refundacja metforminy

1. Data: 2007-08-02 13:13:12

Temat: refundacja metforminy
Od: "Dominik" <domik@bezysfu_epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

hej,
mam proste zapytanie do lekarzy
metformina refundowana jest przez NFZ przy rozpoznanej cukrzycy
jak ma się natomiast sprawa refundacji przy nietolerancji glukozy, gdy
metformina jest już zalecana do terapii? lek jest refundowany czy nie?

dominik

2. Data: 2007-08-02 14:25:45

Temat: Re: refundacja metforminy
Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dominik" <domik@bezysfu_epf.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> jak ma się natomiast sprawa refundacji przy nietolerancji glukozy, gdy
> metformina jest już zalecana do terapii? lek jest refundowany czy nie?

Zgodnie z litera prawa nie jest refundowana. Nietolerancja glukozy to nie
cukrzyca. Ale prawo w Polsce podlega naciaganiu czyli tzn falandyzacji.

3. Data: 2007-08-02 16:36:50

Od: "Dominik" <domik@bezysfu_epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> napisał
> Zgodnie z litera prawa nie jest refundowana. Nietolerancja glukozy to nie
> cukrzyca. Ale prawo w Polsce podlega naciaganiu czyli tzn falandyzacji.

dzięki

dominik

4. Data: 2007-08-03 19:49:52

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 2 Aug 2007, Dominik wrote:

> mam proste zapytanie do lekarzy
> metformina refundowana jest przez NFZ przy rozpoznanej cukrzycy
> jak ma się natomiast sprawa refundacji przy nietolerancji glukozy, gdy

czy nietolerancja glukozy nie jest jedną z postaci cukrzycy (wg. WHO)?

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

5. Data: 2007-08-03 20:07:38

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 2 Aug 2007, Piotr Maksymowicz wrote:

> Zgodnie z litera prawa nie jest refundowana. Nietolerancja glukozy to nie
> cukrzyca.

Nie?

P.

6. Data: 2007-08-04 07:00:16

Od: "Dominik" <domik@bezysfu_epf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przejrzałem (pobieżnie) stronę WHO i wnioskuję, że jednak nie jest.
Piszą o niej bardziej jako o czynniku ryzyka niż chorobie.
Link:
http://www.who.int/entity/diabetes/publications/Defi
nition%20and%20diagnosis%20of%20diabetes_new.pdf

Dominik

7. Data: 2007-08-04 12:11:18

Od: "siliana ." <s...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik <domik@bezysfu_epf.pl> napisał(a):

> [...]
> jak ma się natomiast sprawa refundacji przy nietolerancji glukozy, gdy
> metformina jest już zalecana do terapii? lek jest refundowany czy nie?

nie jest, mimo, ze wlasciwie bierze sie go na stale:(

8. Data: 2007-08-04 18:56:35

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 4 Aug 2007, siliana . wrote:

> nie jest, mimo, ze wlasciwie bierze sie go na stale:(

osobiście przyjmuję zasadę - tak długo jak leczę dietą rozpoznaję
nieprawidłową tolerancję glukozy. W momencie gdy wprowadzam
leki na stałe rozpoznaję cukrzycę lub zespół metaboliczny
z cukrzycą. To prawda, że obecne badania wg. EMB stwierdzają
korzyść z wprowadzenia leków doustnych - konkretnie metforminy
lub bardzo trudno dostępnych jeszcze w Polsce glitazonów
już na etapie nieprawidłowej tolerancji glukozy (pre-diabetes)
zwłaszcza u osób otyłych, jednak wg. klasycznych standardów
pre-diabetes leczy się dietą i modyfikacją stylu życia
a lekami już diabetes. W moim przekonaniu jest tak,
że badania kliniczne - ich publikowane rezultaty
po 2000 roku http://www.aafp.org/afp/20040415/1961.html
wyprzedzają standardy na podstawie których zdecydowano
o strategii refundacji leków czy definiowania co jeszcze
nie jest cukrzycą a co już jest. W zasadzie to, co leczymy
lekami przewidzianymi do pobierania na stałe uznać należałoby za cukrzycę
a w tym przypadku różnica w rozpoznaniu jest semanatyczna
gdyż założenie, że chory ma być leczony na stałe jest potwierdzeniem,
że chory nieuchronnie przechodzi w fazę cukrzycy "in tractu"
Można oczywiście dyskutować czy leczenie metforminą nietolerancji
glukozy połączonej z otyłością wg cytowanych w podanym przeze
mnie artykule jeszcze terapią "off-label" czy już wg. standardów.

Przepraszam za przydługi wywód

P.
--

refundacja metformiy