w sprawie nalewk plis

1. Data: 2002-10-06 17:49:49

Temat: w sprawie nalewk plis
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,
pokaralo mnie, bo nie dosc starannie przegladalem listy o nalewkach. Nie
zebym pokazywaql palcami ale ja wiem DO KOGO ta prosba,.
Oto zebralem sobie owocow z rozy jadalnej. Wsadzilem do zamrazalnika - bo
tyle pamietam, zeby owoce rozy byly przemrozone. I co dalej -
naleweczka?????Jakis przepisik??????a dobre toto bedzie????
ufam w niezawodnosc.
no i jeszcze jedno.
derenia zasadzic w celu nalewania don alkoholu????

a jakby ktos mial jakiegos linka do przepisow o nalewkach, to bym nie
zawracal glowy.
Ksiazki szukalem - i cisza. Raz tylko kupulem przez internet "nalewki na
zdrowie" ale to jakby co innego, bo tam przepis, zeby zrobic nalewke z
pierwiosnka i pic 10 KROPLI DZIENNIE . ludzie, ktoz to pije nalewke na
krople.....
wiec poratujcie,
wlasciwie, to ja jestem zwolennikiem koniaku, ale odkad sprobowalem wlasnej
nalewki z pigwy a teraz z malin, a jeszcze kupilem tripierca we lwowie, to
porzucil koniak na rzecz nalewek i juz widze oczyma duszy boski rzadek
naleweczek....
Wojtek Pa

2. Data: 2002-10-06 21:45:16

Temat: Re: w sprawie nalewk plis
Od: "haes" <h...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojciech P napisał:

> Oto zebralem sobie owocow z rozy jadalnej. Wsadzilem do zamrazalnika - bo
> tyle pamietam, zeby owoce rozy byly przemrozone. I co dalej -
> naleweczka?????Jakis przepisik??????a dobre toto bedzie????

<cytat>szczególna rola przypadała w bogatej kresowej tradycji nalewce z
dzikiej róży. Robiono ją w domach, w których były panny na wydaniu, stąd
zwała się żenichą. Pękaty gąsiorek ustawiony na parapecie okna od ulicy
oznaczał, iż pora przyjeżdżać w konkury. [...] Babcie pilnujące jeszcze w
latach międzywojennych zwyczaju nastawiania żenichy, pamiętały też
towarzyszący jej wierszyk: ,,nim dojrzeje ta nalewka - za mąż pójdzie twoja
Ewka''</cytat>

a oto przepis:
1 kg dorodnych owoców dzikiej róży, 0,75 l spirytusu, 0,5 l wódki czystej,
0,5 l miodu, 5-6 goździków, 1 łyżeczka suszonego kwiatu rumianku, 1 łyżeczka
suszonej mięty.

Owoce, które powinny być lekko zmrożone, umyć i ponakłuwać. Zalać
spirytusem, dodać goździki, miętę i rumianek. Słój zamknąć szczelnie i
postawić w ciepłe miejsce na 5 tygodni. Słojem często potrząsać. Następnie
zlać nalewkę, z pozostałych owoców wycisnąć sokprzecedzić, połączyć z
nalewką. Miód zagotować z 2 szklankami wody, ostudzić, dodać wódkę i
połączyć z nalewką. Miodu można dodać 2-3 łyżki więcej, jeśli ktoś lubi
bardzo słodką. Porozlewać trunek do butelek, szczelnie zamknąć i odstawić na
2-3 miesiące.

> ufam w niezawodnosc.
> no i jeszcze jedno.
> derenia zasadzic w celu nalewania don alkoholu????

ja się nie zastanawiałem, mam dwa krzewy, dwóch odmian :))
jednak na wystarczającą ilość owoców trzeba będzie chyba trochę poczekać :(

http://www.polonia.org/nalewki_staropolskie.htm

> wlasciwie, to ja jestem zwolennikiem koniaku,

przepis na koniak domowy:
1 l spirytusu, 1 l wody, 14 dag suszonych śliwek deserowych.
zmieszać spirytus z przegotowaną i ostudzoną wodą, włożyć śliwki, pozostawić
na 4 tygodnie, poczem przesączyć przez bibułę, pozlewać do butelek,
pokorkować. Dobra jest do użytku dopiero po roku, nie można odróżnić od
prawdziwego koniaku.

w innym miejscu książki czytam:
niewielki dodatek kory dębu nada nalewce posmak trunku leżakowanego.
subtelniejszy efekt można osiągnąć wrzucając do gąsiorka garść przegródek z
łupin orzecha włoskiego.

z zachlapanego jesiennym deszczem powiśla dąbrowskiego pozdrawia smacznie
Henio Skrok

3. Data: 2002-10-07 07:31:44

Temat: Re: w sprawie nalewek plis
Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"haes" <h...@k...chip.pl> schrieb im Newsbeitrag
/.../

> a oto przepis:
/.../

> z zachlapanego jesiennym deszczem powiśla dąbrowskiego pozdrawia smacznie
> Henio Skrok

I jak tego Henia nie kochac?!

