szew albo ścieg francuski

1. Data: 2003-11-07 00:22:41

Temat: szew albo ścieg francuski
Od: "Lama" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

i znów zwaracam się do was o pomoc w tłumaczeniu książki. Tym razem pojawił się
w niej termin "franch seam", czyli ścieg (albo raczej szew) francuski. Tak to
się nazywa w oryginale, ale na polskich stronach internetowych niczego takiego
jak ścieg czy szew francuski nie udało mi się wyguglować. Znalazłam natomiast
angielską definicję, z której wynika, że jest to szew, który przeszywa się
najpierw na prawej stronie, potem się go odwraca i przeszywa po lewej, tak, że
brzegi są schowane w środku szwu.

Po angielsku brzmi to tak: A seam stitched first on the right side and then
turned in and stitched on the wrong side so that the raw edges are enclosed in
the seam.

Jedyny polski termin, jaki mi się z tym kojarzy (jak przez mgłę) to "ścieg
bieliźniany". Ponieważ chodzi tu o elegancką sukienkę, nie byłabym zachwycona
koniecznością użycia tego określenia. Może ktoś z was zna jakieś ciekawsze
synonimy? Podobny do tego jest chyba ścieg, którym się szyje dżinsy. Usiłuję
sobie przypomnieć, jak on się nazywa, ale wciąż mam go "na końcu języka". Będę
wdzięczna za wszelkie sugestie.

Pozdrawiam
Lama

1. Data: 2003-11-07 00:26:49

Temat: Re: szew albo ścieg francuski
Od: "Lama" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tym razem pojawił się
> w niej termin "franch seam",

Przepraszam, oczywiście powinno być "French seam"

1. Data: 2003-11-07 06:28:57

Od: "Elżbieta" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lama"

> [...]
Usiłuję
> sobie przypomnieć, jak on się nazywa, ale wciąż mam go "na końcu języka".

Tez spotkalam nazwe "bielizniany", ew. poscielowy (chyba jeszcze mniej
pasuje :)))), ale moze 'scieg kryty' by nie razil oczu czytelnika ?

Elzbieta

1. Data: 2003-11-07 06:41:41

Od: "Elen" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przepraszam, oczywiście powinno być "French seam"

Po polsku to też jest szew francuski, tak przynajmniej uczą na kursach i w
szkole (tych co wiem ;) ), a i zeszytach mojej mamy ten szew też się tak
nazywa. Uzywa się go najczęściej przy przezroczystych materiałach. Przeszywa
się go rzeczywiście najpierw na prawej stronie a potem na lewej stronie.
Chowa się strzępiący się brzeg materiału. Ładnie wtedy wygląda. W dżinsach
jest podobny szew to prawda.
Pozdrawiam
Elen

1. Data: 2003-11-16 22:38:19

Od: "Lama" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Tez spotkalam nazwe "bielizniany", ew. poscielowy (chyba jeszcze mniej
> pasuje :)))), ale moze 'scieg kryty' by nie razil oczu czytelnika ?

Dziękuję wam serdecznie, Ellen i Elu i przepraszam, że robię to dopiero teraz.

Pozdrawiam
Lama

Re: druty - rekawice
ciekawe maski