stan zapalny

1. Data: 2002-01-01 14:36:50

Temat: stan zapalny
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć!

Czy pojęcie "stan zapalny" jest dobrze (sciśle, ostro, wyczerpująco)
zdefiniowane w medycynie?
Zapewne zmieniało się w czasie wraz z rozwojem medycyny. Czy dobrze
sądzę że pierwotnie było stosowane wobec każdego miejsca na skórze
czy śluzówkach które było zlokalizowane, bolesne, zaczerwienione,
obrzmiałe i o podwyższonej temperaturze, a potem, po odkryciu roli
bakterii chorobotwórczych rozszerzone o sfery wewnętrzne organizmu o
podobnych cechach?
Czy dobrze sądzę że stan zapalny jest wywoływany wyłącznie przez
reakcję organizmu przeciw obcemu białku? (Pominąwszy autoagresję
immunologiczną)

Jacek

2. Data: 2002-01-01 22:45:37

Temat: Re: stan zapalny
Od: "Iwonka" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Czy dobrze sądzę że stan zapalny jest wywoływany wyłącznie przez
> reakcję organizmu przeciw obcemu białku? (Pominąwszy autoagresję

z tego co mi wiadomo, to stan zapalny nie tylko jest wywolany bialkiem
owszem jest ono najsliniejszym immunogenem, ale rowniz i cialo obce, alergen wywola
stan zapalny. poza tym stan zapalny nie dotyczy
tylko skory czy sluzowki a kazdego miejsca w organizmie.
iwona

3. Data: 2002-01-01 23:46:15

Od: "Adam Janiak" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zapalenie (ang. inflammation) jest reakcją ustroju na działający w dowolnej
okolicy ciała czynnik szkodliwy: chemiczny, fizyczny lub drobnoustrój
chorobotwórczy. Proces zapalny wiąże się z aktywacja komórek zapalnych, jak
neutrofile, makrofagi oraz limfocyty i uwolnieniem licznych mediatorów
zapalenia (przede wszystkim cytokin), enzymów, wolnych rodników etc. Jest to
bardzo szerokie pojęcie, dotyczące procesu zlokalizowanego (LIRS-local
inflammatory reactions syndrome) lub ogólnoustrojowego (SIRS - systemic
inflammatory reactions syndrome) prowadzącego do posocznicy i zespołu
septycznego. Procesowi zapalnemu towarzyszy proces przeciwzapalny, tworząc
wspólnie zespół mieszanej reakcji zapalnej (MARS - mixed antiinflammatory
reactions syndrome).
Po raz wtóry odsyłam do książki nieżyjącego juz Prof. Ciesielskiego (mojego
Nauczyciela) o etiopatogenezie i leczeniu zapaleń otrzewnej.
Adam Janiak
j...@c...pl

4. Data: 2002-01-02 11:54:31

Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Adam Janiak wrote:

> [...]
>Po raz wtóry odsyłam do książki nieżyjącego juz Prof. Ciesielskiego (mojego
>Nauczyciela) o etiopatogenezie i leczeniu zapaleń otrzewnej.

Dziękuję pięknie za wyjaśnienia. Książki chyba jednak nie przeczytam
bo po pierwsze zapewne trudno dostępna a po drugie zbyt szczegółowa
jak na moje skromne potrzeby.
Ale, korzystając z okazji spotkania fachowca, zapytam jeszcze tak:

1. Jak mi się zdaje, uraz mechaniczny dopiero wtedy prowadzi do stanu
zapalnego jeśli zostanie naruszona ciągłość błon komórkowych i
nastąpi kontakt składników cytoplazmy z środowiskiem
zewnątrzkomórkowym, gdzie są obecne w/w komórki zapalne. Nie
każdy uraz mechaniczny wywoła stan zapalny, np. prowadzący do
wylewu krwi z naczyń włosowatych jak to ma miejsce gdy nabijemy sobie
guza lub "skręcimy kostkę". Dobrze mówię?

2. Czy ten prosty rys historyczny jaki podałem wyżej, ma coś
wspólnego z prawdą?

Jacek

5. Data: 2002-01-02 13:21:17

Od: "Adam Janiak" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

> guza lub "skręcimy kostkę". Dobrze mówię?
...nie. Wynaczynienie krwi do zamkniętej przestrzeni prowadzi do powstania
krwiaka, a nie zapalenia. Warunkiem zapalenia jest uruchomienie komórek
zapalnych, a wędrować do miejsca zapalenia to one sobie mogą nawet przez
nieuszkodzoną ścianę naczynia krwionośnegoi nazywa sie to diapedezą. Odsyłam
do literatury, bo musiałbym tu pół skryptu napisać i modemowcy by mnie
zlinczowali :)
> 2. Czy ten prosty rys historyczny jaki podałem wyżej, ma coś
> wspólnego z prawdą?
j.w.
Pozdrawiam
Adam Janiak
j...@c...pl

6. Data: 2002-01-03 14:30:00

Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Adam Janiak wrote:

> [...]
>do literatury, bo musiałbym tu pół skryptu napisać i modemowcy by mnie
Ach, z jakim trudem wyciąga się informacje od fachowców... Ciekawe że
zupełnie tak samo jest jak wyciągam na spytki adminów linuksa (też w
końcu fachowców). W najlepszym razie napiszą "man toczytamto" czy
odeślą do literatury :-) a w najgorszym napiszą żeby im głowy nie
zawracać tak prostymi sprawami. Ale i tak dzięki za info, widzę że z
braku chętnych będę musiał poszukać jednak jakiejś książki (już nie
nadążam czytać a kolejka rośnie).

Jacek

7. Data: 2002-01-04 13:11:56

Od: "Adam Janiak" <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

A co jeszcze mam pisać, wydaje mi się, że to pełna informacja, a twój "rys
historyczny" mija się z prawdą. Łopatologii z medycyny nie zrobisz... (nikt
nie powiedział, że medycyna jest łatwa, prosta i zrozumiała). I daruj posty
w typie "to wszystko jest łatwe, tylko przedstawione w zawiły sposób".
Pozdrawiam
AJ

Wampiryzm Energetyczny
Plamy na dłoniach
Jakie ćwiczenia na poprawe sylwetki/skrzywienie kręgosłupa ?
badanie cytologiczne
Antykoncepcja