reanimacja

11. Data: 2004-05-06 12:43:27

Temat: Re: reanimacja
Od: Jan Kaczmarczyk <a...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Na etapie przedmedycznym teraz nie sprawdzasz tetna - jesli nie
wyczuwasz oddechu, podejmujesz pelna resuscytacje.
Co do pewnosci (zwroc uwage, ze napisalem wyzej "nie wyczuwasz" nie
"nie ma") - sprawdz inne oznaki krazenia (przytomnosc, ruchliwosc,
napiecie miesni)... moga tez wystapic np. pecherzyki w kacikach ust
(nieprzytomny nie przelyka sliny, wiec jesli powietrze wychodzi z ust,
to moze tworzyc z niej pecherzyki) - jezeli nie jestes pewien, ze
wystepuja wszystkie objawy krazenia, to podejmujesz resuscytacje. Z
reszta jezeli oddech jest tak slaby, ze go nie wyczuwasz, to pewnie i
tak nie wystarcza na zaspokojenie potrzeb organizmu, wiec nie zrobisz
nic zlego. No i znajomy lekarz mi mowil, ze w szpitalu tez czasami
stosuja masaz serca tylko po to, zeby poprawic (= nie przywrocic) krazenie.
I poszkodowany nie moze Cie zaskarzyc za zle udzielona pierwsza pomoc
(mowie caly czas o przedmedycznej - czyli jesli jestes zwyklym
czlowiekiem na ulicy, ew. lekarzem/pielegniarka/ratownikiem poza praca)
- a nawet jak to zrobi, to rozprawa prawdopodobnie skonczy sie na
pytaniu sedziego do oskarzajacego: "Czy zylby pan gdyby ten czlowiek nie
zajal sie panem" i tyle.
Pozdrawiam!

--
SQ9MLT czyli Ariaad
a...@i...net.pl

12. Data: 2004-05-06 12:44:20

Od: "MikeOldfield" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Darek" <d...@o...pl> wrote in message news:c7d8en$keo$1@news.onet.pl...

> jak? oceniając czy klatka się porusza?
> A jak jest bardzo płytki oddech? Lusterko?

zalecenia sa takie:
- wysluchanie szmeru oddechowego (nie wiem jak to wyglada w praktyce ale
brzmi raczej abstrakcyjnie...)
- wyczucie ruchu powietrza na policzku (albo ta slynna para na lusterku)
- obserwacja ruchow klatki piersiowej (z mojego (chociaz bardzo
szczatkowego) doswiadczenia wydaje mi sie to najpewniejsze!)

> tz. jeżeli nie ma ruchów klatki, brak połykania ....
> to mogę uznać że praca serca została wstrzymana?
> Czy kolor skóry na tyle szybko się zmienia że
> mogę określić czy serce pracuje czy nie i jeszcze
> wykonać w rozsądnym czasie masaż?
> Dlaczego tętno dotyczy tylko lekarzy? Czy przy sprawdzaniu
> słabego tętna trzeba to robić jakoś specjalnie?

Moge powiedziec tylko jak nas uczono: "na podstawie obserwacji i
przeprowadzonych badan okazalo sie ze sprawdzanie tetna i ocena jego
OBECNOSCI LUB BRAKU przez osobe ktora nie ma w tym wzgledzie doswiadczenia
moze sie okazac bardzo trudne" dlatego nowe standardy zalecaja zeby laik
badal wlasnie "oznaki krazenia".
Jesli chodzi o badanie tetna to wylacznie (wyjatek u dzieci - t. ramienna)
duze naczynia - tzn tetnice szyjne, ew. udowe. Palce (drugi i trzeci)
przykladamy opuszkami PROSTOPADLE do przebiegu naczynia.

> no to jest jasne, ale jak to stwierdzić na 100% że
> została zatrzymana praca serca? Czy warunki o których
> pisałeś wyżej są wystarczające?

Bez ekg nie da sie tego powiedziec na 100%!
W procesie umierania jest cos takiego jak vita minima, i jest to stan w
ktorym czynnosc serca jest zachowana ale niebadalna. W kazdym razie wydaje
mi sie ze w praktyce nie ma sie co zastanawiac i jesli jestesmy pewni ze
wykonalismy punkty A i B (przypominam o droznosci drog oddechowych - bez
tego reanimacja nie ma sensu!) + OKOLICZNOSCI wskazuja na zatrzymanie akcji
serca to po prostu jak najszybciej rozpoczynamy masaz serca.

pozdrawiam,
MartinP

13. Data: 2004-05-06 16:25:00

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 6 May 2004, Beatka wrote:

> rozumiem ze masaz serca robi sie kiedy oddech i tetno nie sa wyczuwalne. A
> jesli sa, ale czlowiek jest nieprzytomny to co wtedy zrobic?

ukladasz poszkodowanego w pozycji boczne ustalonej

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>
http://renata.am.torun.pl

14. Data: 2004-05-06 16:27:38

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 6 May 2004, MikeOldfield wrote:

> Jesli chodzi o badanie tetna to wylacznie (wyjatek u dzieci - t. ramienna)
> duze naczynia - tzn tetnice szyjne, ew. udowe. Palce (drugi i trzeci)
> przykladamy opuszkami PROSTOPADLE do przebiegu naczynia.

na ulicy raczej odradzam sprawdzanie na udowych :)
Co do sprawdzania tetna przez tzw. "laikow". W moim przekonaniu
(jest to moj poglad) jesli dany "laik" nie potrafi sprawdzic
tetna na tetnicy szyjnej to jest wielce watpliwe czy bedzie
potrafil zrobic masaz serca posredni i sztuczne oddychanie
w sposob dajacy nadzieje na uratowanie zycia poszkodowanemu.

P.

15. Data: 2004-05-06 18:50:03

Od: Mamak z Galicji <mamak112@DUPA_SPAMwp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik MikeOldfield napisał:

> - wyczucie ruchu powietrza na policzku (albo ta slynna para na lusterku)

Użycie lusterka to błąd. Zaparować może z innej przyczyny niż oddech
poszkodowanego.

--
Mamak z Galicji
irc: #prk

16. Data: 2004-05-06 18:52:08

Od: Mamak z Galicji <mamak112@DUPA_SPAMwp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Kasztelowicz napisał:

> ukladasz poszkodowanego w pozycji boczne ustalonej

Ale nie poszkodowanego-urazowego.

Urazowy - na plecach, trzymamy trakcje i wysuwamy żuchwę.

--
Mamak z Galicji
irc: #prk

17. Data: 2004-05-06 19:45:56

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 6 May 2004, Mamak z Galicji wrote:

> Ale nie poszkodowanego-urazowego.
>
> Urazowy - na plecach, trzymamy trakcje i wysuwamy żuchwę.

zgadza sie, dzieki ...

P.
--
Piotr Kasztelowicz <P...@r...am.torun.pl>