Sprawność kotła gazowego dla % mocy.

1. Data: 2008-09-26 06:15:39

Temat: Sprawność kotła gazowego dla % mocy.
Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Już tu kiedyś o tym pisałem.
W międzyczasie rozmawiałem na MTP na stoisku VIESSMANNA
o sprawności kotła, kiedy jedziemy mocą nominalną, 1/2
mocy n., 1/4 mocy, 1/10, itd. Pytałem, czy mają taki wykres.
Zawołali jakiegoś "eksperta", który nie potrafił mi tego
powiedzieć.
A problem jest taki: czy lepiej kupić kocioł na 12 kW i żeby pracował
na 100% mocy, czy 24 kW i żeby pracował na 50% mocy.
Gdzie będą większe straty?
Albo, mając już kocioł jakiejśtam mocy, można zmniejszyć wysokość
płomienia i wydłużyć czas pracy palnika, albo zwiększyć
jego wysokość i czas pracy skrócić.
Co będzie bardziej ekonomiczne?

2. Data: 2008-09-26 07:23:57

Temat: Re: Sprawność kotła gazowego dla % mocy.
Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"jangr" <j...@i...pl> wrote in message
> [...]
> Albo, mając już kocioł jakiejśtam mocy, można zmniejszyć wysokość
> płomienia i wydłużyć czas pracy palnika, albo zwiększyć

W instrukcji mojego pieca mam taką informację:
Użyteczna sprawność cieplna przy mocy zainstalowanej - 92,8%
Użyteczna sprawność cieplna przy 30% mocy znamionowej - 89,7%
Mam też tabelkę 'Zmienna moc termiczna' gdzie skrajne wartości 21000 kcal/h
zużycie gazu 2.79m3/h a 8000 kcal/h zużycie gazu 1.15m3/h.
Nie do końca potrafię to zinterpretować ale wniosek chyba taki że kotły
optymalizuje się dla pracy przy mocy znamionowej ?

TomekD

3. Data: 2008-09-26 07:37:27

Od: "jangr" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TomekD" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Nie do końca potrafię to zinterpretować ale wniosek chyba taki że kotły
> optymalizuje się dla pracy przy mocy znamionowej ?

Taką tendencję podejrzewałem. Niemniej jednak, kiedy odrobinę zwiększę
na palniku wysokość płomienia, wzrasta zużycie gazu, tzn. obserwując
w dłuższym okresie, kilku dni. I już naprawdę nie wiem, co o tym myśleć.
Wymyśliłem, że skoro w moim kotle jest tak, jak piszę, to jadąc w drugą stronę,
bardziej na min. - powinno być lepiej. Tzn. gdybym jeszcze zmniejszył wysokość
płomienia. Ale nie mam takiej możliwości (jest już min). Musiałbym
zmienić dysze na mniejsze średnice i zobaczyć. Gdybym był pewny,
że operacja zmiany dysz zwiększy sprawność, już dawno wezwałbym
gazownika z mniejszymi dyszami...
Czy ktoś ma w tym względzie jakieś doświadczenie?

4. Data: 2008-09-26 08:45:40

Od: PeJot <P...@0...pl> szukaj wiadomości tego autora

jangr pisze:
> [...]
> A problem jest taki: czy lepiej kupić kocioł na 12 kW i żeby pracował
> na 100% mocy, czy 24 kW i żeby pracował na 50% mocy.

Straty będziesz miał, jak będziesz musiał dogrzewać prądem w trakcie
ostrzejszej zimy.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

5. Data: 2008-09-26 08:52:25

Od: "Jacek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Weź i zmierz temperaturę spalin na wylocie. Im niższa, tym sprawnośc wyższa.
U mnie na kotle starego typu w instrukcji podawali sprawność 84%, a z
pomiaru temperatur wyszło 70-75%, co skłoniło mnie do wymiany kotła.
Jacek

6. Data: 2008-09-26 12:24:04

Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

jangr wrote:
> [...]
> gazownika z mniejszymi dyszami...
> Czy ktoś ma w tym względzie jakieś doświadczenie?

generalnie chodzi o to aby nie rozrzedzać ciepła z paleniska ( chodzi o
przedmuch), powietrza powinno dochodzić tyle aby spalić paliwo i ani grama
więcej ( po to w samochodzie i dobrych piecach jest sonda lambda.
gardziel palnika czy też dolotu powietrza jest optymalizowana na największą
wydajność więc przy pomniejszonej mocy występuje ww przedmuch i sprawność
spada bo nie ma przepustnicy do powietrza

Jeffrey

7. Data: 2008-09-26 21:17:15

Od: "Tomek" <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Albo, mając już kocioł jakiejśtam mocy, można zmniejszyć wysokość
> płomienia i wydłużyć czas pracy palnika, albo zwiększyć
Palnik gazowy ma najwyższą sprawność tylko w dla jednego ustawienia. Najczęściej
jest to ustawienie fabryczne. Dobry palnik w miarę dogrzewania wody nie będzie
zmniejszał płomienia tylko go wyłączy w pewnym momencie. Czyli będzie pracował
dwustanowo. Pali się ogień albo nie pali.

8. Data: 2008-09-27 09:11:55

Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

jangr wrote:

> A problem jest taki: czy lepiej kupić kocioł na 12 kW i żeby pracował
> na 100% mocy, czy 24 kW i żeby pracował na 50% mocy.
> Gdzie będą większe straty?

Też już o tym, dość obszernie, pisałem :)

Kocioł konwencjonalny ma sprawność nominalną przy mocy znamionowej. Wraz
z zmniejszaniem mocy/płomienia sprawność spada.
Więc z najwyższą sprawnością pracuje tylko kilka dni w roku i wówczas,
gdy wytwarza ciepłą wodę.
Kocioł kondensacyjny ma najwyższą sprawność, gdy pracuje z minimalną
mocą, przy najniższych temperaturach wody w obiegu.
Gdy pracuje z największą, przy temperaturach >57', czyli znowu te kilka
dni w roku, ma sprawność kotła konwencjonalnego z zamkniętą komorą
spalania. Oczywiście przy obiegach niskotemperaturowych nie osiąga tych
57' ale większość to grzejniki i jakieś dwa tygodnie tak popracuje.
Nie mogę pojąć, że przy obecnych niewielkich różnicach cen szanowna
publiczność upiera się przy kotłach konwencjonalnych.

pozdrawiam Piotr

9. Data: 2008-09-27 17:44:39

Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr_Boncza" <o...@m...com> wrote in message

> [...]
> zmniejszaniem mocy/płomienia sprawność spada.
> Więc z najwyższą sprawnością pracuje tylko kilka dni w roku i wówczas, gdy

Piotrze, czy mógłbyś to rozwinąć ?

Zgoda że kocioł konwencjonalny pracuje z największą sprawnością przy mocy
znamionowej.
Jeżeli jednak nastawiam niską temperaturę wody na CO kocioł cyklicznie załącza
się i wyłącza.
Czy w takiej sytuacji po krótkim okresie rozruchu na modulacji zaczyna pracować
z pełną mocą czy nie ?

Nie wiem czy automatyka u wszystkich producentów działa podobnie, ale według
pomocy technicznej producenta mojego kotła tak dla CW i CO cykl załącznia jest
identyczny - wstępna modulacja przez krótki czas, wejście na pełną moc.
Póki co miałem zbyt mało mozliwości aby to zaobserwować.

TomekD

Jakie okna?
ogrzewanie olejem rzepakowy
kanalizacja