wegiel drzewny...

1. Data: 2002-01-31 00:43:03

Temat: Re: wegiel drzewny...
Od: "P.Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Do metalowego pojemnika/pomieszczenia (podobnego do kolejowego wagonu)
bardzo szczelnego, weglarze wkladaja porabane drzewo (zdaje sie, ze bukowe)
podpalaja go i zamykaja, pozostawiajac niewielki doplyw powietrza (tlenu). W
takich warunkach wypalaja sie z drewna "smoly" i celuloza, a zostaje wegiel
(wagowo chyba ok.40% czystego wegla). Wypalenie takiego wagonu trwa kilka
dni.
Ponoc trzeba uwazac, bo przy zwiekszonym dostepie tlenu, zamiast
kilkudziesieciu kilogramów wegla drzewnego zostaje wiaderko popiolu...

--
Pozdrowienia
p...@r...pl

2. Data: 2002-01-31 11:11:40

Temat: wegiel drzewny...
Od: Maciej <b...@e...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Szukam wszystkiego o produkcji wegla drzewnego, bez wzgeldu na jezyk...
Jakby ktos cos mial prosze o kontakt.....

3. Data: 2002-01-31 20:53:31

Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,
Skoro ma byc cos - to cos.
Czy to pzypadkiem Kiemlicze nie wypalaly wegla? jak tak, to Sienkiewicz H.
Na pewno byl taki film polski z 50 lat - fabularny, - którego akcja dziala
sie w Bieszczadach w srodowisku wypalaczy wegla drzewnego, ale za nic nie
pomne tytulu . Moze ktos pamieta ????

Macku, a moze by tak wybrac sie w Bieszczady ??? tam chyba nadal
wypalaja....
Wojtek.

Uzytkownik "Maciej" <b...@e...net.pl> napisal w wiadomosci

4. Data: 2002-01-31 21:20:15

Od: "AW" <h...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wojciech P <d...@p...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a3cbdj$m1d$...@n...tpi.pl...
> [...]
> pomne tytulu . Moze ktos pamieta ????
>
> Macku, a moze by tak wybrac sie w Bieszczady ??? tam chyba nadal

Wypalają jak najbardziej, już niedługo zaczną znowu dymić :((
Agata

--
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
'''''''''''''''''''''

5. Data: 2002-01-31 22:39:56

Od: j...@c...pl (Jan P. Cieciński ) szukaj wiadomości tego autora

"Wojciech P" napisał:
> Macku, a moze by tak wybrac sie w Bieszczady ??? tam chyba nadal
> wypalaja....

Nie chyba, tylko na pewno. I przy tym dymią okropnie.

Pozdrawiam, Jan
http://ogrody.agrosan.pl/ciecinski/

6. Data: 2002-02-01 15:49:06

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
dziala
> sie w Bieszczadach w srodowisku wypalaczy wegla drzewnego, ale za nic
Być może o ile dobrze pamietam to "Baza ludzi umarłych" Petelskich na
podstawie opowiadania Marka Hłaski, "Następny do raju".

A jak zrobić węgiel?
http://foto.pap.com.pl/fotoreportaze/1997_10_21/fot.
html

Najbardziej jednak cenioną grupą zawodową byli zajmujący się wypalaniem
węgla drzewnego, czyli ci, którzy "kurzyli" węgiel, stąd ich nazwa
gwarowa - "kurzoki". Od ich umiejętności zawodowych zależał zwykle końcowy
efekt pracy - jakość i ilość węgla drzewnego. Węgiel drzewny wypalano
(zwęglano) w specjalnych kopcach ułożonych z kawałków drewna, przykrytych
darnią i piaskiem. W lasach tarnogórsko-lublinieckich mielerze układane
były w kształcie stożka z wąskim kanałem w pionowej osi kopca, przy czym w
różnych okolicach objętość tych kopców była różna i zależała od lokalnych
zwyczajów. [...]
http://www.gornyslask.pl/krajoznawca/zeszyt_11/inne/

pozdr. Jerzy

7. Data: 2002-02-01 19:38:29

Od: "Wojciech P" <d...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

No i prosze - TO JEST GRUPA - nawet pamieta filmy sprzed lat.
Taka tak, to ten film, skleroza i wstyd za ta niepamiec, ale posadze sobie w
ogrodzie miłorzab i bede go zaparal i skleroza przejdzie.
wojtek

8. Data: 2002-02-01 22:46:04

Od: "P.Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i prosze - TO JEST GRUPA - nawet pamieta filmy sprzed lat.
> Taka tak, to ten film,

Jako Zatwardziały Miłośnik Hłaski protestuję!!!
Akcja "Następny do raju" (pierwotny tytuł "Baza Sokołowska" nie przeszedł
przez cenzurę (?)) toczy się w środowisku kierowców, a nie węglarzy!!!
Owszem, wozili kloce w Bieszczadach, ale drewno służyło innym celom!!!
A wogóle, to książka jest o miłości!!!:-)

Chyba, że po "holyłudzku" przerobili, ale Petelscy? dokumentaliści?

Pozdrowienia
p...@r...pl

9. Data: 2002-02-01 23:56:32

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i prosze - TO JEST GRUPA - nawet pamieta filmy sprzed lat.
Gucio prawda, to JA pamiętam. Widziałem go z "50" razy???

> bede go zaparal i skleroza przejdzie.
??? Coś bliżej?
pozdr. Jerzy

10. Data: 2002-02-02 00:43:33

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jako Zatwardziały Miłośnik Hłaski protestuję!!!
> Akcja "Następny do raju" (pierwotny tytuł "Baza Sokołowska" nie
przeszedł
> przez cenzurę (?)) toczy się w środowisku kierowców, a nie węglarzy!!!
Oj dzieciak, jesteś, chwyć majtki w zęby i nie odzywaj się jak dorośli
rozmawiają.
;-)))
Hłasko debiutował w prasie opowiadaniem "Baza Sokołowska" w 1954 roku.
Film (1958) zawiera to o czym mówimy. Reszta się zgadza (to są wspomnienia
MH).

> Owszem, wozili kloce w Bieszczadach, ale drewno służyło innym celom!!!
> A wogóle, to książka jest o miłości!!!:-)
Kryminał, delikatnie mówiąc.

> Chyba, że po "holyłudzku" przerobili, ale Petelscy? dokumentaliści?
A widziałeś film?

Pozdrowienia Jerzy

Zrazy czerechy
...a może jednak