przeciwobrzękowe działanie sterydów

1. Data: 2005-01-09 17:12:00

Temat: przeciwobrzękowe działanie sterydów
Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć na czym polega patomechanizm obrzęku mózgu i
jego leczenie za pomocą sterydów?

Co wiem:

sterydy działają przeciw obrzękom zapalnym poprzez:

-hamowanie migracji leukocytów
-hamowanie depolimeryzacji błon (zmniejszanie ich przepuszczalności)
-blokowanie działanie mediatorów zapalnych
-zapobieganie tworzenia wysięku zapalnego
-stabilizacja błon lizosomalnych
-limfocyto i eozyno penia

Natomiast obrzęk mózgu wynika najcześciej ze zbyt wysokiego ciśnienia
wewnątrzczaszkowego.
Może być powikłaniem kwasicy ketonowej, ucisku, urazu, a czynniki te nie
muszą być powiązane z zapaleniem.
Na jakiej więc zasadzie, przykładowo zalecany deksametazon, eleminuje
obrzęk?
inaczej: jak sterydy usuwają obrzęk NIEzapalny?

Czy leczenie obrzęków mózgu rozpocząć mannitolem i diuretykami czy właśnie
zastosować leczenie sterydami, jeśli tak to kiedy?

Pozdrawiam,

esculape, student medycyny

2. Data: 2005-01-09 19:36:16

Temat: Re: przeciwobrzękowe działanie sterydów
Od: "Marcin M." <mm@CUT_IT_OUTbajkowe.net> szukaj wiadomości tego autora

On 2005-01-09 18:12, Esculape wrote:

> Na jakiej więc zasadzie, przykładowo zalecany deksametazon, eleminuje
> obrzęk?
> inaczej: jak sterydy usuwają obrzęk NIEzapalny?

Zaznaczam, ze nie mam doswiadczenia klinicznego, tez jestem studentem - z tego
co mozna wyczytac np. w Lekach Wspolczesnej Terapii - to kortykosteroidy hamuja
przepuszczalnosc wlosowatych naczyn krwionosnych i na tej zasadzie zmniejszaja
ilosc przesaczu tkankowego i w efekcie obrzek. I działanie to dotyczy chyba
zarowna tkanek zmienionych i niezm.zapalnie.

pozdr.
--
[ Marcin M. ][ JID: marcinm(at)jabber.org ]

3. Data: 2005-01-09 20:18:00

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za odpowiedź.
Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa. Sterydy hamując przepuszczalność
naczyń, zmniejszając ilość przesączu - przeciwstawiałyby się tym samym
ciśnieniu filtracyjnemu (?). A jednak przy obrzękach zastoinowych (np.
sercowych, wątrobowych), gdzie mamy wzrost ciśnienia hydrostatycznego i
przesącz - sterydy są nieskuteczne...

4. Data: 2005-01-09 20:25:08

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

I jeszcze coś...
Po przedawkowaniu sterydów pojawiają się obrzęki (obrzęki dłoni i stóp oraz
zwiększenie masy ciała). Dlaczego?
Natomiast w Cushingu chyba nie ma obrzęków, nie? (a jeśli już to w
następstwie niewydolności serca)

5. Data: 2005-01-09 21:10:53

Od: "Marcin M." <mm@CUT_IT_OUTbajkowe.net> szukaj wiadomości tego autora

On 2005-01-09 21:25, Esculape wrote:
> I jeszcze coś...
> Po przedawkowaniu sterydów pojawiają się obrzęki (obrzęki dłoni i stóp oraz
> zwiększenie masy ciała). Dlaczego?

Faktycznie, wydaje mi sie, ze z powodu zaburzenia gospodarki
wodno-elektrolitowej. Tyle, ze to sa raczej dzialania niepozadane przy
przewleklym sotosowaniu (>2 tyg.), choc przy przedawkowaniu tez pewnie moga
wystapic.

> Natomiast w Cushingu chyba nie ma obrzęków, nie? (a jeśli już to w
> następstwie niewydolności serca)

Wydaje mi sie, ze moga wlasnie wystapic obrzeki z powodu nadmiernej stymulacji
nadnerczy do wydzialaia aldosteronu poprzez hipersekrecje ACTH, wskutek czego
dojdzie do hipernatremii i hipokalcemii i do zwiekszenia cisn. hydrostat. - HTN
i obrzeku.

Na Twoje poprzednie pytania nie jestem w stanie odpowiedziec, sam jestem ciekaw...

pozdr.
--
[ Marcin M. ][ JID: marcinm(at)jabber.org ]

6. Data: 2005-01-09 21:38:04

Od: "Esculape" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W zespole/chorobie Cushinga mamy hiperkortyzolemię, nie hiperaldosteronizm.
Ale pomijając to w zespole Conna (pierwotny hiperaldosteronizm) na pewno nie
ma obrzęków - miałem takie pytanie w teście :)
Dziwne.. bo hipernatremia jest prozapalnym czynnikiem.. Może nie zawsze?

Jutro po kolokwium z patofizjo pomęczę asystenta :)

Pozdrawiam,

Esculape

7. Data: 2005-01-09 22:27:37

Od: "Marcin M." <mm@CUT_IT_OUTbajkowe.net> szukaj wiadomości tego autora

On 2005-01-09 22:38, Esculape wrote:
> [...]
> ma obrzęków - miałem takie pytanie w teście :)
> Dziwne.. bo hipernatremia jest prozapalnym czynnikiem.. Może nie zawsze?

OK, faktycznie, moja pomylka, zapedzilem sie z tym ACTH ;-)

ale co prawda ani w Merck Manual, ani w Kokocie nie ma o obrzekach, ale na www
mozna zlalezc juz o tym... np. tutaj:
http://www.fpnotebook.com/END3.htm (Peripheral edema) i jeszcze w kilku miejscach...

pozdr.
--
[ Marcin M. ][ JID: marcinm(at)jabber.org ]

okulary
Nawracająca infekcja gardła
bioptron - czy warto?
jesli to nie lupiez, to co?