szrlotka z gruszek

1. Data: 2004-08-26 10:33:55

Temat: szrlotka z gruszek
Od: "Ewusek" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam !
chcialabym zrobic szrlotke sypka ale zamiast jablek uzyc gruszek.
wyjdzie ???

pozdrawiam,
Ewa

1. Data: 2004-08-26 12:07:31

Temat: Re: szrlotka z gruszek
Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewusek" <e...@p...com>
> Witam !
> chcialabym zrobic szrlotke sypka ale zamiast jablek uzyc gruszek.
> wyjdzie ???

Brrrrrrrrrrr
Wychodzi - bokiem - jak schabowy z wołowiny.
:-))))))))))))))))))))
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-08-26 12:27:30

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <N...@m...pl> napisał:

> Brrrrrrrrrrr
> Wychodzi - bokiem - jak schabowy z wołowiny.
> :-))))))))))))))))))))

Ale dlaczego?
Do szarlotki z gruszek nie dawalabym cukru, bo i tak sa slodkie.
A zreszta juz ktos robil taka szarlotke na kruchym ciescie, co prawda
z jablek i gruszek:
http://glinki.com/?l=jz6v2x

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2004-08-26 13:08:43

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lilla" <l...@f...krasnik.pl>

> Ale dlaczego? [...]

Nie wiem dlaczego, nie było mnie przy tym jak ustalano nazwy.
Swoją drogą gruszecznik jest zarezerwowany dla napoju alkoholowego.
;-)))
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-08-26 13:34:42

Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wiem dlaczego, nie było mnie przy tym jak ustalano nazwy.
> Swoją drogą gruszecznik jest zarezerwowany dla napoju alkoholowego.

Tak samo zreszta jak szarlotka :)
Pozdrawiam.
Basiek.

P.S. Ja jednak wyprobuje szarlotke z gruszek. Moze sie uda.

1. Data: 2004-08-26 15:55:55

Od: "bazyli4" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewusek" <e...@p...com> napisał w wiadomości

> Witam !
> chcialabym zrobic szrlotke sypka ale zamiast jablek uzyc gruszek.
> wyjdzie ???

Wyjdzie, jak najbardziej. To co prawda w smaku zupełnie inne ciasto, ale
wyjdzie ;-)

Pzdr
Paweł

PS Robię z imbirem... palce lizać!

1. Data: 2004-08-26 16:09:50

Od: "Ewusek" <e...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

wlasnie sie piecze... szarlotka sypana z dwoch warstw - jedna gruszkowa a
druga jablkowa...
jak skosztuje - napisze

Ewa

1. Data: 2004-08-26 17:01:32

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

> Tak samo zreszta jak szarlotka :)

Znaczy się jabłecznik.
Bo szarlotka to placek z kruchego ciasta przełożony jabłkami i inaczej
być nie może.
Są jeszcze pod tą nazwą ukryte dwa desery ale oba zawierają w przepisie
jabłka.

> Ja jednak wyprobuje szarlotke z gruszek. Moze sie uda.

Nawet najwspanialsze i tak będzie ciastem z gruszkami, i możesz mu nadać
nową nazwę.
Placek z gruszkami?
Plagruch?
Gruchol itd., ale nie nazywaj go szarlotką.
:-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-08-26 17:08:02

Od: "eM eL" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

JerzyN <N...@m...pl> napisał(a):
> Znaczy się jabłecznik.
> Bo szarlotka to placek z kruchego ciasta przełożony jabłkami i inaczej
> być nie może.

E tam, moze, moze...
Szarlotka to slowo-wytrych, bo w w nazwie oryginalnego wypieku nie ma mowy o
jablkach... Kiedys (kiedys...w XVIII wieku we Francyi) bylo to "ciasto"
skladajace sie z marmolady (albo z duszonych owocow) na kruchym ciescie
posypane kruszonka. Istotnie byly to jablka w pierwotnym przepisie zapewne
(bo to nie jest do konca jasne) przypisywanym kobicie imieniem Charlotte.

> Są jeszcze pod tą nazwą ukryte dwa desery ale oba zawierają w przepisie
> jabłka.

Jakos caly ten skandal wyewoluowal - przynajmniej na tzw. swiecie - od tego
czasu i owoce w "szarlotce" moga byc rozne, np. Charlotte aux apricots,
Charlotte aux fraises, Charlotte aux poires, Charlotte aux pommes, Charlotte
aux p&ecirc;ches, itd, itp. Np. w kuchni anglo-podobnej jest strwaberry shortcake -
taka "szarlotka" z truskawkami (Charlotte aux fraises) - nie mowiac juz
o "pie" bo moze ono zwierac wszystko od jablek do miesa.

Nawet sa bajki "szarlotki" dla grzecznych dziewczynek - "Charlotte aux
fraises" ("Strwaberry Shortcake.")

1. Data: 2004-08-26 17:43:47

Od: "Lilla" <l...@b...lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JerzyN" <N...@m...pl> napisał:
> Bo szarlotka to placek z kruchego ciasta przełożony jabłkami i inaczej
> być nie może.

Nieprawda :)
Szarlotka to ciasto nie tylko z jablkami, choc jako takie jest najbardziej znane.
Jest rowniez szarlotka z rabarbarem, a wiec czemu nie z innymi owocami?

A tu jeszcze jeden przepis na szarlotke z gruszek:
http://www.apetycik.pl/teksty.php?tekst=186&kat=4

Pozdrawiam
Lilla

[OT] prośba o parę głosów