Śliwki robaczywki :-)

1. Data: 2015-05-09 20:34:36

Temat: Śliwki robaczywki :-)
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".
France już przekwitły, chyba zaniedbałem i w tym roku...

2. Data: 2015-05-10 19:55:52

Temat: Re: Śliwki robaczywki :-)
Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
> Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
> robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".

Hejka. Wyciąć france. ;-)
Pozdrawiam radykalnie Ja...cki

3. Data: 2015-05-10 22:33:00

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <j...@w...pl> wrote in message news:mio63c$gqv$1@eu07.pl...

> Hejka. Wyciąć france. ;-)

Radykalne tak jak wylanie dziecka z kąpielą :-)
Myślałem raczej o popsikaniu ich czymś, albo zabezpieczeniu pniaków czymś
aby glizdy z ziemi nie wylazły, france ;-)

Wygląda na to że tu się nikt na śliwkach nie zna, więc muszę sobie to samemu
wygooglować ;-)

4. Data: 2015-05-11 14:29:09

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
> Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
> robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".
> France już przekwitły, chyba zaniedbałem i w tym roku...

Ja mam 3 sztuki dość stare już, wysokie i nawet trudne do opryskania.
Niczym nie pryskam (sadownicy mnie zaraz "zjadą").
Mniej więcej pierwsza połowa do 2/3 owoców spada sama
całkowicie zrobaczywiała. To co zostaje bliżej końca sezonu
ma zero robaków. Dla mnie na powidła i zeżarcie na świeżo
wystarczy te kilka wiaderek, które zostaje.

5. Data: 2015-05-11 19:06:09

Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-05-09 o 20:34, Pszemol pisze:
> Jakie macie sposoby na śliwki robaczywki (węgierki)?
> Chodzi mi o takie przetestowane sposoby aby się
> robactwa pozbyć w sposób jak najbardziej "organic".
> France już przekwitły, chyba zaniedbałem i w tym roku...
Ja mam 2 drzewa, dość duże i niczym nie opryskuję (a więc eko-sreko) ale
za to obrywam na bieżąco "podejrzane" owoce o ile są w zasięgu.
W zeszłym roku węgierek było niewiele i były małe, za to tej drugiej
odmiany była cała masa i wyjątkowo dorodne (prawdopodobnie jest to
odmiana Diana rumuńska).
Są lata bardziej i mniej robaczywe. Ubiegły rok zaliczam do tym mniej.
Jacek

6. Data: 2015-05-12 22:42:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 11 May 2015 19:06:09 +0200, Jacek napisał(a):

> Ja mam 2 drzewa, dość duże i niczym nie opryskuję (a więc eko-sreko) ale
> za to obrywam na bieżąco "podejrzane" owoce o ile są w zasięgu.

Ale wiesz, że to akurat już działanie "po ptokach"?
--
XL
Kim jest ten fajny gość?

7. Data: 2015-05-13 22:24:33

Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-05-12 o 22:42, Ikselka pisze:
> Ale wiesz, że to akurat już działanie "po ptokach"?
Po ptokach to jest w odniesieniu do już robaczywych śliwek, ale w
odniesieniu do pozostałych jest chyba przed ptokami, bo gąsienice z
robaczywych śliwek już nie mają szans na przepoczwarzenie ani na
zeżarcie kolejnych śliwek.
Jacek

8. Data: 2015-05-14 04:28:07

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek" <k...@a...com> wrote in message
> [...]
> odniesieniu do pozostałych jest chyba przed ptokami, bo gąsienice z
> robaczywych śliwek już nie mają szans na przepoczwarzenie ani na zeżarcie

A nie jest to przypadkiem tak, że dorosłe owady składają jajka
w zalążkach owoców i te larwy to następna generacja owadów?
Może wystarczyłoby wyzbierać i zniszczyć wszystkie owoce,
nawet zgniłki i spady aby uniemożliwić zamknięcie cyklu owadom?

9. Data: 2015-05-14 10:12:14

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 13 May 2015 22:24:33 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
> odniesieniu do pozostałych jest chyba przed ptokami, bo gąsienice z
> robaczywych śliwek już nie mają szans na przepoczwarzenie ani na

W tym sezonie - nie. Ale w następnym. Wszystkich robaczywek i tak nie
zlikwidujesz, więc...

"Owocówka śliwkóweczka

Jest najgroźniejszym szkodnikiem śliw i w każdym sezonie wymaga zwalczania.
Może porażać także brzoskwinie, morele i sporadycznie czereśnie oraz
wiśnie. W naszych warunkach klimatycznych szkodnik ten rozwija się w dwóch
pokoleniach. Letnie jest liczniejsze i bardziej płodne od pokolenia
pierwszego. (...)

Biologia.

Zimują gąsienice w oprzędach w spękaniach i szczelinach kory, na
powierzchni gleby pod opadłymi liśćmi oraz w glebie. W okresie wiosennym
przepoczwarczają się. Wylot motyli pierwszego pokolenia rozpoczyna się
kilka dni przed owocówką jabłkóweczką ? w pierwszej połowie maja i trwa do
połowy lipca (fot. 7). Motyle zaczynają składanie jaj w 2 lub 3 dniu po
wylocie, przy temperaturze powyżej 12°C (fot. 8). Okres rozwoju owocówki
śliwkóweczki jest nieco krótszy niż owocówki jabłkóweczki, trwa najczęściej
około 8 dni. W dobrych warunkach termicznych już w 6. dniu od wylotu motyli
obserwowano jaja w fazie rozwoju określanej jako czarna główka. Gąsienica
po wylęgu pozostaje na powierzchni owocu przez 15?20 minut, po czym wgryza
się do wnętrza i tam żeruje. Porażone owoce przestają rosnąć, przedwcześnie
zabarwiają się na fioletowo i wkrótce opadają (fot. 9). Rozwój gąsienic
trwa około 3 tygodnie, a po przejściu wszystkich stadiów rozwoju opuszczają
owoc i przepoczwarczają się (fot. 10). Część zapada w diapauzę. Pełny cykl
rozwojowy (od jaja do motyla) pierwszego pokolenia trwa około 56?57 dni.
Lot motyli letniego pokolenia rozpoczyna się najczęściej w II dekadzie
lipca i trwa nawet do końca września. Okres składania jaj jest również
bardzo długi i trwa od drugiej połowy lipca aż do końca sierpnia, a nawet
dłużej. Gąsienice drugiego pokolenia po zakończeniu żerowania, opuszczają
owoc, sporządzają oprzęd i zimują."

http://www.sadinfo.pl/artykuly-2013/42013/435-owocow
ki-biologia-zagrozenie-i-zwalczanie.html

10. Data: 2015-05-15 02:57:46

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> owoc, sporządzają oprzęd i zimują."
>
> http://www.sadinfo.pl/artykuly-2013/42013/435-owocow
ki-biologia-zagrozenie-i-zwalczanie.html

Fajny link - dziękuję!
Piszą tam o pułapkach feromonowych na motyle.
Ale widzę że mają tylko wersję dla wersji motyla atakującego jabłonie.
Czy są takie na te motylki specjalizujące się w atakowaniu śliwek?

DLACZEGO warto głosować nawet NIEWAŻNIE. (was: Ile będzie głosów nieważnych?)
Lodówkę strach otwierać.
tulipany
Akant, stratyfikacja nasion
jak to roślina?