Irek kochany, tez zachlapany

4. Data: 2002-10-07 13:30:04

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]
> Owoce, które powinny być lekko zmrożone, [...]

No sam nie wiem co na to powiedzieć, owoce róży na nalewkę zbiera się po
pierwszym przymrozku (inaczej niż na konfiturę, pierwszy przymrozek
zazwyczaj nie niszczy struktury owocu) a to dlatego, że, zresztą nieważne.
Jest lepsza, ale trzeba je delikatnie przekroić i wyłuskać włochate
nasionka. Najlepiej owoców nie myć tylko pędzelkiem usunąć zbędne
owłosienie. Nie jestem pewien, czy przemrożenie w zamrażalniku daje
podobny efekt jak przymrozek. To zbyt wielka różnica temperatur owoce mogą
być po rozmrożeniu rozlazłe a nalewki nie robi się razem z nasionami. To
delikatna kwestia.
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Then break some."

5. Data: 2002-10-07 14:56:32

Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

To nie jest trunek dla agenta 007, więc wstrząsanie jest nie na miejscu. Lepiej
mieszać i to koniecznie gałązką wiciokrzewu (zastępowanie wiciokrzewu powojem
uważam za niedopuszczalne).

6. Data: 2002-10-07 20:25:52

Temat: Re: w sprawie nalewk plis - heniowi
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "haes" <h...@k...chip.pl> napisał w wiadomości

,,nim dojrzeje ta nalewka - za mąż pójdzie twoja
> Ewka''</cyta

o prosze pana, to ja wyrzucam dzika roza, moja Jagodka wlasnie ma 19 latek,
zaczela studia, wiec sie niech nie pakuje w zamazpojscie...chyba, ze zrobie
nalewke i schowam przed ludzkimi oczami.

nie można odróżnić od

a za przepis dzieki,
pozdrawiam z miasta stolecznego Krakow.

7. Data: 2002-10-07 20:27:54

Temat: Re: w sprawie nalewk plis - Jerzemu
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

a nalewki nie robi się razem z nasionami. To
> delikatna kwestia.
> --
oj chyba masz racje - cos mi zostalo na krzakach, wiec poczekam na
przymrozek.
Wojtek P{a

8. Data: 2002-10-07 20:30:33

Temat: Re: w sprawie nalewk plis - Pietrkowi
Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Lepiej
> mieszać i to koniecznie gałązką wiciokrzewu (zastępowanie wiciokrzewu

bede mieszal odpowiednia galazka, hukal uhuhuhu a potem piiiiiiiiil!
Wojtek Pa

9. Data: 2002-10-07 22:40:54

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> zaczela studia, wiec sie niech nie pakuje w zamazpojscie...chyba, ze
zrobie
> nalewke i schowam przed ludzkimi oczami.

Ty Córcię schowaj a nalewką częstuj ewentualnych żenichów, jak padną pod
stół, to zresztą co ja będę ojca uczył (na szczęście mam tylko syna),
prawda?

10. Data: 2002-10-08 08:07:40

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Wojciech P" <d...@p...com.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> zaczela studia, wiec sie niech nie pakuje w zamazpojscie...chyba, ze
zrobie
> nalewke i schowam przed ludzkimi oczami.

Wojciechu Pe, a Starka? Jak na prawdziwego Sarmate przystalo powinienes byl
tez zadbac o Starke. Byl, bo dzis jest za pozno. Starke kupuje sie w roku
urodzin corki. Ja mam jeszcze kilka butelek, w tym "Starki krakowskiej",
(zdaje sie rownie mlodej, jak Twoja Jagodka), dzis nie do zdobycia, bo
Starke robi tylko Polsmos w Szczecinie. Swoja droga, czy jest jakis alkohol
zwiazany z synami?

Irek kochany

Re: głębokie pytanie
Róże angielskie