Soczewki - pierwszy dzien i juz pytania pytania HELP

1. Data: 2002-12-09 22:03:46

Temat: Soczewki - pierwszy dzien i juz pytania pytania HELP
Od: "Artur" <w...@t...wroclaw.tpsa.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pierwszy dzien soczewki, podczas zdejmowania jedna odwróciła mi się
na drugą stronę starałem się ją odwrócić i teraz nie jestem pewny czy jest
na właściwej, dodam że to soczewka sferyczna i nie widać zadnej różnicy czy
jest na 'lewo' czy na 'prawo' i drugie ważniejsze pytanie, druga soczewka to
soczewka toryczna, normalnie szkło w okularach ma oś 180 stopni jak po
soczewce poznać tę oś? ma ona takie niebieskie kółko na środku czy wogóle
taka soczewka ma oś?

2. Data: 2002-12-09 22:08:38

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Artur" <w...@t...wroclaw.tpsa.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> na właściwej, dodam że to soczewka sferyczna i nie widać zadnej różnicy

Co prawda nie znam sie na soczewkach sferycznych, ale na ogol soczewki
delikatnie sie roznia wywrocone na i "prawo" i "lewo" tym, ze przy dobrym
ulozeniu stanowia one idealny wycinek powierzchni kuli, a przy zlym
krawedzie sa delikatnie wywiniete na zewnatrz, roznica jest minimalna, ale
nietrudna do zauwazenia, jak sie przyjrzysz. Czesto soczewki maja tez gdzies
na obrzezu wytloczone jakies literki czy cyferki i po tym mozna tez poznac.

J.

3. Data: 2002-12-10 06:56:16

Od: "Ania" <a...@p...wprost.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hmm, wydaje mi się,że soczewkę wywinięta na lewą stronę zawsze poznasz. U
samej góry krawędż jest trochę wywinięta na zewnątrz- jak napisał Jarek. A
zreszta chyba nie dałbyś rady założyć takiej soczewki na oko, a przynajmniej
bardzo mocno by to kłuło na oku.
Co do soczewki torycznej, to zewnetrznie nie ma żadnej różnicy pomiędzy taką
a soczewką zwykłą. Moja ma tylko nieco inne oznaczenie wytłoczone na samej
soczewce i po tym można poznać.

Pozdrowionka,
Ania

4. Data: 2002-12-10 10:07:23

Od: a...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> druga soczewka to
> soczewka toryczna, normalnie szkło w okularach ma oś 180 stopni jak po
> soczewce poznać tę oś? ma ona takie niebieskie kółko na środku czy wogóle
> taka soczewka ma oś?

Ja również mam soczewkę jedną sferyczną a drugą toryczną. Ta toryczna jest po
prostu trochę grubsza i sztywniejsza i nie da się to pomylić strony założenia,
gdyż po prostu niemożliwe jest wywinięcie jej na drugą stronę (przynajmniej
moja tak ma, a jest ona także soczewką miękką). Jeżeli chodzi o oś to powiem Ci
szczerze nie zwracałam na to uwagi gdyż lekarka nic o tym nie mówiła, ale nie
wydaje mi się aby udało się założyć soczewkę zgodnie z osią. Przecież gdy
zakładasz okulary nie zastanawiasz się nad tym. Po pół roku noszenia soczewek
nie zauważyłam żadnej różnicy w sposobie założenia soczewek (oczywiście po
prawidłowej stronie, ale o tym napisali Ci inni).

Ania

5. Data: 2002-12-20 23:53:15

Od: "Elvira" <e...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Artur wrote:
> [...]
> szkło w okularach ma oś 180 stopni jak po soczewce poznać tę oś? ma
> ona takie niebieskie kółko na środku czy wogóle taka soczewka ma oś?

Od roku noszę soczewki, ale nie znam się na nich w ogóle. ;-) Wiem tylko, że
jak jedną założysz na niewłaściwą stronę to powinna Cię ona uwierać i
ostrość widzenia jest zwykle gorsza.

--
pozdrawiam,
Elvira