pytanie o psychologa

1. Data: 2004-12-05 13:39:49

Temat: pytanie o psychologa
Od: "Radosław K." <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jaki powinien być dobry psycholog ?

1. Data: 2004-12-05 13:50:54

Temat: Re: pytanie o psychologa
Od: KOMINEK <k...@o...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Radosław K." <e...@n...pl> wrote in
news:cov3a4$nr7$1@nemesis.news.tpi.pl:

> Jaki powinien być dobry psycholog ?

Przede wszystkim powinien miec duzego i grubego kutasa.

1. Data: 2004-12-05 14:18:15

Od: "Szczesiu" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jaki powinien być dobry psycholog ?

Oraz tani.

1. Data: 2004-12-05 15:01:45

Od: "Radosław K." <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "KOMINEK" <k...@o...org.pl> napisał w wiadomości
> Przede wszystkim powinien miec duzego i grubego kutasa.

Nie o takie odpowiedzi mi chodziło, chyba rzeczywiście prawdą jest, że na
tej grupie nie można uzyskać żadnych sensownych odpowiedzi :(

1. Data: 2004-12-05 15:03:59

Od: "Radosław K." <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szczesiu" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

> Oraz tani.

Nie każdy tani psycholog jest dobry, chodzi mi o to jakie powiniem mieć
zdolności, aby móc skutecznie pomagać osobom z problemami.

Radosław K.

1. Data: 2004-12-05 16:20:26

Od: "Szczesiu" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie każdy tani psycholog jest dobry, chodzi mi o to jakie powiniem mieć
> zdolności, aby móc skutecznie pomagać osobom z problemami.

Psycholog to w zasadzie określenie naukowca badającego zachowanie i
motywacje ludzi, osobom z problemami pomaga psychoterapeuta. Może być
psychologiem, ale nie musi. Może być np. lekarzem (psychiatrii) lub kimś po
kursie psychoterapii.

Wyszedłem z założenia, że skorzystać z usługi można wtedy, kiedy jest
dostępna. Warunkiem dostępności jest również jej niska cena, zwłaszcza przy
braku refundacji z kasy chorych. Często już mówić terapeucie o problemie i
usłyszeć siebie wypowiadającego bolesne kwestie jest terapią, nawet
pomijając jakość działania psychoterapeuty samego w sobie. Ale i to często
jest niedostępne dla potencjalnego klienta, którego jako osoby zwykle
niezamożnej (zaradni i szczęśliwi nie potrzebują pomocy) nie stać na
jakikolwiek kontakt z terapeutą. Widać to szczególnie po pacjentach
psychotycznych, dostępność psychoterapii np. w szpitalu psychiatrycznym
lepiej pominąć milczeniem.

Dobry terapeuta jak najszybciej przywróci pacjenta do poziomu
funkcjonowania, na którym przy wsparciu otoczenia (w tym psychologa), a
później samodzielnie pacjent zdoła stawiać czoła codzienności.
Psychoterapeuta powinien mieć wysoki iloraz inteligencji (zadaniowej i
emocjonalnej), empatii i świadomość własnej struktury psychicznej, by
uniknąć angażowania jej w proces terapii lub to zaangażowanie widzieć
przynajmniej.

Można by się spierać, czy psychoterapeuta idealny to koniecznie osoba "100%
normalna" - może ktoś taki nie byłby w stanie utożsamić się z pacjentem i
jego problemami, wykazując skłonność do lekceważenia objawów. Najlepszy
psychoterapeuta to chyba "w 100% wyleczony wariat".

1. Data: 2004-12-05 18:36:58

Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

cześć.

można tu czasem znaleźć sensowne odpowiedzi, tylko od razu można splonkować
np. kominka.

Po pierwsze ustalmy, że chodzi Ci o psychologa klinicznego. (Bo jest wiele
specjalności - psycholog może pracować w firmie, szkolić albo przyjmować
ludzi, jest psychologia penitencjarna, itd. itp.)

Tak więc psycholog kliniczny powinien być przede wszystkim wykształcony -
czyli studia, kursy i długa praktyka pod okiem fachowców i (w pewnym sensie w
związku z tym) posiadać dużą wiedzę zarówno praktyczną jak i teoretyczną. Po
drugie powinien być choć troche empatyczny (żeby mógł zrozumieć drugiego
człowieka), nie być bardzo autorytarny (tzn. nie osądzać ludzi, tylko
zastanawiać się dlaczego są tacy jacy są).
W charakterach kiedyś wypowiadał się wykładowca, że przy przyjmowaniu na
studia biorą pod uwagę to, czy ktoś chce studiować psychologię dla siebie i
sobie pomóc (siebie leczyć), czy żeby pomagać innym. Ta druga opcja oczywiście
bardziej pasuje do psychologa.
Oczywiście możesz nie mieć tych wszystkich cech charakteru i np. pracować jako
behawiorysta hi hi. Zresztą studiowanie psychologii wiele daje i jeśli ktoś
jest myślący, to kształtuje swoją osobowość pod tym kątem. Nie należy popadać
w przesądy. Mi kiedyś się wydawało, ze psycholog to musi być niewiadomo kto, a
wystarczy, ze będzie w miarę spoko człowiek.

pozdrawiam

Tłiti

1. Data: 2004-12-05 18:42:14

Od: "tłiti" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie każdy tani psycholog jest dobry, chodzi mi o to jakie powiniem mieć
> zdolności, aby móc skutecznie pomagać osobom z problemami.
>
> Radosław K.

Jestem za, a nawet przeciw. Świetnie by było, gdyby dobry specjalista mógł się
dobrze cenić. Niestety ludzie w Polsce jeszcze nie myślą w ten sposób, że
warto inwestować w swoją psychikę. Jeśli kogoś boli ząb - idzie do prywatnego
dentysty, ale jeśli ma problemy - woli iść do kina.
Owszem, dochodzi do tego strach przed sklasyfikowaniem jako "nienormalny", co
jest zupełnie nie na miejscu. Wstyd przed opowiadaniem obcemu człowiekowi o
osobistych sprawach (łatwiej to niestety niektórym opowiedzieć np. w
konfesjonale), lenistwo...

pozdro

Tłiti

1. Data: 2004-12-05 19:14:19

Od: GABi <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Szczesiu napisał:

> Najlepszy psychoterapeuta to chyba "w 100% wyleczony wariat".

Mogę sobie to wziąć do siga ? :)

--
GABi

1. Data: 2004-12-05 19:15:29

Od: "Radosław K." <e...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Szczesiu" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

[ciach]

Dziękuję za odpowiedź, w pełni mnie usatysfakcjonowała. :)
Natomiast nie dokońca zgodzę się z opinią, że powinien być wyleczonym
wariatem, uważam posiadanie empatii i plastycznej wyobrazi za wystarczające
do tego abu wczuć się w problemy pacjenta.

Radosław K.

CENZURA c.d.
Moje rozmowy z Marcinem - Polandel (2)
Aniu K. - to do Ciebie
Jestem psychikiem
podejscie spoleczno - kulturowe zachowan czlowieka