szpadel - piękniej

1. Data: 2002-02-04 19:30:58

Temat: szpadel - piękniej
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Dopiero teraz skojarzyłem sobie pewne fakty i zrozumiałem, ze stara, piękna
i polska nazwa szpadla to...

2. Data: 2002-02-04 21:16:18

Temat: Re: szpadel - piękniej
Od: Andrzej Paplinski <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" wrote:

> Dopiero teraz skojarzyłem sobie pewne fakty i zrozumiałem, ze stara, piękna
> i polska nazwa szpadla to...

Rydel

Pozdrawiam
Andrzej

3. Data: 2002-02-04 22:26:44

Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

to sie nadaje tez do dyskusji o tym, ze ogrodnictwo jest sarmackie. no bo
jak sie ma RYDEL, do SZTAGZAGLA - GROTGLEZY _ SzPINDELZEZY
nazwy zeglarskie zupelnie przypadkowe - nieprawdziwe ale prawdopodobne.

Użytkownik "Andrzej Paplinski" <a...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:3C5EFA21.2C6AED34@poczta.onet.pl...

4. Data: 2002-02-06 17:32:24

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

ze stara,
> piękna

Inna, poprawna nazwa to łopata, ale gdzie jej do rydla. U tego ostatniego,
zgodnie z tym co zauważył Wojciech, podoba mi się właśnie owe staropolskie
brzmienie.
Przypomnę, ze rydel ostrzy sie tylko z jednej strony, tej od obsługującego
:-).
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

5. Data: 2002-02-06 19:40:48

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> wrote in message

> Inna, poprawna nazwa to łopata, ale gdzie jej do rydla. U tego ostatniego,
> zgodnie z tym co zauważył Wojciech, podoba mi się właśnie owe staropolskie
> brzmienie.

A nie jest tak, ze lopata to nazwa bardziej ogolna, zas rydel i szpadel
to rodzaje lopat?

> Przypomnę, ze rydel ostrzy sie tylko z jednej strony, tej od obsługującego

To chyba niebezpieczne. Ja bym ostrzyl raczej u dolu :-)

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

6. Data: 2002-02-07 10:48:14

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz napisal:

> A nie jest tak, ze lopata to nazwa bardziej ogolna, zas rydel i szpadel
> to rodzaje lopat?

Na wsi mi tłumaczyli, że łopata jest szersza, z "boczkami" i służy
do przerzucania czegoś sypkiego (nawet węgla), a szpadel jest prawie
płaski i ma krawędź tnącą.

Krycha&Co(ty)

7. Data: 2002-02-07 14:50:33

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Krystyna Chiger" <k...@p...pl> wrote in message

> Na wsi mi tłumaczyli, że łopata jest szersza, z "boczkami" i służy
> do przerzucania czegoś sypkiego (nawet węgla)

Wedlug terminologii, ktora ja znam, to jest tak zwana szufla, tez
rodzaj lopaty.

> a szpadel jest prawie płaski i ma krawędź tnącą.

Co wies, to obyczaj.

Pozdrowienia,
Michal

8. Data: 2002-02-08 16:32:39

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał w
wiadomości
> A nie jest tak, ze lopata to nazwa bardziej ogolna, zas rydel i szpadel
> to rodzaje lopat?

Sprawa jest trochę niejasna.
Słownik języka polskiego podaje, ze szpadel jest łopatą, a szufla to rodzaj
łopaty.
Z tego wynika, ze rodzaj łopata dzieli się na gatunek szpadel i gatunek
szufla.
Skądinąd wiemy, ze słowniki nie nadążają za rzeczywistością.
I tak, katalogi wyrobów narzędzi ogrodniczych, ogólnie rzecz biorąc,
rozróżniają szpadle i łopaty.
Zdaje się, że pospolicie traktuje się łopatę równorzędnie z szuflą. Tak
przedstawiła to Krysia z kotami i tak sądziłem ja, do czasu gdy zagłębiłem
się w sprawę.
Biorąc pod uwagę fakt, że w podziale "szpadel-łopata" brak jest miejsca na
bardzo wyraziste określenie "szufla", a jednocześnie brak jest wspólnego
określenia dla tak podobnych narzędzi jak szpadel i szufla, osobiście
przyjmuję nadrzędność nazwy łopata nad szpadlem i szuflą.

