wytyczne erc 2005

1. Data: 2005-12-05 22:53:23

Temat: wytyczne erc 2005
Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

unresponsive? > shout for help > open airway > not breathing normally? >
call 112 > 30 chest compressions > 2 rescue breaths & 30 compressions.

tylke suchy algorytm a-bls. niby wszystko jasne. mnie tu jednak
interesuja 3 kwestie:
1. po udroznieniu szukam wydolnego oddechu (bez pozostalych oznak
krazenia!) przez 10 sekund, wzywam pomoc i jade 30:2 do bolu?
2. po jakiego grzyba wymieniono najpierw 30 ucisniec, a dopiero potem
rk-o? oddechy przeciez i tak maja byc skuteczne!
3. czy wydech trwajacy tylko 1 sekunde to nie jedynie teoria? bez
sellicka raczej czarno to widze

--
pozdro
ape

2. Data: 2005-12-06 16:47:29

Temat: Re: wytyczne erc 2005
Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 05.12.05, około 23:53, ape bulgocze

> [ciach]

Ja tak nieco obok tematu - wiesz skąd można ściągnąć te wytyczne?
Widziałam już wersję po polsku wydrukowaną, ale coś Gógel się chyba na
mnie obraził i nawet angielskiej nie chce mi dać ;)

--
ika - umop apisdn

3. Data: 2005-12-06 18:17:18

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ika" <i...@s...wody> napisał w wiadomości

> Ja tak nieco obok tematu - wiesz skąd można ściągnąć te wytyczne?
> Widziałam już wersję po polsku wydrukowaną, ale coś Gógel się chyba na
> mnie obraził i nawet angielskiej nie chce mi dać ;)

dostalem to z oficjalnego serwisu erc.
nie bulgocz, tylko wynurz sie spod.wody i odezwij sie na priva - to ci
wysle (angielska wersja erc oraz ilcor).

--
pozdro
ape

4. Data: 2005-12-06 18:38:59

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 06.12.05, około 19:17, ape bulgocze

> dostalem to z oficjalnego serwisu erc.
> nie bulgocz, tylko wynurz sie spod.wody i odezwij sie na priva - to ci
> wysle (angielska wersja erc oraz ilcor).

Już mam, dzięki. Z tą polską wersją, to musze dopytać co to było za
podziemne konspiracyjne wydanie, skoro pan Andres dopiero na 15go
skrzyknął kolegów i koleżanki, żeby nad tym się rozwodzić.

Co do tego 30:2 - to wygląda na to, że do bólu. Aż wstanie i Ci odda ;)

--
ika - umop apisdn

5. Data: 2005-12-06 19:02:03

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> Już mam, dzięki. Z tą polską wersją, to musze dopytać co to było za
> podziemne konspiracyjne wydanie, skoro pan Andres dopiero na 15go
> skrzyknął kolegów i koleżanki, żeby nad tym się rozwodzić.

polski jest jedynie ochlap dotyczacy najwazniejszych zmian.
a co do tej sesji naukowej - mr. andres & co nadrukowal sporo materialow
w starej wersji, wiec musi to jeszcze opchnac w tym roku. pozniej to
tylko na makulature :P

> Co do tego 30:2 - to wygląda na to, że do bólu. Aż wstanie i Ci odda
;)

tyle to i ja wiem :-)
zastanawia mnie tylko dlaczego pierwsza trzydziestka ucisniec zostala
specjalnie wyodrebniona zaraz po wyszukaniu oddechu.
niezaleznie od powyzszego - tak znaczne skrocenie oddechu mocno mi
pachnie regurgitacja.
mocno liczylem, ze w nowych wytycznych w koncu nie znajde ucisniec
nadbrzusza przy ratowaniu zaksztuszonego. jednak sie przeliczylem mimo,
iz zwracalem na to uwage prof. andresowi.
a propos wstania i oddania: rk-o to nie sloneczny patrol :P

--
pozdro
ape

6. Data: 2005-12-06 19:19:07

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 06.12.05, około 20:02, ape bulgocze

> polski jest jedynie ochlap dotyczacy najwazniejszych zmian.

A masz ten ochłap?

> zastanawia mnie tylko dlaczego pierwsza trzydziestka ucisniec zostala
> specjalnie wyodrebniona zaraz po wyszukaniu oddechu.

Ja to rozumiem tak, że chodzi o wyraźne odróżnienie od poprzedniej wersji,
w której zaczynało sie od 2 skutecznych oddechów, a nie 30 pompek na
rozgrzewkę.
Zastanawia mnie jednak, (chociaż nigdy nie pokusiłam się o przeczytanie
badań na ten temat), czy faktycznie ratownicy są niewyuczalni, że te
wytyczne ciągle idą w kierunku ujednolicenia precedur - dziecko/dorosły,
jede/więcej ratowników. Jakieś to dla mnie naciągane ;)

> niezaleznie od powyzszego - tak znaczne skrocenie oddechu mocno mi
> pachnie regurgitacja.

A to owszem. Na szczęście nikt nie będzie mi liczył sekund, jak będę
udzielać komuś pomocy. Ciekawe jak sobie z tym poradzą manekiny ;)

> mocno liczylem, ze w nowych wytycznych w koncu nie znajde ucisniec
> nadbrzusza przy ratowaniu zaksztuszonego. jednak sie przeliczylem mimo,
> iz zwracalem na to uwage prof. andresowi.

I co zamiast?

