Re: slub za granica

From: "=sve@na=" <sveana_antyspam@hotmail_smiercspamerom.com>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: slub za granica
Date: Mon, 12 Jan 2004 21:36:25 +0100
Sender: s...@p...onet.pl@h224n2fls34o1102.telia.com

"Maria Ossowska" <m...@a...pl> skrev i meddelandet
news:btunff$6tq$1@news.onet.pl...

> Swoim oświadczeniem nie wyzbędziesz się polskiego ;)
> Niech Austiacy wymagają... i tak nie zmieni to faktu, że Ty pozostaniesz
> obywatelką polską, nawet jeśli zrzeczesz się obywatelstwa polskiego ;)

Jesli uda jej sie zrzec zgodnie z wymaganymi procedurami RP, to obywatelka
polska byc przestanie. A co Ty sie tak za kazdym zdaniem usmiechasz?

Cytuje za Ambasada RP w Austrii
http://www.botschaftrp.at/konsulat/sprawy_obywatelsk
ie/sprawy_obywatelskie_pl.htm#

Informacja w sprawie zrzeczenia się obywatelstwa polskiego

Z mocy art. 13 ustawy z dnia 15.02.1962 r. o obywatelstwie polskim
(tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 28, poz. 353 z późn. zmianami),
zrzeczenie się obywatelstwa polskiego może nastąpić wyłącznie za zgodą
Prezydenta RP. Szczegółowy tryb postępowania w sprawach o wyrażenie zgody na
zrzeczenie się obywatelstwa polskiego reguluje Rozporządzenie Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 marca 2000 r. (Dz. U. Nr 18 poz. 231 z
dnia 20.03.2000 roku).
Obywatel polski ubiegający się o wyrażenie zgody na zrzeczenie się
obywatelstwa polskiego składa stosowny wniosek i oświadczenie. Wniosek może
złożyć osoba pełnoletnia, która ukończyła 18 lat i posiada zdolność do
czynności prawnych.
Utrata obywatelstwa polskiego następuje z dniem wyrażenia przez
Prezydenta RP zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
Wniosek w sprawie udzielenia zgody na zrzeczenie się obywatelstwa
polskiego powinien być wypełniony wyczerpująco i czytelnie. Treść dokumentów
musi odzwierciedlać stan prawny na dzień złożenia wniosku. Do dokumentów
wydanych w języku obcym należy załączyć tłumaczenia na język polski wykonane
przez tłumacza przysięgłego.
Postanowienia sądów zagranicznych w sprawach rozwodowych, władzy
rodzicielskiej i adopcji muszą być uznane przez właściwy sąd polski.
Okres rozpatrywania wniosków w sprawie zrzeczenia się obywatelstwa
polskiego wynosi ponad 12 miesięcy od daty złożenia kompletu dokumentów.
Do składanego osobiście w urzędzie konsularnym podania do Prezydenta
RP o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego należy
dołączyć następujące dokumenty:
1. Wniosek.
Przed wypełnieniem wniosku należy dokładnie zapoznać się z treścią
objaśnień umieszczonych na stronie 8 i udzielić odpowiedzi na wszystkie
pytania /należy wypełnić również rubryki na stronie 2, podając uzasadnienie
wniosku/.
Jeżeli pytanie nie dotyczy osoby wypełniającej, w odpowiedzi należy
wpisać wyrazy "nie dotyczy" /zamiast kresek lub skreśleń/.
W punkcie nr 6 na stronie 4 należy podać również informację, czy
osoba, której dotyczy wniosek, wymeldowała się z miejsca pobytu stałego w
Polsce. Jeśli wnioskodawca nadal jest zameldowany na terenie kraju, powinien
dokonać wymeldowania.
Na stronie 6 w rubryce: "miejsce na uzupełnienie odpowiedzi do pytań
kwestionariusza" należy podać, czy wnioskodawca posiada dowód osobisty, a w
razie posiadania - należy podać dane dotyczące tego dokumentu /serię, numer,
organ wydający, datę i miejsce wydania/.
2. Oświadczenie o zrzeczeniu się obywatelstwa polskiego.
3. Oświadczenie, że przeciwko wnioskodawcy nie toczy się postępowanie
sądowe.
4. Dokument stwierdzający posiadanie obywatelstwa austriackiego
(Staatsbürgerschafts-nachweis) lub przyrzeczenie nadania obywatelstwa
austriackiego dla każdej z osób objętych wnioskiem.
5. Szczegółowy, własnoręcznie sporządzony życiorys.
6. Polski odpis /oryginał/ skróconego aktu urodzenia wnioskodawcy, a
jeżeli wniosek obejmuje również dzieci - także oryginały odpisów ich
polskich aktów urodzenia, wydanych przez polski urząd stanu cywilnego.
7. Polski odpis /oryginał/ skróconego aktu małżeństwa oraz ewentualnie
polski dokument, stwierdzający jego ustanie lub unieważnienie, jeżeli
wnioskodawca pozostaje (pozostawał) w związku małżeńskim. Dokumenty stanu
cywilnego (odpisy aktów zawarcia małżeństwa i odpisy aktów urodzenia),
wystawione przez austriackie urzędy stanu cywilnego należy wpisać (dokonać
transkrypcji) do polskich ksiąg stanu cywilnego i uzyskać na tej podstawie
odpisy aktów urodzenia i małżeństwa. Transkrypcji wymienionych aktów stanu
cywilnego można dokonać we własnym zakresie lub zwrócić się w sprawie
dokonania tej czynności do Wydziału Konsularnego. W przypadku wyroku
rozwodowego orzeczonego przez sąd austriacki niezbędne jest orzeczenie sądu
polskiego, uznające jego skuteczność na terytorium RP.
8. Złożone przed właściwym miejscowo konsulem lub wojewodą /dotyczy
wyłącznie osób będących obywatelami polskimi i mających miejsce pobytu
stałego w Polsce/ oświadczenie drugiego z rodziców, posiadającego
obywatelstwo polskie, o wyrażeniu zgody na utratę obywatelstwa polskiego
przez dziecko pozostające również pod jego władzą rodzicielską. W przypadku,
gdy wniosek o zrzeczenie się obywatelstwa polskiego obejmuje dziecko,
którego drugie z rodziców jest obywatelem polskim i nie wyraża zgody na
utratę obywatelstwa polskiego przez dziecko lub gdy porozumienie pomiędzy
rodzicami napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, przedłożyć należy
odpowiednie rozstrzygnięcie w tej sprawie wydane przez polski sąd.
Przedmiotowe orzeczenie lub zgoda na utratę obywatelstwa polskiego przez
dziecko nie są wymagane, gdy drugie z rodziców orzeczeniem sądu polskiego
zostało pozbawione władzy rodzicielskiej. Jeżeli drugie z rodziców nie
posiada obywatelstwa polskiego, należy przedłożyć dokument stwierdzający
posiadanie przez tę osobę obywatelstwa obcego (paszport,
Staatsbürgerschaftsnachweis) wraz z tłumaczeniem na język polski.
9. Ważny polski paszport - do wglądu. Paszport zostanie unieważniony
przy odbiorze zaświadczenia o wyrażeniu zgody na zrzeczenie się obywatelstwa
polskiego /zwrotowi podlega również dowód osobisty/.
10. Zgoda na utratę obywatelstwa polskiego wyrażona osobiście przez
małoletniego, który ukończył 16 lat.
11. Fotografie paszportowe każdej z osób objętych wnioskiem /po 1
sztuce/.
Przy składaniu wniosku należy wnieść opłatę konsularną według
aktualnie obowiązującej Taryfy Opłat Konsularnych. Za doręczenie
zaświadczenia przekazanego przez Kancelarię Prezydenta RP uiszcza się opłatę
konsularną.

