Re: reanimacja

From: "MikeOldfield" <m...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: reanimacja
Date: Thu, 6 May 2004 14:44:20 +0200
Sender: m...@p...onet.pl@ip062233157205.hd.pl

"Darek" <d...@o...pl> wrote in message news:c7d8en$keo$1@news.onet.pl...

> jak? oceniając czy klatka się porusza?
> A jak jest bardzo płytki oddech? Lusterko?

zalecenia sa takie:
- wysluchanie szmeru oddechowego (nie wiem jak to wyglada w praktyce ale
brzmi raczej abstrakcyjnie...)
- wyczucie ruchu powietrza na policzku (albo ta slynna para na lusterku)
- obserwacja ruchow klatki piersiowej (z mojego (chociaz bardzo
szczatkowego) doswiadczenia wydaje mi sie to najpewniejsze!)

> tz. jeżeli nie ma ruchów klatki, brak połykania ....
> to mogę uznać że praca serca została wstrzymana?
> Czy kolor skóry na tyle szybko się zmienia że
> mogę określić czy serce pracuje czy nie i jeszcze
> wykonać w rozsądnym czasie masaż?
> Dlaczego tętno dotyczy tylko lekarzy? Czy przy sprawdzaniu
> słabego tętna trzeba to robić jakoś specjalnie?

Moge powiedziec tylko jak nas uczono: "na podstawie obserwacji i
przeprowadzonych badan okazalo sie ze sprawdzanie tetna i ocena jego
OBECNOSCI LUB BRAKU przez osobe ktora nie ma w tym wzgledzie doswiadczenia
moze sie okazac bardzo trudne" dlatego nowe standardy zalecaja zeby laik
badal wlasnie "oznaki krazenia".
Jesli chodzi o badanie tetna to wylacznie (wyjatek u dzieci - t. ramienna)
duze naczynia - tzn tetnice szyjne, ew. udowe. Palce (drugi i trzeci)
przykladamy opuszkami PROSTOPADLE do przebiegu naczynia.

> no to jest jasne, ale jak to stwierdzić na 100% że
> została zatrzymana praca serca? Czy warunki o których
> pisałeś wyżej są wystarczające?

Bez ekg nie da sie tego powiedziec na 100%!
W procesie umierania jest cos takiego jak vita minima, i jest to stan w
ktorym czynnosc serca jest zachowana ale niebadalna. W kazdym razie wydaje
mi sie ze w praktyce nie ma sie co zastanawiac i jesli jestesmy pewni ze
wykonalismy punkty A i B (przypominam o droznosci drog oddechowych - bez
tego reanimacja nie ma sensu!) + OKOLICZNOSCI wskazuja na zatrzymanie akcji
serca to po prostu jak najszybciej rozpoczynamy masaz serca.

pozdrawiam,
MartinP