strzykajace stawy

1. Data: 2003-03-04 14:34:07

Temat: strzykajace stawy
Od: "Piotrek" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,
martwi mnie fakt, ze zarowno kolana, bark oraz stawy w dloniach
strzykaja/strzalaja. wspomnialem kiedys o tym lekarzowi, jednak powiedzial,
ze 'najwyrazniej taki jest moj urok'. czy moze byc to jakas choroba? jakie
moga byc przyczyny? mam 21 lat.

2. Data: 2003-03-04 16:27:34

Temat: Re: strzykajace stawy
Od: "Cichutka" <a...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotrek" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
powiedzial,
> ze 'najwyrazniej taki jest moj urok'. czy moze byc to jakas choroba? jakie

mam dokladnie to samo od kilku miesiecy. mam 24 lata i tez nie wiem o co
chodzi.
pozdrawiam Aga

3. Data: 2003-03-04 17:26:03

Od: "Havelock" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> powiedzial,
jakie

> mam dokladnie to samo od kilku miesiecy. mam 24 lata i tez nie wiem o co
> chodzi.

Strzykanie powoduje plyn stawowy, a dokladniej pecherzyki powietrza
znajdujace sie w nim.

/havelock

4. Data: 2003-03-04 17:41:14

Od: "Irek Badowski" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Strzykanie powoduje plyn stawowy, a dokladniej pecherzyki powietrza
> znajdujace sie w nim.

Chyba jak podasz sobie dostawowo szampana :)))))))))
Sorry, nie moglem się powstrzymać.birek

5. Data: 2003-03-04 17:41:47

Od: "I.Tichy" <t...@s...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Strzykanie powoduje plyn stawowy, a dokladniej pecherzyki powietrza
> znajdujace sie w nim.
ooo?

to ja poproszę o mechanizm dostawania się powietrza do jamy stawowej
bom ciekaw niezwykle

Tichy

6. Data: 2003-03-04 21:01:10

Od: "Havelock" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> to ja poproszę o mechanizm dostawania się powietrza do jamy stawowej
> bom ciekaw niezwykle
> Tichy

Ehh... specjalnie dla ciebie postaram sie znalezc. A kolega pewnie mysli, ze
to kosteczka o kosteczke tak prztyka? :->

/havelok

7. Data: 2003-03-04 21:06:04

Od: "Havelock" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Prosze bardzo:

Zacznijmy od krótkiego przypomnienia budowy stawów, które łączą nasze kości.
Najłatwiej jest strzelać typowymi stawami znajdującymi się pomiędzy dwoma
kośćmi. W miejscu zetknięcia się tych kości znajduje się chrząstka stawowa,
a cały staw jest otoczony przez torebkę stawową. Wewnątrz stawu znajduje się
płyn stawowy, który zwilża chrząstki stawowe i ułatwia płynne wykonywanie
ruchów; jest też źródłem składników odżywczych dla komórek, które tworzą
chrząstki stawowe. Płyn stawowy zawiera też rozpuszczone gazy, takie jak
tlen, azot i dwutlenek węgla.

Bardzo łatwo jest trzaskać stawami, które łączą kości paliczków dłoni (stawy
międzypaliczkowe) i kości śródręcza z pierwszymi paliczkami dłoni (stawy
śródręczno-paliczkowe). Napinana torebka stawowa nie może rozszerzać się w
nieskończoność: o zakresie fizjologicznego ruchu w stawie decyduje między
innymi objętość stawu, czyli ilość płynu stawowego. Kiedy na staw działa
zewnętrzna siła, płyn stawowy przestaje się rozszerzać aż do momentu, w
którym ciśnienie panujące wewnątrz torebki stawowej spada tak bardzo, że
gazy rozpuszczone w płynie stawowym uciekają z roztworu. Uwolnienie
banieczek gazów zwiększa objętość stawu oraz zakres jego ruchu.

Fachowcy uważają, że trzaśnięcie stawu jest właśnie spowodowane nagłym
uwolnieniem banieczek gazów z płynu stawowego. Po “strzale” można trochę
bardziej naciągnąć torebkę stawową - teraz zależy to od długości tej
torebki. Gdyby po trzaśnięciu stawem wykonać zdjęcie rentgenowskie dłoni,
udałoby się zobaczyć bańkę gazu wewnątrz stawu. Ta bańka składa się głównie
(mniej więcej w 80 procentach) z dwutlenku węgla i zwiększa objętość stawu o
15 do 20 procent. Stawem nie można drugi raz trzasnąć, dopóki gaz z powrotem
się nie rozpuści w płynie stawowym.

Ale dlaczego uwolnienie takiej małej ilości gazu powoduje takie głośne
trzaśnięcie? Tego dokładnie nie wiemy. Naukowcy próbowali ocenić energię
dźwięku trzaśnięcia, mierząc wibracje powstające podczas trzaskania stawem.
Okazało się, że powstają wtedy bardzo niewielkie ilości energii, rzędu 0.1
milidżula na milimetr sześcienny. Udowodniono też, że podczas strzelenia
palcami słychać dwa następujące po sobie dźwięki, ale nie wiadomo, dlaczego
tak jest. Może pierwszy dźwięk jest spowodowany uwalnianiem się gazu z płynu
stawowego, a drugi - przez rozciągnięcie torebki stawowej do granic
wytrzymałości.

Ludzie często pytają, czy strzelanie palcami może uszkodzić stawy. Prawdę
mówiąc, naukowcy nie są tego pewni. Jednej grupie badaczy stwierdziła, że
trzaskanie palcami nie ma związku z zapaleniem kości i stawów, ale inni
naukowcy wykazali, że częste strzelanie palcami może uszkodzić tkanki
miękkie, które otaczają staw. Zwyczaj trzaskania palcami może doprowadzić do
obrzęku dłoni i zmniejszenia siły uścisku ręki.

8. Data: 2003-03-04 21:15:54

Od: "I.Tichy" <t...@s...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Havelock" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

>cut
gdzie to takich ciekawych rzeczy uczą? bo choc się przykładałem na
studiach ,
to takich rzeczy sobie nie przypominam

pozdrawiam Tichy

9. Data: 2003-03-04 21:18:35

Od: "I.Tichy" <t...@s...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Havelock" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
> cut

ale po tym wyjaśnieniu nie neguję oczywiście , tyle że w pierwszym swym
poscie napisałeś że to powietrze tak pyka...
pozdrawiam Tichy

10. Data: 2003-03-04 21:33:43

Od: "pestifer" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Havelock" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
> Prosze bardzo:
>
> Zacznijmy od krótkiego przypomnienia budowy stawów.....

szczera prawda

pytanie grupy krwi
Pierwsze dziecko po 30tce?
torbiell nerki