Informacja w sprawie zrzeczenia się obywatelstwa polskiego przez osoby
małoletnie

Zgodnie z ustawą dziecko, którego jedno lub oboje rodzice są
obywatelami polskimi, nabywa obywatelstwo polskie z mocy prawa, niezależnie
od miejsca urodzenia.

I. Małoletnie dzieci muszą być objęte wnioskiem o wyrażenie zgody na
zrzeczenie się obywatelstwa polskiego, jeżeli:
- oboje rodzice występują o wyrażenie zgody na zrzeczenie się
obywatelstwa polskiego,
- władzę rodzicielską posiada tylko to z rodziców, które występuje o
wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego,
- drugie z rodziców nie posiada obywatelstwa polskiego.
II. Małoletnie dzieci mogą być objęte wnioskiem rodzica, występującego
o wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego, jeżeli drugie z
rodziców, będące obywatelem polskim i posiadające władzę rodzicielską,
wyrazi na to pisemną zgodę przed konsulem za granicą lub wojewodą w Polsce.
III. Małoletnie dzieci nie muszą być objęte wnioskiem o wyrażenie
zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego (tzn. mogą zachować
obywatelstwo polskie), jeżeli drugie z rodziców (nie występujące o zgodę na
zrzeczenie się obywatelstwa) jest obywatelem polskim. W takim przypadku
należy przedłożyć polski paszport tego rodzica i dokonać odpowiedniego
zapisu w punkcie 8 wniosku.
IV. Polskie ustawodawstwo nie przewiduje wyrażenia zgody na zrzeczenie
się obywatelstwa polskiego małoletnim, których rodzice (lub przynajmniej
jedno z nich) o takie zezwolenie nie występują lub oboje posiadają
obywatelstwo polskie.
W sytuacjach opisanych w punktach I i II należy złożyć wraz z
pozostałymi dokumentami również odpis polskiego aktu urodzenia dziecka i
dokument stwierdzający posiadanie przez niego obywatelstwa austriackiego
(Staatsbürgerschaftsnachweis) lub przyrzeczenie jego nadania (Bescheid) wraz
z tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego oraz
dokonać odpowiednich wpisów w punkcie 8 wniosku.

Ania (uparta)