Re: świadczenia po urodzeniu dziecka

From: m...@p...onet.pl
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: świadczenia po urodzeniu dziecka
Date: 7 Jan 2003 02:38:04 +0100

> Witam,
> chciałbym sie dowiedziec jakie świadczenia i kiedy przysługuja matce a jakie
> ojcu(?) po urodzeniu dziecka.
> Załóżmy dwie sytuacje:
> Ona studiuje zaocznie, nie pracuje i nie jest zarejestrowana w urzędzie
> pracy jako bezrobotna, on pracuje i studiuje zaocznie.
> 1.) matka jest z ojcem dziecka w związku małżeńskim

Zasiłek macieżyński: (wg. gazety wyborczej)

Niech zarejestruje się jako bezrobotna, bedzie wtdy mogła korzystać z pomocy
społecznej. A poza tym będzie miała prawo do świadczeń zdrowotnych. Teraz może
mieć prawo do świadczeń o ile mąż zgłosił ją w swoim zakładzie pracy jako osobę
przebywającą na jego utrzymaniu.

Okresowy zasiłek macierzyński od niedawna dostają także matki korzystające z
pomocy społecznej, taki zasiłek jest wypłacany przez pierwsze cztery miesiące
życia dziecka (minimalny zasiłek wynosi 50 zł).

Zasiłek porodowy, dawniej przysługujący każdej ubezpieczonej kobiecie,
otrzymują teraz w formie jednorazowego zasiłku macierzyńskiego tylko matki
najbiedniejsze, korzystające z pomocy społecznej. Wynosi on 195 zł.

Nie wiem czy to w wypadku gdy matka nie ma prawa do zasiłku jest możliwe ale:

Ojciec może wykorzystać dwa tygodnie urlopu macierzyńskiego przy pierwszym
dziecku, przy drugim zaś - 4 tygodnie. Ojciec w czasie urlopu, tak jak matka,
otrzymuje zasiłek macierzyński w wysokości podstawy wymiaru. A pracodawca nie
może go zwolnić.

> 2.) matka nie zawarła z ojcem dziecka związku małżeńskiego, ale żyja razem.

W zasadzie to samo. Ale tu jedyna szansa na opiekę zdrowotną to rejastracja
jako bezrobotna.

> Czy ona powinna się zarejestrować jako bezrobotna?

Tak. Da to jej i dziecku ubezpiecznie.

Możesz wykupić ubezpieczenie NW. W większości firm ubezpieczeniowych jest też
wypłąta z tytułu urodzenie sie dziecka. Nie wiem niestety na ile wcześniej
trzeba mieć to NW wykupione, ale wydaje mi się że PZU np 6 miesięcy.

Magda