Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!news.tpi.pl!news.int
ernetia.pl!news.ipartners.pl!not-for-mail
From: "roblop" <r...@f...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: to kłamstwo !
Date: Mon, 23 Jul 2001 16:19:22 +0200
Organization: Internet Partners
Lines: 41
Message-ID: <9jhbj2$k4l$1@news2.ipartners.pl>
References: <9jbgde$j1$1@news.tpi.pl> <6...@n...onet.pl>
<3b5ba717$2@news.vogel.pl> <9jgonn$882$1@news.tpi.pl>
<9jgplh$6i0$1@news2.ipartners.pl> <9jgu7u$569$1@news.tpi.pl>
<9jh92d$t0s$1@news.tpi.pl> <9jhacm$693$1@news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: 195.94.220.3
X-Trace: news2.ipartners.pl 995897762 20629 195.94.220.3 (23 Jul 2001 14:16:02 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: 23 Jul 2001 14:16:02 GMT
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.00.2919.6700
X-MSMail-Priority: Normal
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.00.2919.6700
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:93730
Ukryj nagłówki
Użytkownik "cbnet" <c...@w...pl=NOSPAM=> napisał w wiadomości
news:9jhacm$693$1@news.tpi.pl...
> Wezmy przyklad (jakis przyjemny :)):
> 1) stan faktyczny: kobieta jest blondynka,
> 2) w umysle znajomych jest ruda,
> Dlaczego? Czy stan faktyczny to ruda, czy blondynka?
> Gdzie jest prawda o tej blondynce? :)
> Dla mnie: ruda to pol-prawda, blondynka - prawda, <ktos> z rudymi
> wlosami (choc byc moze nie-ruda) - prawda, czyli opis (obiektywny)
> stanu faktycznego jest prawda.
> Troche zamieszalem. :)
Wedlug mnie probujesz tlumaczyc swoja teorie, nierealnymi sytuacjami. Stad
galimatias ktorego nie rozumiem. Kobieta jest blondynka i tyle. Nie moze by
w umysle znajomych jako ruda. No bo jak. (Chyba, ze zmowili sie ze beda tak
uwazac :)) ).
> > (BTW, mi się wydawało że nie kłamstwo to nie to samo co nieprawda)
> Jaka jest roznica miedzy klamstwem propagowanym jako prawda (gdyz
> 'wierzy' w to propagator) od swiadomego klamstwa (z premedytacja)?
> Na pewnym poziomie abstrakcji: niewielka, nieznaczna. :)
Jesli propagator wie ze klamie to jest klamstwo niezaleznie od stanu jego
wiary. Odbiorcy moga to przyjac na kilka sposobow:
- drwina
- uznanie
- przyjecie prawdy bez jego weryfikacji
- przyjecie prawdy z jej weryfikacją
- celny rzut zgnilym pomidorem :))
itp.
Odbior ludzi bedzie niezalezny od wiary propagatora w prawdziwosc lub
klamliowsc wlasnych slow. (Pomijam tu element komunikacji niewerbalnej. Gdy
telepia sie kolana to klamie :)) ).
Pozdrawiam Robert
|