sklad powietrza podawanego topielcowi...

1. Data: 2003-05-10 12:29:13

Temat: sklad powietrza podawanego topielcowi...
Od: "Marcin" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich serdecznie (dawno juz nie odwiedzalem tej grupy :) )

Mam pytanie, ktore pojawilo sie kiedys na egz wstepnym na AM - jaki
powinien być sklad powietrza podawanego topielcowi... mam ogromny dylemat
miedzy dwoma wariantami:
- 95% tlen 5% CO2
- 80% azot 20% tlen

czy ktos moze mi powiedziec ktora jest poprawna i dlaczego?

dzieki Marcin

2. Data: 2003-05-10 13:01:04

Temat: Re: sklad powietrza podawanego topielcowi...
Od: "RG" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marcin" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
|
| Mam pytanie, ktore pojawilo sie kiedys na egz wstepnym na AM - jaki
| powinien być sklad powietrza podawanego topielcowi... mam ogromny

Ja bym stawiał na odp. pierwszą.
O ile pamiętam z liceum to CO2 jest związkiem działającym pobudzająco
na układ oddechowy, tzn. wzrost zawartości CO2, a nie tlenu, w
powietrzu powoduje zwiększenie częstotliwości i głębokości wdechów.
Może to o to chodzi?

RG

3. Data: 2003-05-10 13:20:15

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> - 95% tlen 5% CO2
> - 80% azot 20% tlen
>
> czy ktos moze mi powiedziec ktora jest poprawna i dlaczego?

Zadna :)
podaje sie czysty tlen, ale autorom pytania z pewnoscia chodzilo
o odpowiedz pierwsza.

pz

4. Data: 2003-05-10 14:12:19

Od: "Magister" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Eee nieładnie tak nazywac kogos topielcem :)) a mozy by tak "Osoba o
odmiennej pływalności" :-P

5. Data: 2003-05-10 15:58:18

Od: "Marcin" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

niestety musze powiedziec, ze odpowiedz byla -
80% azot 20% tlen

ale rzeczywiscie wydaje mi sie ze powinne byc ta z CO2 bo pobudza uklad
oddechowy

6. Data: 2003-05-10 16:00:53

Od: "Marcin" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zadna :)
> podaje sie czysty tlen, ale autorom pytania z pewnoscia chodzilo
> o odpowiedz pierwsza.
>
> pz

Na pewno podaje sie czysty tlen...? - przeciez CO2 pobudza uklad oddechowy,
wiec czystym tlenem sie kolesia dodusi, bo z jego nadmiaru (a braku CO2)
facet powoli przestanie oddychac... czy sie myle?

7. Data: 2003-05-10 16:08:43

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> niestety musze powiedziec, ze odpowiedz byla -
> 80% azot 20% tlen

No to glupia odpowiedz...
Podczas reanimacji/resuscytacji podaje sie czysty tlen
(a i tak w krwi jest go czesto za malo).

Z kolei CO2 jest za duzo, wiec nie ma potrzeby go podawac.
(kiedys byla taka teoria, zeby dodawac 5%)

Chyba ze tu nie chodzi o topielca, a o kapiacego sie plazowicza.
Jemu z kolei nie trzeba powietrza "podawac", bo moze sam
sobie "wdechnac"..

Ciekawe jak czesto te testy sa aktualizowane,
aby nie byly testami z "historii medycyny".

pozdrawiam
pz

8. Data: 2003-05-10 16:51:31

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wiec czystym tlenem sie kolesia dodusi, bo z jego nadmiaru (a braku CO2)
> facet powoli przestanie oddychac... czy sie myle?

Jesli nie oddychal to CO2 w jego krwi jest nadmiar i dodajac go
z zewnatrz mozna tylko sprawe pogorszyc.

jesli oodycha sam to podajemy tlen.
jesli nie oddycha - robimy sztuczna wentylacje.
jesli mamy tlen - to tlenem.
Jesli nie mamy - to Ambu lub wlasnymi plucami.

zasady resuscytacji topielca sa takie same jak w innych
sytuacjach.

pz

9. Data: 2003-05-10 21:46:00

Od: "agata" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> (a i tak w krwi jest go czesto za malo).
>
> Z kolei CO2 jest za duzo, wiec nie ma potrzeby go podawac.
> (kiedys byla taka teoria, zeby dodawac 5%)

to nawet dla mnie..osoby nie znającej się na temacie wydaje się logiczne

> Ciekawe jak czesto te testy sa aktualizowane,
> aby nie byly testami z "historii medycyny".

mam nadzieje ze za rok testy nie będą zabójczo trudne...a przynajmniej nie
tak żeby budzić takie wątpliwości:)

10. Data: 2003-05-10 23:02:45

Od: "Marcin" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

a co to jest w takim razie hiperwentylacja?

OGROMNA PROSBA
Woreczek żółciowy raz jeszcze