zagrozenia ze strony testow

1. Data: 2003-05-23 09:16:58

Temat: zagrozenia ze strony testow
Od: kapitan <m...@k...one.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Jestem kompletnym laikiem (czy moze nawet lajkonikieim ;) w sprawach
psychologii i pewnie dlatego nie moge zrozumiec dlaczego roznorakie
testy psychologiczne sa tak pilnie strzezone.
Co by mi grozilo jesli bym np na takiej stronie www mogl sobie sam bez
pomocy specjalisty zrobic taki test?

Jedyne wytlumaczenie jakie moge znalezc, to takie, ze pozniej gdyby
faktycznie jakis psycholog chcial mi zrobic test to moglbym miec juz
odpowiadac "tendencyjnie" chcac wplywac na wynik.

pozdramwiam,
Maciek

1. Data: 2003-05-23 09:40:05

Temat: Re: zagrozenia ze strony testow
Od: "Elsa" <e...@N...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

to nie testy tylko klucze to tych testow sa strzezone, ale wierz mi, ze
jesli chcesz mozna zdobyc kazdy klucz [no prawie kazdy :)]
natomiast jesli chodzi o przyczyne, to poniekad sam jzu sobie na to pytanie
odpowiedziales... poznajac klucz - poznajesz budowe testu
Elsa

Uzytkownik "kapitan" <m...@k...one.pl> napisal w wiadomosci

1. Data: 2003-05-23 09:44:28

Od: k...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Witam
>
> Jestem kompletnym laikiem (czy moze nawet lajkonikieim ;) w sprawach
> psychologii i pewnie dlatego nie moge zrozumiec dlaczego roznorakie
> testy psychologiczne sa tak pilnie strzezone.

Ktoś się naharował nad takim testem. Powiedzmy, że jakiś naukowiec (z całą
grupą asystentów) usiadł, opracował teorię, ułożył go, dał sędziom
kompetentnym, zweryfikował, zrobił pilotaż, oprazował statystycznie wyniki
pilotaży, zweryfikował ponownie, powielił, zrobił na jakiejś reprezentatywnej,
odpowiednio dużej grupie ludzi, opracował wyniki, napisał podręcznik - a teraz
Ty to chcesz tak sobie robić na stronce www? A prawa autorskie? A skąd wiadomo,
czy wypełniałeś go w odpowiedni sposób (tak samo jak inni, którzy go
wypełniali - inaczej nie byłoby sensu porównywac wyników)? A skąd wiadomo, że
odpowienio policzysz sobie wyniki (zwykle wynik testu to nie jakieś tam "48%"
czy "P=6", tylko przedział, prawdopodobieństwo i inne statystyczne terminy)?
Wierzysz sam sobie, że jesteś tak obiektywny? Poza tym skąd wiadomo, w którym
momencie nauczysz się manipulować wynikami? Skąd wiadomo, czy i jak odpowienio
zinterpretujesz wyniki? Skąd wiesz jaką teoria leży za tym testem (np. są różne
definicje i wymiary inteligencji i badacze różne inteligencje badają różnymi
testami)?
Ufff :)

kohol

1. Data: 2003-05-23 10:06:04

Od: kapitan <m...@k...one.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik k...@p...onet.pl napisał:

> [...]
> definicje i wymiary inteligencji i badacze różne inteligencje badają różnymi

Jestem informatykiem i z wlasnego podworka wiem, ze np duze projekty
informatyczne na uczelniach najczesciej trafiaja pozniej na strony ot
tak, aby ludzie mogli sie temu przyjrzec calkiem za darmo. Raczej
uczelnie nie powinny byc komercyjnymi firmami chyba (choc finansowanie
ich to temat na oddzielna dyskusje).
Co do rezultatow to oczywiscie taka strona www mogla by to sama
przeliczac i prezentowac jedynie wyniki, co eliminuje bledy.

Jesli bys byl tak bardzo za jakimis korzysciami dla naukowcow to mieliby
od razu za darmo przebadana odpowiednio reprezentatywna grupe ludzi.

No ale zeszlismy z tematu. Wnioskuje zatem ze nie ma zadnych
przeciwwskazan oprocz marketingowych?
Nie wypacze sobie np swojej psychiki, itp jesli bym sam sobie takie
testy robil? i nie czekaja zadne inne zagrozenia ktorych nawet teraz nie
jestem w stanie wymyslic?

pozdrawiam,
Maciek

1. Data: 2003-05-23 10:09:26

Od: kapitan <m...@k...one.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam

> [...]
> natomiast jesli chodzi o przyczyne, to poniekad sam jzu sobie na to pytanie
> odpowiedziales... poznajac klucz - poznajesz budowe testu

Hmm, pytalem czy sa jakies zagrozenia dla mnie?
Tak na prawde to to czy utrudnie zycie pozniej takiemu psychologowi to
... juz nie moj problem ;)

pozdrawiam,
Maciek

1. Data: 2003-05-23 10:10:30

Od: "zielsko" <4zielsko@USUN_TOhoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 03-05-23 użytkownik kapitan napisał :

> [...]
> faktycznie jakis psycholog chcial mi zrobic test to moglbym miec juz
> odpowiadac "tendencyjnie" chcac wplywac na wynik.

No to cos wyjasnie inerpretacja testu do czasem dosc skomplikowane
zadanie. Jeszcze analize ilosciowa w sieci bym zrozumial(o ile nie trza
normalizacji zrobic) ale analizy jakosciowej nie potrafie sobie
wyobrazcic. Do tego komputer czy ty sam nie wezmiesz pod uwage
roznistycz czynnikow ktore w opinii powinny sie znalezc itd.
Rownie dobrze mozesz sie pytac a co z badaniem lekarskim.
A zrob sobnie pomiar cisnienia i tentna no i co wyniki w normie czy nie.
A skad pewnosc ze w normie? A skad pewnosc ze nie sa?
Pozdrawiam.
zielsko

--
www.fotozielsko.prv.pl

Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati

1. Data: 2003-05-23 10:12:44

Od: "zielsko" <4zielsko@USUN_TOhoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jesli bys byl tak bardzo za jakimis korzysciami dla naukowcow to
> mieliby od razu za darmo przebadana odpowiednio reprezentatywna grupe
> ludzi.
Baaaaaardzo niebezpieczne stwierdzenie.
Pozdrawiam zielsko

1. Data: 2003-05-23 10:19:32

Od: kapitan <m...@k...one.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

> [...]
> A zrob sobnie pomiar cisnienia i tentna no i co wyniki w normie czy nie.
> A skad pewnosc ze w normie? A skad pewnosc ze nie sa?

Wiesz, jak wyniki potrzebne sa na powaznie to oczywiscie bez specjalisty
sie nie obejdzie. Nie bedzie stron na ktorych bedzie sie wykrywac
chorobe wiencowa, ale urzadzenia do pomiarow cisnienia dostepne sa w
kazdej aptece. Nikt sie jednak nie martwi ze takie hobbystyczne pomiary
moga byc zle interpretowane.
Mysle ze z testami psychologicznymi mogloby byc podobnie, na stronie dla
hobbystycznego badania sie, w powaznych przypadkach wizyta u specjalisty.

pozdrawiam,
Maciek

1. Data: 2003-05-23 10:33:00

Od: k...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Jestem informatykiem i z wlasnego podworka wiem, ze np duze projekty
> informatyczne na uczelniach najczesciej trafiaja pozniej na strony ot
> tak, aby ludzie mogli sie temu przyjrzec calkiem za darmo.

Popatrzeć można. Za darmo. Tylko jeszcze jest klucz i normy. Tak jak porządnego
oprogramowania nie ściągniesz sobie legalnie.

> Co do rezultatow to oczywiscie taka strona www mogla by to sama
> przeliczac i prezentowac jedynie wyniki, co eliminuje bledy.

Pewnie mogłaby być.

> Jesli bys byl tak bardzo za jakimis korzysciami dla naukowcow to mieliby
> od razu za darmo przebadana odpowiednio reprezentatywna grupe ludzi.

Jak w ten sposób sprawdziłbyś, czy jesteś w normach? Chyba że byś zarazem
modyfikował bazę... Ale ilu kretynów się znajdzie takich, którzy nawrzucają do
bazy śmiecia? Jak sprawdzimy, że przed monitorem siedzi uczciwa osoba?

> No ale zeszlismy z tematu. Wnioskuje zatem ze nie ma zadnych
> przeciwwskazan oprocz marketingowych?

To zależy, jaki test. I jaka osoba.
Możemy sobie wyobrazić jakąś mniej inteligentną osobę, którąś ktoś podpuści, by
wypełniła test inteligencji. Jak wynik poniżej normy na nią wpłynie?
Ja odmówiłam kiedyś pokrętnie zrobienia testu pewnemu koledze, co do którego
miałam obawy, że mu "źle pójdzie".

> Nie wypacze sobie np swojej psychiki, itp jesli bym sam sobie takie
> testy robil? i nie czekaja zadne inne zagrozenia ktorych nawet teraz nie
> jestem w stanie wymyslic?

Są testy na ekstrawersję, psychotyzm, wrażliwość sensoryczną... Nie są jakoś
niebezpieczne. Są też takie, które mogą coś diagnozować - jakieś zaburzenia.
Wyniki testów mogą tworzyć jakieś konfiguracje - interpretuje się profile. Nie
wiem, czy dla samej budowy bazy danych opłaca się pisać w tym celu algorytmy i
programy do obliczania wyników online. Dalej - test jest budowany w jakiś tam
sposób - dobrze by było, gdyby za każdym razem test był wykonywany tak samo.

kohol
Ps. Naturalnie możemy mówić tu tylko o standardowych technikach.

1. Data: 2003-05-23 11:02:11

Od: "Elsa" <e...@N...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "kapitan" <m...@k...one.pl> napisal w wiadomosci

> Hmm, pytalem czy sa jakies zagrozenia dla mnie?
> Tak na prawde to to czy utrudnie zycie pozniej takiemu psychologowi to
> ... juz nie moj problem ;)

no to wyobraz sobie sytuacje: jestes pracodawca, chcesz zatrudnic
specjaliste i powierzasz to zadanie specowi od rekrutacji. On przeprowadza
testy na kandydacie, ktory "nauczyl" sie testu i teraz moze manipulowac
swoimi odpowiedziami tak, zeby wyszedl na super kandydata na to stanowisko.
Ty potem owa osobe zatrudniasz, a po jakims czasie okazuje sie, ze to zaden
specjalista... No i co wtedy? nie ma zagrozenia? Straciles czas i
pieniadze..
Elsa

Psycholog - Wroclaw
Test Feynmana c.d. było: Re: być albo gadzić
Ergonomia wulgaryzmów :-))) było: Re: Księże, itede...
"Atak ad personam". Było: Re: Internet
Depresje...