strona o higienie wzroku - gdzie?

1. Data: 2005-06-20 12:50:55

Temat: strona o higienie wzroku - gdzie?
Od: "MMW" <m...@l...plniespamuj> szukaj wiadomości tego autora

Witam :-)

W związku z faktem, iż właśnie otrzymałem receptę na swoje pierwsze
okularki, chciałbym znaleźć jakąś dobrą, wiarygodną stronę dot. higieny
wzroku. Chodzi krótko mówiąc o to, co robić, żeby wada wzroku pogłębiała
się jak najwolniej. Może jakies dobre ćwiczenia na wzmocnienie oczu?

Czekam na odpowiedzi i z góry dziękuję

Świeżo Upieczony Okularnik :-)

2. Data: 2005-06-20 21:34:35

Temat: Re: strona o higienie wzroku - gdzie?
Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

3...@n...home.net.pl,
MMW <m...@l...plniespamuj>:

> [...]
> higieny wzroku. Chodzi krótko mówiąc o to, co robić, żeby wada wzroku
> pogłębiała się jak najwolniej. Może jakies dobre ćwiczenia na

http://fakty.interia.pl/czat?cid=1437&p=1

pytanie drugie

--
Robert

3. Data: 2005-06-21 07:56:01

Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA wrote:

> http://fakty.interia.pl/czat?cid=1437&p=1
>
> pytanie drugie

Pan profesor jak zwykle tak mocno się wyspecjalizował, że zapomniał o
jednym. Wadom wynikłym z nadmiernego napięcia mięśni oczu podczas
patrzenia można zapobiec i można je wyleczyć, a przynajmniej zmniejszyć
- powstało na ten temat wiele książek, najbardziej profesjonalna jest
praca doktorska Williama Batesa, ostatnio nawet ją wydano w formie książki.

--
Adam Dziendziel
(odpowiadając na priva usun gwiazdki z adresu)

4. Data: 2005-06-21 10:43:42

Od: "MMW" <m...@l...plniespamuj> szukaj wiadomości tego autora

Jeśli wada wzroku jest genetyczna, to skąd tyle ostrzeżeń o
niebezpieczeństwach długiej pracy z monitorem, czytania przy złym
oświetleniu itp.? Jeśli to genetyka, to można nic nie robić i miec popsuty
wzrok, albo pracowac w złych warunkach a nic sie nie stanie. Gdzie zatem
jest prawdziwa przyczyna wad wzroku [np. krótkowzroczności] i jak
ewentualnie jej zapobiegać? Czy są gdzieś jakieś rzetelne, potwierdzone
naukowymi badaniami artykuły na ten temat. Moga być po angielsku.

Pozdrawiam,

Michał

5. Data: 2005-06-21 12:45:19

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d98hg9$j3c$...@n...news.tpi.pl,
Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl>:

> [...]
> zmniejszyć - powstało na ten temat wiele książek, najbardziej
> profesjonalna jest praca doktorska Williama Batesa, ostatnio nawet ją

Nie zawsze sie zgadzalem z Profesorem Szaflikiem, ale tu akurat bede Go
bronil ;-)

--
Robert

6. Data: 2005-06-21 12:45:58

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

3...@n...home.net.pl,
MMW <m...@l...plniespamuj>:
> [...]
> krótkowzroczności] i jak ewentualnie jej zapobiegać? Czy są gdzieś
> jakieś rzetelne, potwierdzone naukowymi badaniami artykuły na ten

Zajrzyj do archiwum, podawalem linki.

--
Robert

7. Data: 2005-06-22 10:13:21

Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl> szukaj wiadomości tego autora

MMW wrote:
> [...]
> ewentualnie jej zapobiegać? Czy są gdzieś jakieś rzetelne, potwierdzone
> naukowymi badaniami artykuły na ten temat. Moga być po angielsku.

