Róża pnąca

1. Data: 2003-08-18 19:22:12

Temat: Róża pnąca
Od: "" <h...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam, mam na działce dość starą (około 10-15 lat) róże pnącą, Zbytnio niewiem
jak o nią prawidłowo dbać, rok temu pod moją nieobecność mój ojciec dosłownie
zrównał ją z ziemią a prosiłam o lekkie przycięcie a zostawienia głównych
pędów. W tym roku nie kwitła tylko leczy rany, prowadze ją ładnie, nawoże,
często podlewam i przyobiecałam każdemu że ręce pourywam jak coś zrobią. Może
mi ktoś powiedzieć jak mam ją prowadzić, co przyciąć tak żeby jeszcze na stare
lata ładnie i gęsto zakwitła. Acha i jeszcze jedno co jest dobre na różane
mszyce? strasznie ją niszczą :(

2. Data: 2003-08-18 20:06:25

Temat: Re: Róża pnąca
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<h...@W...pl> wrote in message
> [...]
stare
> lata ładnie i gęsto zakwitła. Acha i jeszcze jedno co jest dobre na różane

Bardzo dobrze wyszło z tym przycięciem, masz odmłodzoną różę i powinna
zakwitnąć jak szalona w przyszłym sezonie. Generalnie u pnących wycina się
właśnie zbyt stare gałęzie. W tym roku oczywiście nie ma już co przycinać,
wiosną ewentualnie cięcie sanitarne (jeśli cokolwiek przemarznie).
Na mszyce - albo silny strumień wody - mało wydajne, albo chemia (Pirimor,
Pirikarb, Fastac, Decis).

Pozdrawiam, Basia.

3. Data: 2003-08-18 21:30:22

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

.
> [...]
> właśnie zbyt stare gałęzie. W tym roku oczywiście nie ma już co przycinać,
> wiosną ewentualnie cięcie sanitarne (jeśli cokolwiek przemarznie).

Jeśli to climber ( ma sztywne pędy ) można wiosną kilka silniejszych pędów
wygiąć w łuk lub wygiąć je do poziomu. Dzięki temu wytworzą się pędy boczne
które obficie będą kwitły. Można już tak eksperymentować z pędami metrowymi.
Szczególnie jak do okrycia jest większa powierzchnia, takie prowadzenie moze
dac niezły efekt:-) Zapobiega też wyłamywaniu się dłuższych i cięższych
pędów.
Jeśli to rambler, to dokładnie tak jak napisała Basia.
Jeśli masz możliwość zdobycia obornika - to świetnie. Ewentualnie można
kupić w sklepach ogrodniczych suszony. Są też specjalne nawozy do róż.

Pozdrawiam
Marta

4. Data: 2003-08-19 08:21:51

Od: "" <h...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

tak? chyba musze ojczulka przeprosić :)

> [...]
> dac niezły efekt:-)   Zapobiega też  wyłamywaniu się dłuższych i cięższych

Niestety odmiany nieznam ale rośnie na pergoli (żalazny półokrąg nad wejściem)
i 2 lata temu miała pełno małych czarwonych bezzapachowych kwiatków
pogrupowanych z parenascie sztuk. Wypuściłam ją jeszcze na siatke płotu, chyba
jest zadowolona :) a czy kurzy nawóz może być? granulki nie proszek.

5. Data: 2003-08-19 08:40:02

Od: "Robert" <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <h...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
(...)
, Zbytnio niewiem
> jak o nią prawidłowo dbać,
(...)

Pozwole sobie dolaczyc do pytania. Moja roza sadzona na wiosne tego toku.
Czy juz w tym roku powinienem ja przed zima jakos przyciac czy pozwolic jej
rosnac dalej, czy okryc ja jakos na zimę ? Odmiany nie znam .
Pozdrawiam Robert

6. Data: 2003-08-19 09:56:36

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> tak? chyba musze ojczulka przeprosić :)

Nie rób tego! Zacznie znowu wycinanie, a tak może zapamięta, że ma ciąć
tylko po konsultacji z Tobą!

> [...]
chyba
> jest zadowolona :) a czy kurzy nawóz może być? granulki nie proszek.

Kurzy nawóz ma sporo azotu, pod róże lepszy będzie wieloskładnikowy. Albo
suszony obornik. Jeśli to ta stara odmiana, o której myślę, to pędy są do
wyginania i przywiązywania w sposób dowolny.

A propos, jak oceniasz zdrowotność tej odmiany?
Pozrdawiam, Basia.

7. Data: 2003-08-19 09:57:49

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Robert" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

jej
> rosnac dalej, czy okryc ja jakos na zimę ? Odmiany nie znam .

Pnąca? Okopczykować. A jeśli masz duuużo czasu, to chochoł słomiany dla
ozdoby:-)
Nie ciąć jesienią!

Pozdrawiam, Basia.

8. Data: 2003-08-19 16:02:42

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Robert" <r...@o...pl> wrote in message news:bhsntj$mae$1@nemesis.news.tpi.pl...

> Pozwole sobie dolaczyc do pytania. Moja roza sadzona na wiosne tego toku.
> Czy juz w tym roku powinienem ja przed zima jakos przyciac czy pozwolic jej
> rosnac dalej, czy okryc ja jakos na zimę ? Odmiany nie znam .

Jezeli pnaca, to jednak radze nie ciac wcale, poza uschnietymi pedami.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

9. Data: 2003-08-19 17:04:45

Od: "" <h...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mi osobiście bardzo sie podoba, jeżeli nie licząc mszyc i mączlika to rośnie
wspaniale (od zera do około 3m. wysokości w tym roku, nie licze rozpiętości
która jest naprawde imponująca)jest też żywotna rozmawiałam z poprzednim
właścicielem działki i powiedział że od początku posadzenia róży nie była ona
przygotowywana na zime, czyli radziła sobie sama a na wiosne rosła jako jedna z
pierwszych roślin.

10. Data: 2003-08-31 11:24:11

Temat: Odp: Róża pnąca
Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <h...@W...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:0...@n...onet.pl...
> [...]
stare
> lata ładnie i gęsto zakwitła. Acha i jeszcze jedno co jest dobre na różane

Duuuzo obornika, roze to lubia.
A na mszyce to sa srodki chemiczne, trzeba lac i lac. Mozna tez podsadzic
roze lawenda, ponoc odstrasza.
Pnacych roz raczej sie nie tnie. Co nawyzej mozna przeswietlic czesc pedow,
wyciac slabe i zasuszone. Obcniac rowniez przekwitle kwiaty.

Elfir

Ukorzenianie róż
Oset ozdobny?
Świerk - pomocy !