Re: strona o higienie wzroku - gdzie?

Data: 2005-06-26 13:45:23
Temat: Re: strona o higienie wzroku - gdzie?
Od: "casus" <c...@g...pl>

> Ale jest jeden aspekt: skuteczność terapii określa się na postawie
> ilości osób wyleczonych do wszystkich. Metoda Batesa wymaga wybitnie
> aktywnego udziału osób leczonych, wymaga od nich obserwacji i sporej
> świadomości ciała, tego co się z nim dzieje w danej chwili ("czy patrząc
> w ten sposób wywołuję napięcie? a może dałoby się to samo zrobić
> mniejszym wysiłkiem oczu? w jakich sytuacjach widzę gorzej, a w jakich
> lepiej?" itd.). Jeśli badanie polegało na wybranie grupy chorych ze
> znacznym udziałem osób ze sporymi wadami, babć i dziadków, ludzi
> [...]

badania byly przeprowadzane na osobach zdrowych, ktore mialy wade wzroku i
byly w wieku od 14 do 40 roku zycia. Aby badanie bylo wiarygodne nie mozna z
grupy wylaczac np pracoholikow, osoby z duzymi wadami itp, bo badanie traci
wiarygodnosc. Ale zrobiono tez analize poszczegolnych grup - i w zadnej nie
potwierdzono faktu poprawy. Jesli chociazby w jednej grupie nastapilaby
poprawa, z cala pewnoscia takiej grupie towarzystwa okulistyczne zalecalyby
taka terapie.
Co do kapieli slonecznych - spalic sobie plamke jest latwo - niestety proces
ten jest nieodwracalny i trudno potem zyc z ostroscia wzroku cca 10-20 %. A
to na co sie powolujesz na koncu to nic innego, tylko normalny wypoczynek
wzrokowy - higiene wzroku wymyslono juz przed Batesem.

casus