świadczenia po urodzeniu dziecka

1. Data: 2003-01-05 19:13:34

Temat: świadczenia po urodzeniu dziecka
Od: "Puchatki" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
chciałbym sie dowiedziec jakie świadczenia i kiedy przysługuja matce a jakie
ojcu(?) po urodzeniu dziecka.
Załóżmy dwie sytuacje:
Ona studiuje zaocznie, nie pracuje i nie jest zarejestrowana w urzędzie
pracy jako bezrobotna, on pracuje i studiuje zaocznie.
1.) matka jest z ojcem dziecka w związku małżeńskim
2.) matka nie zawarła z ojcem dziecka związku małżeńskiego, ale żyja razem.

Czy ona powinna się zarejestrować jako bezrobotna?

pozdrawiam.

2. Data: 2003-01-05 20:46:08

Temat: Re: świadczenia po urodzeniu dziecka
Od: "LPoD" <c...@d...z.dupa.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Puchatki" <p...@w...pl> wrote:

> Witam,
> chciałbym sie dowiedziec jakie świadczenia i kiedy przysługuja matce a jakie
> ojcu(?) po urodzeniu dziecka.

Myślę, że gdyby jakiś ojciec urodził dziecko, to by go ozłocili ;)

3. Data: 2003-01-05 21:01:44

Od: "puchaty" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Puchatki" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
Nie umiem Wam pomóc ... ale macie ślicznego nicka :-)

puchaty

4. Data: 2003-01-07 01:38:04

Od: m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pracy jako bezrobotna, on pracuje i studiuje zaocznie.
> 1.) matka jest z ojcem dziecka w związku małżeńskim

Zasiłek macieżyński: (wg. gazety wyborczej)

Niech zarejestruje się jako bezrobotna, bedzie wtdy mogła korzystać z pomocy
społecznej. A poza tym będzie miała prawo do świadczeń zdrowotnych. Teraz może
mieć prawo do świadczeń o ile mąż zgłosił ją w swoim zakładzie pracy jako osobę
przebywającą na jego utrzymaniu.

Okresowy zasiłek macierzyński od niedawna dostają także matki korzystające z
pomocy społecznej, taki zasiłek jest wypłacany przez pierwsze cztery miesiące
życia dziecka (minimalny zasiłek wynosi 50 zł).

Zasiłek porodowy, dawniej przysługujący każdej ubezpieczonej kobiecie,
otrzymują teraz w formie jednorazowego zasiłku macierzyńskiego tylko matki
najbiedniejsze, korzystające z pomocy społecznej. Wynosi on 195 zł.

Nie wiem czy to w wypadku gdy matka nie ma prawa do zasiłku jest możliwe ale:

Ojciec może wykorzystać dwa tygodnie urlopu macierzyńskiego przy pierwszym
dziecku, przy drugim zaś - 4 tygodnie. Ojciec w czasie urlopu, tak jak matka,
otrzymuje zasiłek macierzyński w wysokości podstawy wymiaru. A pracodawca nie
może go zwolnić.

> 2.) matka nie zawarła z ojcem dziecka związku małżeńskiego, ale żyja razem.

W zasadzie to samo. Ale tu jedyna szansa na opiekę zdrowotną to rejastracja
jako bezrobotna.

> Czy ona powinna się zarejestrować jako bezrobotna?

Tak. Da to jej i dziecku ubezpiecznie.

Możesz wykupić ubezpieczenie NW. W większości firm ubezpieczeniowych jest też
wypłąta z tytułu urodzenie sie dziecka. Nie wiem niestety na ile wcześniej
trzeba mieć to NW wykupione, ale wydaje mi się że PZU np 6 miesięcy.

Magda

dfher
Re: Homoseksualisci (bylo: Odp: nastolatka ...)
Poszukuję par z dzieckiem do 1 roku życia...
[WRC] obiad weselny - gdzie?
potrzeba miłosci, władzy i wolnosci w zwiazku