pytanie do neurologów - pilne

1. Data: 2001-03-07 11:29:45

Temat: pytanie do neurologów - pilne
Od: "Małgorzata Gołąbek" <g...@a...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Prosze o pomoc w yjasnieniu co to jest za choroba o nazwie sarkoidoza,
jak sie ja leczy, jakei sa rokowania.
mg

2. Data: 2001-03-07 11:54:52

Temat: Re: pytanie do neurologów - pilne
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 7 Mar 2001, Małgorzata Gołšbek wrote:

> Prosze o pomoc w yjasnieniu co to jest za choroba o nazwie sarkoidoza,
> jak sie ja leczy, jakei sa rokowania.

a dlaczego do neurologow??????????????????????????????????????????

Choroba dotyczy przeciez glownie pluc, chociaz prawda jest, ze jest
ukladowa i moze dotyczyc roznych narzadow.

Sarkoidoza jest choroba o nieznanym pochodzeniu polagajaca na
powstawaniu nieserowaciejacych ziarniniakow (w swojej budowie
sa podobne do ziarniniakow gruzlicy ale z gruzlica ta choroba
w sensie zakazenia nie ma nic wspolnego) w zajetych nia narzadach
najczesciej wezlach chlonnych klatki piersiowej i pluc. Choroba
ta moze dotyczyc takze serca i oczu a takze rzadziej ukladu
nerwowego. Jesli kojarzy sie ze zmianami w postaci rumienia
guzowatego na skorze nosi nazwe zespolu Loefgrena.

Rokowanie choroby zalezy od stopnia zaawansowania i rodzaju
zajetych narzadow - w wiekszosci przypadkow jest dobre - choroba
ma tendencje do samoistnego cofania sie, stad w wielu przypadkach
choroby sie nie leczy tylko obserwuje. W pozostalych przypadkach
gdy wymaga leczenia stosuje sie glownie sterydy. Nie ma jednoznaczych
standardow, dawek regulujacych czas i sposob leczenia.

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

3. Data: 2001-03-07 14:33:55

Od: Halina Brzezinska <h...@s...ca> szukaj wiadomości tego autora

"Ma?gorzata Go??bek" wrote:

> Prosze o pomoc w yjasnieniu co to jest za choroba o nazwie sarkoidoza,
> jak sie ja leczy, jakei sa rokowania.
> mg

Witam! Napewno specjalisci odpowiedza Ci wiecej. Pisze tylko na
pocieszenie, ze znam czlowieka, ktory to przeszedl ok 30 lat temu i zyje i
to dobrze. Byl leczony m.inn. sterydami(encorton). Wiem to dlatego, bo byl
przez pare miesiecy bardzo zmieniony z wygladu. Nie mam teraz bliskiego
kontaktu ale wiem,ze to powazna choroba,ktorej nie mozna zlekcewazyc.
Sorry ,ze tak nie specjalistycznie odpowiadam.
Pozdrawiam H.

4. Data: 2001-03-07 18:36:07

Od: "Wojtek" <w...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kasztelowicz" <p...@a...torun.pl> napisał w wiadomości
.am.torun.pl...
On Wed, 7 Mar 2001, Małgorzata Gołąbek wrote:

>a dlaczego do neurologow??????????????????????????????????????????

>Choroba dotyczy przeciez glownie pluc, chociaz prawda jest, ze jest
>ukladowa i moze dotyczyc roznych narzadow.
(ciach)
>Choroba
>ta moze dotyczyc takze serca i oczu a takze rzadziej ukladu
>nerwowego.
Witam.
To prawda, neurosarkoidoza to zaledwie ok. 5% przypadków i najczęściej
towarzyszą jej także zmiany w innych narządach. Zasadniczo ogniska
sarkoidozy można znaleźć w każdej części układu nerwowego. Najczęściej
jednak spotyka się (50% zmian w CUN) zajęcie nerwów czaszkowych, głównie
twarzowego (nawrotowe niedowłady z towarzyszącym obrzękiem twarzy), czasem
obustronne niedowłady. Także n. trójdzielny (ubytki czucia i neuralgie),
wzrokowy (skrzyżowanie, pasmo wzrokowe) co powoduje zaburzenia wzroku
(ubytki, zanik nerwu), nerw przedsionkowo-ślimakowy (zaburzenia słuchu,
zawroty głowy). Często przyjmuje to postać uszkodzenia wielonerwowego. W
części przypadków obserwuje się uszkodzenia międzymózgowia powodujące różne
objawy podwzgórzowe (najczęściej moczówka prosta). Objawy ogniskowe
(niedowłady, napady padaczkowe, zaburzenia wyższych czynności nerwowych)
mogą czasem sugerować obecność guza, szczególnie jeżeli nałożą się na to
objawy wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego spowodowane przewlekłymi
zmianami zapalnymi nieinfekcyjnymi opon mózgowo-rdzeniowych (co zdarza się w
sarkoidozie i jest następstwem tworzenia się guzków ziarniczych głównie opon
na podstawie mózgu). Rdzeń kręgowy może także być nacieczony lub uciśnięty
(sporadycznie, w przypadkach b. dużych ziarniniaków) przez ziarniniak co
daje objawy uszkodzenia rdzenia. W ok. 18% przypadków neurosarkoidozy są
objawy uszkodzenia korzeni nerwowych i nerwów obwodowych układające się w
różne zespoły (mononeuritis multiplex, symetryczne lub niesymetryczne
neuropatie czuciowe, ruchowe lub mieszane itp). Wtórne zmiany w układzie
nerwowym mogą być także następstwem uszkodzenia naczyń krwionośnych co
powoduje krwotoki, zawały mózgu lub występuje tylko w postaci epizodów TIA.
Także zmiany w mięśniach stwierdza się dość często, ale na szczęście rzadko
powodują one kliniczne objawy miopatii.
Zajęcie w przebiegu sarkoidozy CUN jest złym objawem rokowniczym. Generalnie
jednak neurosarkoidoza najczęściej przebiega w postaci podostrej powoli
postępującej, z częstymi remisjami, w okresie nasilenia się mogą występować
rożne objawy ze strony układu nerwowego co czasem mylnie nasuwa rozpoznanie
stwardnienia rozsianego.
Istotnie neurolodzy, pomimo "dużych potencjalnych możliwości" zajęcia układu
nerwowego i mięśniowego, leczeniem sarkoidozy raczej się nie zajmują.

Wojciech Gocek MD
n...@o...lublin.pl

SEKSUOLOG NA CZACIE
Telemedycyna w praktyce - prosze o opinie
Kiedy komputer z procesorem taktowanym 2,45 Ghz i mocy 100 W zastapi kuchenke mikrofalowa
Pytanie do ginekologów położników?
Dyscyplina pracy