Rosliny na taras

1. Data: 2003-05-01 20:12:03

Temat: Rosliny na taras
Od: "Krzysztof Markowski" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam do zagospodarowania 20 m2 powierzchni tarasu.
Chodzi za mna róza pnaca wiec mam do Was pytanie - jaki gatunek nadaje sie
do posadzenia w duzej donicy na tarasie ? Zalezy mi aby roslina ta
przetrwala zime.

Chcialbym sie równiez "odizolowac od otoczenia" i szukam czegos co stworzylo
by na konstrukcji balustrady tarasu naturalna bariere ochronna przed
wscibskimi oczkami - mozecie cos polecic ?

--
pozdrawiam !
Krzysiek

2. Data: 2003-05-02 02:55:19

Temat: Re: Rosliny na taras
Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Markowski" <p...@i...pl> wrote in message

> [...]
> Chodzi za mna róza pnaca wiec mam do Was pytanie - jaki gatunek nadaje sie
> do posadzenia w duzej donicy na tarasie ? Zalezy mi aby roslina ta

Roze pnace sa na ogol wytrzymale na mroz. Tyle, ze jesli w donicy, to trzeba
pomyslec o przemarznieciu korzeni - w tym nie mam doswiadczenia.

> Chcialbym sie równiez "odizolowac od otoczenia" i szukam czegos co stworzylo
> by na konstrukcji balustrady tarasu naturalna bariere ochronna przed
> wscibskimi oczkami - mozecie cos polecic ?

Rozumiem, ze tu chodzi nie o rosline. Ja polecam taka kratke jak na tym zdjeciu:
http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiecien03/asaru
m_canadense.jpg
(mozna z obu stron balustrady - wtedy jest bardzo ochronne. Na zdjeciu
jest przymocowane do standardowego plotu.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2003-05-02 13:21:01

Od: "Krzysztof Markowski" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> wrote in message

> Roze pnace sa na ogol wytrzymale na mroz. Tyle, ze jesli w donicy, to
trzeba
> pomyslec o przemarznieciu korzeni - w tym nie mam doswiadczenia.

Michał, a czy możesz mi polecić jakiś konkretny gatunek, który sprawdził się
u Ciebie?
Z tego co zobaczyłem na stronie - masz piękne róże w ogrodzie.
Co do przymarzania korzeni może wystarczy owinąć donicę na zimę jakąś folią
bądź innym materiałem izolacyjnym?

> Rozumiem, ze tu chodzi nie o rosline.

Właściwie to są dwie opcje do wyboru:

1. roślina pnąca, która obrośnie balustradę i stworzy naturalną osłonę -
musi jednak spełniać warunki - szybkie rozrastanie się, nie wydzielanie
nieprzyjemnych zapachów z liści (bądź kwiatów), nie generującej na jesień
niesamowitej ilości odpadów (suche liście pół biedy - gorzej z jakimiś
sokami bądź pyłkami itp.)

2. materiały sztuczne bądź pochodne z roślin (nie ukrywam, że zależy mi aby
rozwiązanie to nie było kosmicznie drogie - co w przypadku np: osłonki z
listewek drewnianych może okazać się nie małym wydatkiem .... długość
balustrady do osłonięcia - 12 m a jej wysokość 80 cm)

Dla zobrazownia jak owa balustrada wygląda:
http://osiedle-floriana.w.interia.pl/fotki/taras1.jp

Do zagospodarownia mam również słup i sporą ścianę:

http://osiedle-floriana.w.interia.pl/fotki/taras2.jp

http://osiedle-floriana.w.interia.pl/fotki/taras3.jp

Dodam, że tynk jest chropowaty więc ewentualne rośliny pnące będą miały pole
do popisu ;-)

4. Data: 2003-05-02 13:48:30

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

> Michał, a czy możesz mi polecić jakiś konkretny gatunek, który sprawdził się
> u Ciebie?

Niestety nie znam nazw. Swoje roze pnace juz zastalem kupujac dom.

> Z tego co zobaczyłem na stronie - masz piękne róże w ogrodzie.

Dziekuje.

> Co do przymarzania korzeni może wystarczy owinąć donicę na zimę jakąś folią
> bądź innym materiałem izolacyjnym?

O tym zdaje sie byla mowa pewien czas temu - poszukaj w archiwum.

> [...]
> listewek drewnianych może okazać się nie małym wydatkiem .... długość
> balustrady do osłonięcia - 12 m a jej wysokość 80 cm)

W takim przypadku chyba kratka drewniana jest jednak najlepsza. Co do kosztow
nie orientuje sie. Na pewno unikaj materialu bez zadnych dziurek (na balustrade),
bo moze go niszczyc wiatr.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

5. Data: 2003-05-02 14:22:40

Od: Elfka <k...@g...pl.NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

W przypływie natchnienia _Krzysztof Markowski_ pisze:

> [...]

> nieprzyjemnych zapachów z liści (bądź kwiatów), nie generującej na jesień
> niesamowitej ilości odpadów (suche liście pół biedy - gorzej z jakimiś

Nie mozesz zapomniec, ze takie piekne wijace sie rosliny skupiaja
ogromna mase robactwa :) Poszukaj w archiwum grupy i googlach cos na
temat albo dzikiego wina (taka czerwona odmiana jest piekna), albo o
bluszczu.
Elfka

| Elfy sa wsrod nas |

6. Data: 2003-05-05 08:03:40

Od: Gamon' <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc!

Krzysztof Markowski wrote:
> Chcialbym sie równiez "odizolowac od otoczenia" i szukam czegos co stworzylo
> by na konstrukcji balustrady tarasu naturalna bariere ochronna przed
> wscibskimi oczkami - mozecie cos polecic ?
Winobluszcz. Mialam w poprzedniej chalupie na balkonie - co prawda
niezbyt dorodne na poczatku, bo poprzedni wlasciciele nie dbali, ale juz
3 rok to byl gaszcz, co chronil troche i przed halasem i nadmiernym
sloncem. A do tego nie bylo z tym zadnych klopotow.
O jakas konkretna odmiane spytaj grupowych specow.

Pozdrawiam,
robal.

Współpraca
Ziemiórki