Re: wspólne mieszkanie

From: "Dunia " <d...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: wspólne mieszkanie
Date: Tue, 28 Jan 2003 10:47:47 +0000 (UTC)

Agnieszka <g...@w...pl> napisał(a):

> 1. Zastanawiam sie jak rozwiązać kwestie finansową ....

My co prawda mamy "papierek", ale to chyba az tak wiele nie zmienia.
Oboje zarabiamy wlasciwie tyle samo, oboje mamy wlasne konta, ale pieniadze sa
WSPOLNE. Moj TZ placi ze swojego konta czynsz i oplaty, ja z mojego jedzenie,
wyjscia, benzyne. Nie jest to scisla regula, ale tak to mniej wiecej
podzielisimy, zeby zadne konto nie swiecilo pustkami ;) Raz w miesiacu
bierzemy wyciagi z konta, rachunki, paragony i rozmwiamy o finansach :)
Ile wydalismy, na co, ile udalo sie oszczedzic i czy w najblizszym czasie
planujemy jakies grubsze wydatki. Czesto jest tak, ze np. TZ prosi mnie o
jakies pieniadze, bo ja akurat wzielam z bankomatu, a jemu sie nie chce isc ;)
albo odwrotnie :) Wychodzimy z zalozenia, ze pieniadze sa wspolne, a wiec nie
ma znaczenia, w czyjej akurat kieszeni czy koncie sie znajduja.
Przyjelo sie tak, ze o wydatkach powiedzmy powyzej 200 zl informujemy sie
nawzajem, zreszta tego typu zakupy robimy razem (ciuchy, sprzet el. etc).
Jeszcze sie nie zdarzylo, ze TZ wzial z konta 2000 euro i pojechal na Karaiby
:) Rozumie za to, ze ja lubie chodzic do fryzjera, do kosmetyczki etc.,
powiedzialam to na wstepie, i on to akceptuje. Ja rowniez akceptuje, ze on
kupuje sobie gazety motoryzacyjne, ksiazki komputerowe etc.

> 2. Jak sobie radzicie z codziennymi obowiązkami? Jak DYPLOMATYCZNIE nakłonić
> partnera do pomocy w domu (np. przy sprzątaniu)

O, a dlaczego "do pomocy" ? To by znaczylo, ze zakladasz od razu, ze Ty jestes
od robot domowych (jako kobieta), a on moze co najwyzej pomoc. Co dziwi, bo to
wlasnie Ty pracujesz w waszym zwiazku.
Mysle, ze powinniscie dzielic sie obowiazkami po polowie i to powinno byc
jasno przez ciebie ustalone.
My zrobilismy tak: zastanowilismy sie, ktore czynnosci kazdne z nas moze
wykonywac, a ktorych nie znosi. Wyszlo na to, ze sie uzupelniamy :)
Ja zmywam (niestety nie mamy na razie miejsca na zmywarke), robie pranie i
skladam ubrania, wycieram kurze etc. On odkurza, wynosi smieci, sprzata
laznienke + okazyjne prace w stylu wbicia gwozdzia. W miare potrzeby (choroba,
nawal pracy u jednego z nas) jedna osoba przejmuje obowiazki drugiej.
Mialam szczescie, bo moj TZ jest dosc dobrze "przyuczony" przez swoja eks, ja
przy niej to zreszta male piwko :)
Co do gotowania, to stawiamy na cos "szybkiego" w ciagu tygodnia i bardziej
rozbudowane menu w weekend - moj TZ gotuje lepiej niz ja, zwykle gotujemy
razem, bo mam zamiar sie wiele od niego nauczyc :)

> 3. Powiedzcie jakie problemy pojawiały się w waszych domach jak
> zaczynaliście wspólne mieszkanie.... jaich błędów unikać...

Najlepiej jasno ustalic reguly: niech kazdy wie, czego sie spodziewac.
reszta rzeczy wyjdzie "w praniu" i bedziecie je musieli rozwiazywac na
biezaco.
Ja na przyklad musze powstrzymywac mojego TZ, zeby za czesto nie przynoscil
pracy do domu :) Ja z kolei jestem balaganiara i czasem trzeba mnie zmotywowac
do porzadkow :)

Dunia