> a propos wstania i oddania: rk-o to nie sloneczny patrol :P

Tylko zimno i pada, zimno i pada na to miejsce w środku Europy? :]

--
ika - umop apisdn

7. Data: 2005-12-06 19:53:52

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

> A masz ten ochłap?

a mam :-)

> [...]
dziecko/dorosły,
> jede/więcej ratowników. Jakieś to dla mnie naciągane ;)

alez nie! ratownicy sa pojetni i inteligentni.
jednak komercyjny produkt zwany "bls" przeznaczony jest dla debili
robionych mietkim fiutem. naucza sie przez caly dzien i kompletnie
bezstresowo tego, co srednio inteligentny szympans pojmie w 5 minut
majac w miare trzezwego tresera ;)

> A to owszem. Na szczęście nikt nie będzie mi liczył sekund, jak będę
> udzielać komuś pomocy. Ciekawe jak sobie z tym poradzą manekiny ;)

guma i plastik wszystko przyjmie, a woreczek z pluc "malej ani" nie
rzygnie :P

> I co zamiast?

zadnego zamiast, a tylko ucisniecia klatki piersiowej zza
poszkodowanego. to jedyne rozsadne i malo traumatyczne rozwiazanie!!!
ofkorz uderzenia miedzylopatkowe tez mozna ewentualnie wykonywac :)

> Tylko zimno i pada, zimno i pada na to miejsce w środku Europy? :]

srodek europy? czyzby sokolka?
a zawsze mozna dac nura i bedzie cieplej :-)

--
pozdro
ape

8. Data: 2005-12-06 20:13:00

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 06.12.05, około 20:53, ape bulgocze

> guma i plastik wszystko przyjmie, a woreczek z pluc "malej ani" nie
> rzygnie :P

Ale będą ciągle pipczeć i buczeć i zapalać lampki, że ćwiczenie
niezaliczone - źle źle wszystko źle! ;)
Nie, żeby mi to spędzało sen z powiek :P taxe głośno myślę...

--
ika - umop apisdn

9. Data: 2005-12-06 20:17:33

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ape" <a...@n...poczta.fm> napisał w wiadomości
> [...]

> rk-o? oddechy przeciez i tak maja byc skuteczne!
> 3. czy wydech trwajacy tylko 1 sekunde to nie jedynie teoria? bez

Witam!

To może kilka słów wyjaśnienia - z kursu FEEA prowadzonego przez
prof.Andresa 4 dni temu :)
Zmiany w algorytmach zostały wprowadzone na podstawie 5 letnich zgłoszeń NZK
do Europejskiej Rady Resuscytacji.
Po przeanalizowaniu okazało się ,że takie postępowanie jak nowe wytyczne
daje więcej przeżyć i więcej chorych w dobrej neurologicznie formie.
Z każdym uciśnięciem mostka nieco zwiększa się średnie ciśnienie krwi
chorego a co za tym idzie przepływ mózgowy - od czego zależy głębokość
uszkodzenia neurologicznego. Dlatego najpierw 30 uciśnięć a potem 2 wdechy
. Oczywiście jeśli chory został zaintubowany to wentylujemy bez przerywania
masażu.
Bardzo liczy się brak zwłoki w podejmowaniu rko - stąd m.in. ucisk na
klatkę piersiową nie dokładnie w wybranym miejscu lecz tam gdzie przylozysz
ręce mniej więcej na środku mostka.
Dokładne wytyczne Europejskiej Rady miały się ukazać 13 XII na całym
wiecie - stało się to kilka dni wcześniej.
Profesor obiecał ,że w ciągu kilku dni pojawią się na stronie
http://www.prc.krakow.pl dokładnie przetłumaczone algorytmy.
Pozdrawiam
regen

10. Data: 2005-12-06 21:28:04

Od: "ape" <a...@n...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "regen" <r...@-...pl> napisał w wiadomości

> Witam!
>
> To może kilka słów wyjaśnienia - z kursu FEEA prowadzonego przez
> prof.Andresa 4 dni temu :)

:)

> Zmiany w algorytmach zostały wprowadzone na podstawie 5 letnich
zgłoszeń NZK
> do Europejskiej Rady Resuscytacji.

pudlo. wiekszosc propozycji zglasza aha do ilcor, a nie erc.
erc ma za malo murzynow i portorykanczykow do testow:P
slyszales moze jakimi metodami aha doszla 5 lat temu do mozliwosci
wykonywania samej resuscytacji krazeniowej?

> [...]
głębokość
> uszkodzenia neurologicznego. Dlatego najpierw 30 uciśnięć a potem 2

to jest jasne. mi "biega" o to dlaczego wyizolowano w algorytmie
pierwsze 30 ucisniec i dlaczego zrezygnowano z poszukiwania oznak
krazenia na rzecz samego oddechu.

> . Oczywiście jeśli chory został zaintubowany to wentylujemy bez
przerywania
> masażu.

tu nic nowego. tempo 100 i jechane asynchronicznie.
dlaczego uzywasz slowo "masaz"? nie jest to dla mnie zrozumiale pojecie
w tym kontekscie.

> [...]
na
> klatkę piersiową nie dokładnie w wybranym miejscu lecz tam gdzie

2 sekundy nie zrobia roznicy, ale niech bedzie, bo i tak kursanci sie
strasznie gubili z tym wyszukiwaniem miejsca usisku

> [...]
> wiecie - stało się to kilka dni wcześniej.
> Profesor obiecał ,że w ciągu kilku dni pojawią się na stronie

oki. algorytmy to ja sobie przeczytalem w oryginale ponad tydzien temu.
mnie interesuje ich wykladnia. niestety nie dam rady w przyszly czwartek
byc w krakowie, bo bym profesora przesluchal na okolicznosc nowych
wytycznych.

--
pozdro
ape