Są wady wynikłe z predyspozycji genetycznych i anotomicznej budowy oka,
na które nie mamy większego wpływu, ale są także wady powstałe w wyniku
przemęczenia wzroku i utrwalenia napięcia mięśni gałki ocznej,
powodujące w efekcie wzrost ciśnienia w tejże i problemy z akomodacją.
Na postępowanie wad wzroku mają wpływ oba te czynniki.

Z punktu widzenia nie-lekarza, ale człowieka, który interesuje się
medycyną polecam Dr Williama H. Batesa "Naturalne leczenie wzroku bez
okularów", właśnie ją wygrzebałem. Jest to streszczenie z pracy
doktorskiej i praktyki lekarskiej Batesa, nie brakuje więc terminologii
i opisu przypadków, mających udokumentować skuteczność tej metody.
Istnieją takżę inne książki bazujące na metodzie dr Batesa, napisane dla
laików, zawierające większą ilość ćwiczeń (np. Boba Figerbilda), ale
tutaj uważaj na wszystkich paranaukowców, bo ich dodatki do tej metody
nie muszą być bezpiecznie.

Metoda Batesa jest skierowana głównie dla krótkowidzów oraz
dalekowidzów, choć Bates opisuje także przypadki wyleczonych
astygmatyków. Polega w skrócie na uwolnieniu gałek ocznych od
chronicznego napięcia, umożliwiając ich ruch, przywrócenie akomodacji i
centralnej fiksacji. Stosował ją z powodzeniem m.in. Aldous Huxley.

Książka Fingerbilda jest bodajże na http://kippin.focus-x.org/

Pozdrawiam.

8. Data: 2005-06-22 14:59:58

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d9bdtv$7hs$...@n...news.tpi.pl,
Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl>:

> Z punktu widzenia nie-lekarza, ale człowieka, który interesuje się
> medycyną polecam Dr Williama H. Batesa "Naturalne leczenie wzroku bez
> okularów", właśnie ją wygrzebałem.

O Batesie bylo na tej grupie wiele razy - ma on niewiele wspolnego ze
wspolczesnym stanem wiedzy okulistycznej.

--
Robert

9. Data: 2005-06-22 20:48:18

Od: Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl> szukaj wiadomości tego autora

RobertSA wrote:

> O Batesie bylo na tej grupie wiele razy - ma on niewiele wspolnego ze
> wspolczesnym stanem wiedzy okulistycznej.

Pamiętasz nazwę wątku? Znalazłem sporo, gdzie od razu negujecie Batesa,
ale nie widzę nigdzie żadnych wyjaśnień dlaczego, poza tym, że "jest
nieskuteczna" i "efekty występują po zaprzestaniu ćwiczeń".

Może nie rozumiem książki, ale wydaje mi się, że nie ćwiczenia są tu
najistotniejsze. Wykonałem je parę razy i od razu załapałem, o co
Batesowi chodziło. Muszę tu od razu powiedzieć, że nie miałem żadnej
poważnej wady, jeden okulista coś tam zauważył i zapisał szkła -0.5 do
czytania i pracy przy komputerze "profilaktycznie, aby wzrok się nie
męczył". Widzę gorzej, gdy założę te okulary niż bez nich. Ostrość
faktycznie jest ciut lepsza, ale po chwili, gdy zapominam się że mam te
okulary na nosie to znowu ostrość się pogarsza. Myślałem, że to tylko
wrażenie, ale nie - to nawyk, oczy są przyzwyczajone do mniejszej
ostrości i "nie czują potrzeby", aby widzieć ostrzej. Brzmi to
paradoksalnie, ale coś takiego następuje.

