przewrotne pytanie w kwestii 12 potraw...

1. Data: 2007-12-20 20:07:37

Temat: przewrotne pytanie w kwestii 12 potraw...
Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Wybaczcie przewrotny tytuł, ale ponieważ pochodzimy z różnych regionów
i różnych tradycji chciałabym was prosić: czy możecie napisać, jakie to
obowiązkowe 12 potraw staje na waszych stołach wigilijnych?

2. Data: 2007-12-20 20:15:05

Temat: Re: przewrotne pytanie w kwestii 12 potraw...
Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

lemonka pisze:
> Wybaczcie przewrotny tytuł, ale ponieważ pochodzimy z różnych regionów
> i różnych tradycji chciałabym was prosić: czy możecie napisać, jakie to
> obowiązkowe 12 potraw staje na waszych stołach wigilijnych?

ja mam przemieszana rodzine wiec wszystko zalezy od tego gdzie akurat
spedzam...
zupy: barszcz czerwony z uszkami albo grzybowa, rybna lub owocowa...
kompot z suszu...
kapusta na oleju lnianym z grzybami...
groch z kapusta...
karp smazony...
karp pieczony z pieczarkami w winie...
karp w galarecie...
karp po zydowsku...
jakies sledzie...
makielki...
kapelusze prawdziwkow smazone na masle...
czasem kutia...
pozdrawiam
Marsjasz

3. Data: 2007-12-20 20:24:57

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marsjasz pisze:

> [...]
> jakies sledzie...
> makielki...
> kapelusze prawdziwkow smazone na masle...
czasem zamiast karpia jest jakas lepsza ryba...
jesiotr szczupak czy sandacz...

4. Data: 2007-12-20 20:37:06

Od: "Gosia" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "lemonka" <...@a...com> napisał w wiadomości
> Wybaczcie przewrotny tytuł, ale ponieważ pochodzimy z różnych regionów
> i różnych tradycji chciałabym was prosić: czy możecie napisać, jakie to
> obowiązkowe 12 potraw staje na waszych stołach wigilijnych?

zupa grzybowa
barszcz kapuściany z ziemniakami w mundurkach
pierogi z kapustą i grzybami
grzyby w cieście
sałatka z tuńczyka
sałatka jarzynowa
sałatka śledziowa
karp w galarecie
ryba faszerowana
ryba po grecku
śledzie octowane w oliwie
kompot z suszu
pierniki duże i małe
makowiec

wyszło troche więcej. ale też nie wszystko co roku robie

Pozdrawiam swiątecznie.

5. Data: 2007-12-20 21:33:40

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le jeudi 20 décembre 2007 ŕ 21:07:37, dans <fkeidd$a9j$1@nemesis.news.tpi.pl> vous
écriviez :

> Wybaczcie przewrotny tytuł, ale ponieważ pochodzimy z różnych regionów
> i różnych tradycji chciałabym was prosić: czy możecie napisać, jakie to
> obowiązkowe 12 potraw staje na waszych stołach wigilijnych?

Jakich 12 ?

Powinno byc 7. Albo 13.

Ewcia (Szczecin)

--
Niesz
http://www.krolestwa.com

6. Data: 2007-12-20 21:50:31

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. pisze:

> Jakich 12 ?
> Powinno byc 7. Albo 13.

> Ewcia (Szczecin)

Ja też ze Szczecina, ale nie pamietam bym kiedykolwiek słyszała o 7
potrawach?Zreszta, ja nigdy nie mam 12, teraz też będzie mniej, nie
mogę sobie wyobrazić, jak można wszystkiego sprobować. Ja wymiekam już
po barszczu z uszkami i rybie.

--

Gosia

7. Data: 2007-12-20 21:52:30

Od: "Qrczak" <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> napisał w wiadomości

> Le jeudi 20 décembre 2007 ŕ 21:07:37, dans <fkeidd$a9j$1@nemesis.news.tpi.pl>
> vous écriviez :

> Jakich 12 ?
>
> Powinno byc 7. Albo 13.

Czemuż?

Ja wiem że 12, bo tylu było apostołów i tyle jest miesięcy w roku.

A żeby było w temacie to: zupa grzybowa, grzyby w cieście, pierogi z kapustą i
grzybami, karp smażony, karp (lub inna ryba) w galarecie, śledzie w oleju,
śledzie w śmietanie, kompot z suszu, makowiec, sernik, pierniki, opłatek

Qra

8. Data: 2007-12-20 22:09:29

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

lemonka wrote:
> Wybaczcie przewrotny tytuł, ale ponieważ pochodzimy z różnych regionów
> i różnych tradycji chciałabym was prosić: czy możecie napisać, jakie to
> obowiązkowe 12 potraw staje na waszych stołach wigilijnych?

pieczone pierogi z grzybami
zupa grzybowa z uszkami
losos w ciescie
indyk
nadzienie z indyka
zapiekanka ze slodkich ziemniakow
bigos
ziemniaki dauphine
grillowane warzywa (czerwona papryka, szparagi, cukinia)
borowki
salata
tort makowy
tort orzechowy

MB

9. Data: 2007-12-20 22:17:52

Od: Gosia Plitmik <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett pisze:

> pieczone pierogi z grzybami

a jak robisz pieczone pierogi?

--

Gosia

10. Data: 2007-12-20 22:40:24

Temat: Re: przewrotne pytanie/pieczone pierogi (P)
Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Gosia Plitmik wrote:

> a jak robisz pieczone pierogi?

A tak:

Pieczone pierogi z grzybami
Latwo podgrzac, rowniez mozna zrobic wczesniej i zamrozic, a potem
zamrozone wstawic do goracego pieca na 8-10 minut.

Ciasto
150 gr maki (troche mniej niz szklanka)
100 gr masla
2 lyzki smietany
szczypta soli
Posiekac maslo z maka, gdy drobne, dodac smietane i szybko czubkami
palcow zarobic w kule. Schlodzic 20 min. Rozwalkowac, albo miedzy dwoma
arkuszami pergaminu, albo podsypujac maka, na grubosc 3 mm, jak na
pierogi. Schlodzic. Wycinac kola szklanka, nadziac nadzieniem, zlepic
brzegi pierogow palcami, bez wody czy bialka. Jak najmniej dotykac
palcami, bo cieplo rak uczyni ciasto zbyt lepkie. Piec w goracym piecu
na nieposmarowanej blasze 230C/450F 10 minut, posmarowac rozbitym
jajkiem, piec nastepne 10 min. az brazowe. Niektore pierogi moga
otworzyc sie w czasie pieczenia, szczegolnie, jesli sie da duzo
nadzienia, ktore puchnie podczas pieczenia. Nie zmienia to w niczym ich
walorow.

Nadzienie:
1 szklanka ugotowanego ryzu
1 lyzka masla
1 szklanka drobno posiekanych, usmazonych grzybow (jak shiitake, czy
pieczarki, czy namoczone suszone grzyby)
1 jajko
sol, pieprz, estragon
Ryz podsmazyc na patelni na masle, dodac przyprawy i grzyby, wymieszac
dokladnie. Odstawic i gdy chwile przestygnie, domieszac jajko.Mozna
dodac podsmazona cebule albo pory.

Magdalena Bassett

Marynwany czosnek - Indie
gdzie pudelka na tort/ciasta?