Re: szpadel - piękniej

From: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: szpadel - piękniej
Date: Fri, 8 Feb 2002 17:32:39 +0100

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał w
wiadomości
> A nie jest tak, ze lopata to nazwa bardziej ogolna, zas rydel i szpadel
> to rodzaje lopat?

Sprawa jest trochę niejasna.
Słownik języka polskiego podaje, ze szpadel jest łopatą, a szufla to rodzaj
łopaty.
Z tego wynika, ze rodzaj łopata dzieli się na gatunek szpadel i gatunek
szufla.
Skądinąd wiemy, ze słowniki nie nadążają za rzeczywistością.
I tak, katalogi wyrobów narzędzi ogrodniczych, ogólnie rzecz biorąc,
rozróżniają szpadle i łopaty.
Zdaje się, że pospolicie traktuje się łopatę równorzędnie z szuflą. Tak
przedstawiła to Krysia z kotami i tak sądziłem ja, do czasu gdy zagłębiłem
się w sprawę.
Biorąc pod uwagę fakt, że w podziale "szpadel-łopata" brak jest miejsca na
bardzo wyraziste określenie "szufla", a jednocześnie brak jest wspólnego
określenia dla tak podobnych narzędzi jak szpadel i szufla, osobiście
przyjmuję nadrzędność nazwy łopata nad szpadlem i szuflą.

> To chyba niebezpieczne. Ja bym ostrzyl raczej u dolu :-)

Ostrzenie "strony" jest równie niebezpieczne jak i ostrzenie "dołu".
W tej sytuacji musimy szczegółowiej określić miejsce ostrzenia. Aby do tego
przejść proponuje zastanowić sie nad nazwami poszczególnych części szpadla.
Więc, szpadel składa sie z trzonka (styliska) i ...
No właśnie, jak nazywa sie ta część, którą chce ostrzyć Michał?
--
:-) http://ogrod.to.jest.to