> To chyba niebezpieczne. Ja bym ostrzyl raczej u dolu :-)

Ostrzenie "strony" jest równie niebezpieczne jak i ostrzenie "dołu".
W tej sytuacji musimy szczegółowiej określić miejsce ostrzenia. Aby do tego
przejść proponuje zastanowić sie nad nazwami poszczególnych części szpadla.
Więc, szpadel składa sie z trzonka (styliska) i ...
No właśnie, jak nazywa sie ta część, którą chce ostrzyć Michał?
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

9. Data: 2002-02-08 17:09:37

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> Na wsi mi tłumaczyli, że łopata jest szersza, z "boczkami" i służy
> do przerzucania czegoś sypkiego (nawet węgla),

W miejscu mojego urodzenia, na taką łopatę do szuflowania materiałów
sypkich, stosuje sie też nazwę "sipa" :-)
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

10. Data: 2002-02-08 18:34:19

Od: Andrzej Paplinski <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zeby dolac oliwy do ognia:
1. Rydel - lopata o waskim zaokraglonym lub spiczastym ostrzu i wygietym ku
gorze obrzezu
2. Szpadel - narzedzie z prostokatnej, zaostrzonej na dole blachy osadzonej na
dlugim trzonie, sluzace do kopania ziemi i przerzucania sypkich materialow;
lopata, rydel.
3. lopata - (jedno ze znaczen) narzedzie sluzace do pracy recznej, zbudowane z
dlugiego trzonka oraz osadzonego na nim prostokatnego kawalka blachy, na ktora
nabiera sie przy kopaniu, przesypywaniu, przerzucaniu ziemie, piach, wegiel i
inne sypkie materialy.
4. szufla - wklesla lopata sluzaca do przesypywania, przerzucania i zgarniania
sypkich materialow, np. przezrucac szufla wegiel.

Slownik wspolczesny jezyka polskiego, wyd. Wilga, Warszawa, 1996

Wielojezyczny slownik wizualny, Warszawa, ?, wyd Wilga prezentuje rysunki:
1. lopaty (z zaokraglonym dolem) z tlumaczeniem na francuski (une) pelle, ktore
to slowo w slowniku francusko-polskim z poczatku wieku (zeszlego), kiedy
jeszcze istniala dbalosc o jezyk, i rozrozniano jeszcze znaczenie slow i nie
uzywano wszystkich parasynonimow wymiennie, zostalo przetlumaczone jako lopata,
szufla.
2. szpadla z prostokatna blacha, tlumaczenie na francuski (une) beche,
przelozone na polski w slowniku j.w. slowem rydel.

Inny slownik z poczatku wieku (w nim jest nawet podana data wydania 1908 r.)
tlumaczy oba terminy w ten sam sposob, nic nie wspominajac o szpadlu (sic!)
Zeby innowiercy czyli frankofonscy ignoranci mieli tez ucieche podaje inne
tlumaczenia ze slownika wizualnego

lopata : shovel; Grabschaufel - stad pewnie szufla, ale o zupelnie innym
ksztalcie
szpadel: spade; Spaten

(chyba, ze to tylko z francuskim jest tak pokrecone)

Pozdrawiam
Andrzej
PS.
Szukajac odpowiedzi na pytanie o te czesc do ostrzenia zajrzalem nawet do
Wielkiej Encyklopedii PWN. O dziwo byla lopata, i opis jej potwierdza teorie :
rodzaj lopata, gatunek szpadel!

A ta czesc to czesc ... robocza, hm.

PS.PS.
Dzida sklada sie z przedzdzidzia, sroddzidzia i zadzidzia. Przedzidzie zas z
przedzdzidzia przeddzidzia, sroddzidzia przedzdzidzia i ...

Milych snow!

itd. itd.

dom letniskowy Brda, sprzedam
skalniak