sklad powietrza podawanego topielcowi...

21. Data: 2003-05-11 15:46:19

Temat: Re: sklad powietrza podawanego topielcowi...
Od: "WiseMan" <w...@b...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja tam sie nie ucze :) Ponizej 100 punktow nie powinienem zejsc.

--
Wise Man
Nie ponosze odpowiedzialnosci

22. Data: 2003-05-13 12:58:56

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

pezet:

> Tlen jest toksyczny w kazdym stezeniu powyzej 21%.
no nie przesadzaj. To się zdarza nawet w naturze ;-)

> Moze dojsc do ostrego lub przewleklego zatrucia.
tlen jest toksyczny, gdy jego ciśnienie parcjalne we wdychanej
atmosferze przekroczy chyba 1 albo 2 bar. Czyli powietrze pod ciśnieniem
5 bar może być trujące (odpowiada głębokości 50m lub 100m pod wodą).

Waldek

23. Data: 2003-05-15 18:24:29

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> atmosferze przekroczy chyba 1 albo 2 bar. Czyli powietrze pod ciśnieniem
> 5 bar może być trujące (odpowiada głębokości 50m lub 100m pod wodą).

Bynajmniej nie przesadzam.

Zatrucie tlenem - jak pisalem - moze miec postac ostra lub przewlekla.

Postac OSTRA - zespol Paul-Berta - ma miejsce podczas oddychania tlenem w
duzym
cisn. parcjalnym - juz od ok. 150 kPa ( ok. 1,5 atm) przez kilkanascie
(kilkadziesiat) minut.
czyli albo w komorze hiperbarycznej, albo podczas nurkowania na duzej
glebokosci
(ponad 80-90m).

Dotyczy zatrucia osrodk. ukl. nerwowego i klinicznie jest podobna do drgawek
toniczno-klonicznych w napadzie g-m padaczki.

Natomiast PRZEWLEKLA postac zatrucia tlenem - zespol Lorrain-Smitha, dotyczy
uszkodzenia
tkanki plucnej, podczas dluzszego oddychania tlenem o cisn. porcjalnym
powyzej 21kPa (!)
- czyli KAZDYM, ktore przekracza cisn. parcjalne tlenu w atmosferze.

Stopien uszkodzenia pluc jest wypadkowa stezenia tlenu i czasu ekspozycji.
Klinicznie poczatkowo objawia sie drapaniem i wysuszeniem gardla, ale
rownoczesnie
postepuje zwloknienie tkanki plucnej i stopniowe zmniejszenie pojemnosci
zyciowej pluc.

O ile ostre zatrucie moze wystapic podczas nurkowania lub leczenia w komorze
hiperbarycznej,
o tyle zatrucie przewlekle to juz problem kazdego pacjenta, ktoremu przez
dluzszy czas podaje
sie dodatkowo tlen do oddychania (sytuacja czesta chocby w OIOM-ach).

Dlatego nie powinno sie podawac tlenu "na wszelki wypadek", a tylko wtedy,
gdy jest to niezbedne.

Wprowadzono nawet tzw. jednostke tlenowej toksyczności płucnej - UPTD (Unit
of Pulmonary
Toxicity Dose), dzieki ktorej mozna obliczyc ryzyko zwiazane z ekspozycja
organizmu na
podwyzszone stezenie tlenu.

Mam nadzieje ze troszke wyjasnilem :)

pozdrawiam