Mniej więcej w tym czasie, przeglądając książki w Empiku znalazłem
książkę Batesa. Nie wykonywałem jakoś specjalnie ćwiczeń - próbowałem
nauczyć się żonglować, ale nie wychodziło ;) Z kolei informacje o
psychologicznym aspekcie widzenia, o złych nawykach i napięciu dały
wskazówki co mam robić. Po prostu włączyłem świadomość - gdy czegoś nie
potrafię odczytać, bo jest za daleko po prostu próbuję odprężyć oczy i
skupić wzrok (tutaj był mój zły nawyk, obraz jest rozmazany, gdy patrzę
statycznie tzn. nie śledzę wzrokiem obrazu tylko "robię fotki"),
próbując dostrzec detale na tej powierzchni (ale nie zatrzymuję wzroku
na nich, jakby "skanuję" całą powierzchnię), po chwili mogę już odczytać
napis. Taka bzdurka, ale gdyby nie ta książeczka to skończyłoby się na
wytężaniu wzroku, które oczywiście nie daje żadnych efektów. Jeśli w ten
sposób są rozumiane ćwiczenia Batesa tzn. jako mechaniczna praca nad
mieśniami gałki ocznej to jest oczywiste, że nie będą skuteczne.

10. Data: 2005-06-22 21:04:02

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

d9cj43$e5a$...@n...news.tpi.pl,
Adam Dziendziel <w...@g...o2.gwiazdka.pl>:

> Pamiętasz nazwę wątku? Znalazłem sporo, gdzie od razu negujecie

Nie, sorki, to bylo juz sporo czasu temu... Szukaj postów casusa.

> Batesa, ale nie widzę nigdzie żadnych wyjaśnień dlaczego, poza tym,
> że "jest nieskuteczna" i "efekty występują po zaprzestaniu ćwiczeń".

Bo takie sa wyniki prob systematycznej weryfikacji.

Tyle empiria, natomiast jesli chodzi o teoretyczne zalozenia metody Batesa,
to fizjologia widzenia, w szczegolnosci mechanizmów akomodacji w zakresie w
jakim jest poznana dzisiaj stoi w sprzecznosci ze spekulacjami Batesa.

Za akomodacje NIE sa glownie odpowiedzialne miesnie zewnetrzne galki,
sluzace glownie do jej precyzyjnego "nakierowywania" na obiekt obserwowany.
Natomiast istotnie niektorzy po wytrwalych cwiczeniach i uzyskaniu wiekszego
stopnia swiadomej kontroli moga nauczyc sie wykorzystywac je, napinajac je
rownoczesnie, do zmiany ksztaltu galki ocznej w pewnym zakresie, jednak jak
napisales, ten sztuczny efekt zanika po ustaniu cwiczen.

> Może nie rozumiem książki, ale wydaje mi się, że nie ćwiczenia są tu
> najistotniejsze.

Problem w tym, ze ksiazka jest bardzo mocno przestarzala, prezentuje glownie
spekulacje przednaukowe.

> [...]
> faktycznie jest ciut lepsza, ale po chwili, gdy zapominam się że mam
> te okulary na nosie to znowu ostrość się pogarsza.

Trudno zajac stanowisko, byc moze korekcja jest zle dobrana - czasem np.
dobiera sie (wbrew dobrym zasadom) korekcje na podstawie badania
autorefraktometrem, ktory czesto zafalszowuje w kierunku minusów,
szczególnie u osób młodszych. Niedawno byl watek o tym, jak nadwzrocznosc
moze byc mylnie rozpoznana jako krotkowzrocznosc.

> Myślałem, że to
> tylko wrażenie, ale nie - to nawyk, oczy są przyzwyczajone do
> mniejszej ostrości i "nie czują potrzeby", aby widzieć ostrzej.

A to juz Twoja meta-interpretacja pewnych wrazen percepcyjnych, wybacz, ale
nie wiadomo, ile w niej prawdy.

> [...]
> fotki"), próbując dostrzec detale na tej powierzchni (ale nie
> zatrzymuję wzroku na nich, jakby "skanuję" całą powierzchnię), po

Hmm, nie traktuj tego jako zamiennik rzetelnego badania okulistycznego, ale
Twoj opis pasuje mi do lekkiego astygmatyzmu...

--
Robert

RTG cyfrowy lepszy?
nadciśnienie - leki
Pieczenie w nadbrzuszu i krew
Laserowa korekcja wzroku - wady, zalety, opinie - CZY WARTO?
powiększony wezeł chłonny u 4 latka