DLACZEGO w wielu przypadkach nie udaje się udowodnić
winy/niewiny.

> [...]
> wpadały na siebie. To jest prawo, które czyni ład i które ułatwia życie,
> czyni je uporządkowanym, bezpieczniejszym, prostszym.

A w czym gorsze jest prawo ustalające ruch p[rawostronny ? Czy któreś z nich
jest lepsze ?

> [...]
> prawo buta, władzy (władcy), niegodne tej nazwy (tzn nazwy "prawo"). Takie
> właśnie "prawo", czyli naprawdę "lewo" aplikuje nam UE i nasza

I nie bierze za to prawo ŻADNEJ odpowiedzialności.

> Człowiek nieprzestrzegający tego prawa, czyli ładu - stanie się
> wyobcowany, bo będzie "nie pasował" do większości, która się umówiła, że
> pewnych reguł będziemy się trzymać.

Czy winien jest zatem człowiek czy też prawo zbudowane na nieuświadomionym
błędzie ?

> [...]
> prawie wszystkich kulturach, więc kiepsko spisuje się jako wyróżnik.
> Wiem - są wyjątki np. co do własności (były wspólnoty absolutnie

Może więc WSZYSTKIE systemy prawne podparte są nieuświadomionym błędem....

> [...]
> koncentrować się na "naprawieniu szkody", a w dalszej kolejności dopiero
> na funkcji "wychowawczej" i wspierającej prawo.

Gdyby doszukać się PRZYCZYNY z powodu której człowiek dopuszcza się
przestępstwa prawo stanowione stałoby się niepotrzebnym. Może więc warto
poszukać DLACZEGO człowiek uważający się za dobrego popelnia przestępstwa.
Gdzie w pokładach podświadomości ujawniają się mordercze instynkty człowieka
?

Pozdrawiam
Władek Tarnawski
LeoTar
> --
>
> Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

Tak jej bozia zdrowie dała że jej się mózgownica zesrała.
Przegrańcy
zmierzch
Propozycja dla xli :)
Zalamal sie kurs zlota i od razu...zamach