winorośł

1. Data: 2009-08-24 08:50:04

Temat: winorośł
Od: "kris" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Glebe mam raczej żyzną/torfową. Odczyn zasadowy.
W pewnym miejscu na nasłonecznionym terenie chcę zrobić pergolę i posadzić
na niej winorośł.
Jaki gatunek winorośli polecacie, czy sadzić jesienią czy wiosną?
Pytam bo do tej pory nie miałem z winoroślami do czynienia.

Krzysiek

2. Data: 2009-08-24 09:06:39

Temat: Re: winorośł
Od: bokomaru <b...@z...com> szukaj wiadomości tego autora

kris wrote:
> Jaki gatunek winoro?li polecacie, czy sadziae jesieni? czy wiosn??
> Pytam bo do tej pory nie mia?em z winoro?lami do czynienia.

zasadniczo pierwszy wybor, to czy chcesz mieć ozdobną, towarową czy
deserową.
zakładam, że pkt. 3. wtedy szukaj hybryd, które są odporniejsze na
wszystko niż prawdziwe vitis vinifera. muszkaty uwazane są za
najsmaczniejsze odmiany deserowe. bardzo ciekawe propozycje na nasz
klimat mają rosjanie/ukraińcy.

jeśli chodzi o dostosowanie do gleby, to większość sadzonek występuje na
kilku rodzajach podkładek, które dobiera się do gleby. żyzna gleba (jak
u Ciebie) to niestety nie jest zaleta w przypadku winorośli, choć na
pewno ułatwi uprawę i osiągnięcie pierwszych sukcesów. chodzi o to, że
winorośl mająca zbyt dobrze nie wykształca głębokiego systemu
korzeniowego, co za tym idzie nie przestaje być podatna na mróz,
szkodniki korzeniowe. Ponadto nadmiernie owocuje, co powoduje utratę
zawartości substancji aromatycznych i cukru. Oczywiście, można (nawet
trzeba) co roku trzebić dzikie latorośle i usuwać kwiatostany, a zimą
okrywać wino; tym niemniej krzak, który utrzymał się przez kilka lat
"byle gdzie" jest w zasadzie bezobslugowy.

winogrona najlepiej wsadzac w kwietniu/maju, jak skoncza sie przymrozki.
zeby miec dobry wybor sadzonek, warto zainteresowac sie ich
zamowieniem najdalej w styczniu. ja zamawialem w http://e-sadzonka.pl i
moge szczerze ich polecić - sadzonki byly bardzo fachowo przygotowane,
silne. uwzglednili tez zupelnie bezproblemowo (na podstawie zdjec)
reklamacje (sprzedali mi 50 szt. uschnietych sadzonek).

bardzo duzo fachowych porad jest na forum http://winogrona.org.
kilka zdjęć z mojej, początkującej winniczki - tutaj:

http://www.bokomaru.com.pl/?page_id=108

--
bartek

3. Data: 2009-08-24 09:20:17

Od: "Prze__mek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jaki gatunek winorośli polecacie ?
> Pytam bo do tej pory nie miałem z winoroślami do czynienia.

Jeśli chcesz mieć smaczną odmianę to może wybierz Fredonię.

U mnie rośnie jak szalona.
Jest to typowa odmiana ozdobna i w naszych warunkach klimatycznych bardzo
odporna.

Prze__mek

4. Data: 2009-08-24 09:34:41

Od: "kris" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysiek
Użytkownik "bokomaru" <b...@z...com> napisał w wiadomości
> zasadniczo pierwszy wybor, to czy chcesz mieć ozdobną, towarową czy
> deserową.

Winorośl na pergoli ma odgrodzić pewną część ogrodu.
Czyli funkcja ozdobna. No a przy okazji jak będą smaczne owoce to również
się ucieszę- swojskie winko smakuje wybornie przecież;))

Krzysiek

5. Data: 2009-08-24 09:34:57

Od: "Aaron" <s...@p...qdnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"kris" wrote ...

> Jaki gatunek winorośli polecacie, czy sadzić jesienią czy wiosną?

Posadź sobie Izę Zaliwską jest to chyba najlepsza odmiana która nadaje
się na altanę w naszych warukach i przy okazji daje naprawdę dobre
owoce - w dodatku stosunkowo wcześnie.
Jesli kupisz młodą roslinę w doniczce, to nie ma to większego
znaczenia kiedy wsadzisz do ziemi, czym wcześniej tym lepiej, byle po
ostatnich przymrozkach i przed pierwszymi :)
Przed pierwszą zimą przytnij KONIECZNIE jesienią na dwa oczka i
okopcuj sypką ziemią. W przyszłym roku jak Ci zacznie rosnąć to sie
zdziwisz! :) Przy sadzeniu na jesieni, nie dawaj nawozów, tzn. wykop
głęboki dołek, tam wrzuć ile dasz rady nawozu krowiego lub końskiego,
przykryj ziemią i na tym sadź - chodzi o to, aby roślina dorwała się
do żarełka dopiero w przyszłym roku!
A.

6. Data: 2009-08-24 10:19:33

Od: Darek Pakosz <d...@d...uhc.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 24 Aug 2009, Prze__mek wrote:

> Jeśli chcesz mieć smaczną odmianę to może wybierz Fredonię.
>
> U mnie rośnie jak szalona.
> Jest to typowa odmiana ozdobna i w naszych warunkach klimatycznych bardzo
> odporna.

Fredonia była pierszą odmiana, która wyleciała z mojej winicy.

Polecam Izę Zaliwską a przerobową Merechal Foch zwany Marszałkiem.

D.P.

7. Data: 2009-08-24 10:25:38

Od: "Prze__mek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Fredonia była pierszą odmiana, która wyleciała z mojej winicy.

A dlaczego ?

Prze__mek

8. Data: 2009-08-24 10:28:44

Od: bokomaru <b...@z...com> szukaj wiadomości tego autora

kris wrote:
> Winoro?l na pergoli ma odgrodziae pewn? cze?ae ogrodu.
> Czyli funkcja ozdobna. No a przy okazji jak bed? smaczne owoce to równie?
> sie uciesze- swojskie winko smakuje wybornie przecie?;))

na winko są odmiany towarowe, do jedzenia są deserowe.
te pierwsze, z malymi wyjatkami, nie sa smaczne do jedzenia. z drugich
wino bedzie mocno dyskusyjne.

--
bartek

9. Data: 2009-08-24 10:31:50

Od: bokomaru <b...@z...com> szukaj wiadomości tego autora

Aaron wrote:
> Przed pierwszą zimą przytnij KONIECZNIE jesienią na dwa oczka i

cięcie na jesień jest dyskusyjne mocno. narazasz latorosl na wyschniecie
i choroby.
tradycyjnie winorosl przycina się na wiosnę, u nas w marcu-kwietniu.
daje to też możliwość stwierdzenia, czy uschło, czy nie.

--
bartek

10. Data: 2009-08-24 10:40:49

Od: "kris" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Jaki gatunek winorośli polecacie, czy sadzić jesienią czy wiosną?
> Pytam bo do tej pory nie miałem z winoroślami do czynienia.

Jedna sadzonka na ile metrów bieżących pergoli wystarczy?

Krzysiek

jak rozmnożyć berberys czerwony?
Bambus
uratować różę 'po inwazji'