udar mozgu

1. Data: 2003-06-19 12:30:52

Temat: udar mozgu
Od: "DAVCOM" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!!!
Stwierdzono u ojego ojca udar mozgu jakie moga byc nastepstwa ????
Pozdrawiam
Dawid

2. Data: 2003-06-19 13:53:10

Temat: Re: udar mozgu
Od: "Delcia" <n...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "DAVCOM" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> Witam!!!
> Stwierdzono u ojego ojca udar mozgu jakie moga byc nastepstwa ????
> Pozdrawiam
> Dawid
>
> Udar( apoplexia) jest to nagle wystepowanie objawow ogniskowych, wywolane
zaburzeniami krazenia mozgowego. Udarem rozpoczynaja sie zwykle choroby
naczyniowe mozgu. Uszkodzenie mozgu spowodowane niedokrwieniem..moze
doprowadzic do zawalu, albo do krwotoku mozgu.

Delcia

3. Data: 2003-06-19 14:10:28

Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 19 Jun 2003 14:30:52 +0200, DAVCOM wrote:

> Stwierdzono u ojego ojca udar mozgu jakie moga byc nastepstwa ????

Wszelkie możliwe. Od żadnych zauważalnych do śmierci włącznie.

Podajesz za mało danych.
Jak byś odpowiedział na pytanie "zespuł mi się telewizor - jakie mogą
być następstwa"? Udar mózgu to bardzo szeroka pod względem i objawów, i
rokowania jednostka chorobowa; pomijam już przy tym fakt, ze nie
piszesz, czy udar jest niedokrwienny, czy krwotoczny.
Najlepiej będzie, jeśli zapytasz lekarza prowadzącego ojca. Lekarz ma
obowiązek poinformować rodzinę chorego o jego stanie zdrowia i rokowaniu
o ile tylko chory wyrazi na to zgodę.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

4. Data: 2003-06-19 14:21:11

Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 19 Jun 2003 15:53:10 +0200, Delcia wrote:

> Udar( apoplexia) jest to nagle wystepowanie objawow ogniskowych, wywolane
> zaburzeniami krazenia mozgowego.

Zasadniczo racja, dodam jedynie, że terminu apoplexia raczej się już nie
używa. Jeśli koniecznie chcesz używać łaciny - mów /insultus cerebri/.

> Udarem rozpoczynaja sie zwykle choroby
> naczyniowe mozgu.

Niespecjalnie. Udar JEST chorobą naczyniową mózgu, a najczęściej jest
następstwem innych chorób naczyniowych / układu krażenia (miażdżycy,
nadciśnienia, wady serca, migotania przedsionków itepe itede) lub
zaburzeń krzepnięcia.

> Uszkodzenie mozgu spowodowane niedokrwieniem..moze
> doprowadzic do zawalu, albo do krwotoku mozgu.

To zdanie po pierwsze nie jest do końca prawdziwe, a po drugie
nielogiczne.
Sprawa wygląda tak, że udar jako taki może być pierwotnie niedokrwienny
(czyli zawał mózgu, zakrzepowy bądź zatorowy) lub krwotoczny. A udar
niedokrwienny bywa, że sie wtórnie ukrwotoczni.

5. Data: 2003-06-20 18:17:54

Od: "Docia" <h...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Bieniek" <m...@p...wytnij.onet.pl> napisał w
wiadomości news:1mc9vqmdvtcqr.1oyzmuhl2cnsb$.dlg@40tude.net...
> [...]

> Najlepiej będzie, jeśli zapytasz lekarza prowadzącego ojca. Lekarz ma
> obowiązek poinformować rodzinę chorego o jego stanie zdrowia i rokowaniu

Przepraszam że się podczepiam ale chciałabym zapytać na jakiej podstawie
lekarz może stwierdzić czy chory miał udar?? i czy był to udar
niedokorwienny czy krwotoczny?? Na podstawie objawów, ciśnienia krwi,
jakichś badań. Pytam poważnie i za odpowiedź będę wdzięczna.

Dorota

6. Data: 2003-06-21 10:10:40

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 20 Jun 2003, Docia wrote:

> Przepraszam że się podczepiam ale chciałabym zapytać na jakiej podstawie
> lekarz może stwierdzić czy chory miał udar??

przypuszczalnie na podstawie obecnosci objawow piramidowych,
ktory w przypadku nawet jesli sie one cofna to sladowo moga
wystepowac lub na podstawie dokumentacji, ze chory go przebyl

> i czy był to udar
> niedokorwienny czy krwotoczny?? Na podstawie objawów, ciśnienia krwi,
> jakichś badań. Pytam poważnie i za odpowiedź będę wdzięczna.

KT glowy, NMR lub badania naczyniowe - ale istotna wskazowka jest
przede wszystkim wywiad - o jakiej porze i w jakich okolicznosciach
udar sie pojawil i jakie inne towarzyszace choroby internistyczne
ma chory

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl