Renta socjalna a praca?

1. Data: 2004-10-09 07:07:48

Temat: Renta socjalna a praca?
Od: "nina" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Szanownych Grupowiczów.
Pisze,bo mam maly problem i, przyznam, ze teraz nie wiem co mam robic.
Otrzymuje rente socjalna z ZUS-u,oprocz tego dodatkowo pracuje na 4/7
etatu.Pilnuje, aby moj dochod brutto nie przekroczyl podanych przez ZUS
kwot,poniewaz zalezy mi,aby nie zawieszono mi renty.
Renta socjalna

Od 1 marca 2004 r. - 472,57 zł

Przychód stanowiący 30% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał
kalendarzowy

(którego przekroczenie powoduje zawieszenie wypłaty renty socjalnej):

a..
od 1 stycznia 2003 r. do 29 lutego 2004 r. 648,10 zł
a..
od 1 marca do 31 maja 2004 r. 683,10

a..
od 1 czerwca do 31 sierpnia 2004 r. 699,70 zł
a..
od 1 września do 30 listopada 2004 r. 669,20 zł

W tym miesiacy,tzn.za miesiac wrzesien moja wyplata przekroczyla kwote
podana przez ZUS.I nie wiem co teraz zrobic,zeby nie zawiesili mi renty!!
Nie wiem czy oni obliczaja kwartalnie wysokosc mojego przychodu,czy
kontroluja to co miesiac?Czy juz teraz, od razu moja renta zostanie
zawieszona,czy dopiero 30 listopada,oblicza srednia z kwartalu i ta kwota
jest kwota bazowa? Gdyby tak bylo, to wowczas pewnie wystarczylo by,zebym w
kolejnych miesiacach duzo mniej zarobila i wtedy moja srednia sie obnizy....

Bardzo prosze o pomoc w rozwianiu moich watpliwosci.
Pozdrawiam
Nina

2. Data: 2004-10-09 07:29:46

Temat: Re: Renta socjalna a praca?
Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkowniczka "nina" <a...@t...pl> napisała w wiadomości
> [...]
> Renta socjalna
>
> Od 1 marca 2004 r. - 472,57 zł
>
> Przychód stanowiący 30% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za
----------------------------------
Nie znam szczegółowo tego problemu od strony prawnej. Jednak pomyślmy. GUS
publikuje dane o zarobkach co kwartał. Według tych danych ZUS oblicza co
wolno, a co jest przekroczeniem. Sądzę więc, że jeśli w następnych
miesiącach uzyskasz wynagrodzenie niższe i średnia z kwartału nie przekroczy
kwoty dozwolonej, to nie powinnaś ponieść żadnych konsekwencji. Warto jednak
skontaktować się z najbliższym inspektoratem ZUS i upewnić się, bo ich
interpretacja może być inna.
--
Zdrówko!

Zbig A Gintowt

3. Data: 2004-10-09 07:44:59

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Napisałem w wiadomości news:ck8467$64q$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
jednak
> skontaktować się z najbliższym inspektoratem ZUS i upewnić się, bo ich
--------------------------
Po przejrzeniu tekstu ZUS, nie mam już takiej [wynikajacej jakby z logiki]
pewnosci, bo oto na stronie ZUS: http://www.zus.pl/swiadcze/emer015.htm
w części dotyczącej zawieszenia renty socjalnej czytamy:

"Prawo do renty socjalnej podlega zawieszeniu, w przypadku gdy osoba
uprawniona osiągnęła przychód, z jednego lub kilku wymienionych wyżej
tytułów, w łącznej kwocie przekraczającej 30% przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy ostatnio ogłoszonego przez Prezesa GUS
dla celów emerytalnych. Od 1 września 2004 r. kwota ta wynosi 669,20 zł.
Prawo do renty socjalnej ***zawiesza się za miesiąc***, w którym uzyskany
został przychód."

Podkreślenie [gwiazdkami] moje. Ale i tak chyba warto zapytać w
Inspektoracie.
--
Zdrówko!

Zbig A Gintowt

4. Data: 2004-10-09 08:09:48

Od: "nina" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za przekazane informacje.
Pozdrawiam
nina

5. Data: 2004-10-10 20:53:15

Od: "Bizon" <b...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć Zainteresowanym ;)

Z tego co sprawdziłem, to liczy się co miesięcznie, a nie kwartalnie (co by
było bardziej przyjemne), ale interesuje nas data wypłaty, czyli zarobione
pieniążki we wrześniu, ale wypłacone w październiku, tak naprawdę zawieszają
rentę w październiku i TYLKO w momencie gdy samemu się poinformuje podaniem
szanowny ZUS. Boję się pomyśleć co się dzieję, jeżeli nie poinformujesz i
ZUS przysoli Ci karę. Oczywiście chcąc odwiesić rentę trzeba pisać kolejne
podanie.
I jeszcze jeden ważny szczegół: zasiłek pielęgnacyjny UWAGA !!!
Mam znaczny stopień niepełnosprawności i należy mi się zasiłek opiekuńczy
(czy pielęgnacyjny - nigdy nie jestem pewien jak to się nazywa), czyli
ojciec bierze zasiłek opiekując się mną. Tylko że część ZUSów przymusiła nas
do przepisania tego zasiłku i teraz ja opiekuję się sobą (całkiem rozsądne
prawda ;))) ) ...i tu jest pewien szczegół, jeżeli opiekujesz się sobą i
podejmiesz pracę, to już nie możesz dostać tego zasiłku. Tracisz i rentę i
zasiłek. Dlatego ja na przykład ponownie przepisałem zasiłek na ojca (po
uprzednim zmolestowaniu pani, co nie było łatwe) i teraz tracę tylko rentę.
Przy pracy na umowę zlecenie i to dość nieregularnie utrzymuję duuużą
korespondencję z ZUS'em, co nie oznacza ze warto pracować na ...stałą umowę
o pracę (jak szef da) lub na czarno.
Zdrófko i cierpliwości ;)))

--
Bizon
"Dla moich Polaków nie ma rzeczy niemożliwych."

6. Data: 2004-10-11 06:14:17

Od: "Lech Dubrowski" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlatego ja na przykład ponownie przepisałem zasiłek na ojca (po
> uprzednim zmolestowaniu pani, co nie było łatwe) i teraz tracę tylko
rentę.

Jak to zrobiles?
Ja pobieram rente z ZUS tak jak moja mama i chcialbym, zeby to ona miala
wyplacany ten zasilek tak jak to bylo do maja br.

Leszek

7. Data: 2004-10-11 07:09:42

Od: "Bizon" <b...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hi :)
Napisałem przy pani podanie i pani przy mnie je przyjęła i zrobiła dalej ci
trzeba.
Papier jest cierpliwy...
powodzenia

8. Data: 2004-10-13 05:43:54

Od: "scorpio" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> podejmiesz pracę, to już nie możesz dostać tego zasiłku. Tracisz i rentę
> zasiłek. Dlatego ja na przykład ponownie przepisałem zasiłek na ojca (po

To nieprawda.

pozdr
scorpio

9. Data: 2004-10-20 13:17:51

Od: <no_poczta@no_glupotes_od_troles.bs> szukaj wiadomości tego autora

.

10. Data: 2004-10-21 07:05:41

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@c...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <no_poczta@no_glupotes_od_troles.bs> napisał w wiadomości
> .

Głos wydał z siebie uczestnik w jakis sposób reprezentujący CENTRUM
METODYCZNE POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ, ale kompletna anonimowośc
nie jest możliwa. Pewnie wyrwał się pielęgniarzom i dopadł komputera...stąd
treściwość wypowiedzi... Czyżby budziły się dawne duchy?
--
Zdrówko!

Zbig A Gintowt

Skok na osiemnaście milionów