Sprzedaz mieszkania podarowanego i 10% podatek

1. Data: 2006-03-10 15:18:30

Temat: Sprzedaz mieszkania podarowanego i 10% podatek
Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Sprzedaz mieszkania podarowanego i 10% podatek

Witam

Sprawa taka jest:

Sprzedaję mieszkanie, przed upływem 5 lat od chwili nabycia oraz środki nie
będą przeznaczone na zakup następnego. Normalnie w takiej sytuacji musiałbym
zapłacic 10% podatek.

Mieszkanie to otrzymałem jednak jako darowiznę, zaś w Ustawie o podatku
dochodowym, Art. 21. , ust 1. pkt. 32 lit. d) wyczytuję, że:

"1. Wolne od podatku dochodowego są: /.../ 32) przychody uzyskane ze sprzedaży
nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. /...tu artykuł gdzie mowa o
przychodach ze sprzedaży nieruchomości, mieszkań, itd.../ d) w całości - jeżeli
ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,"

Rozumiem zatem, że w moim przypadku (darowizny) jestem całkowicie zwolniony z
tego podatku. Czy dobrze odczytuje ustawę? Może ktoś zna przypadek z autopsji?

pozdrawiam -

Stanley

2. Data: 2006-03-12 16:18:10

Od: "jarojk" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> zwolniony z
> tego podatku. Czy dobrze odczytuje ustawę? Może ktoś zna przypadek z

z tego co sie orientuje w momencie otrzymania darowizny musiales podpisac
cyrograf o ktorym wspomniales o 5 letnim okresie mieszkania w danym
domu/mieszkaniu i dlatego ze to podpisales to wtedy nie zaplaciles podatku
od danej darowizny, i teraz jezeli bedziesz chcial ten okres skrocic ..
musisz tenze podatek uiscic... co do kwot to sie nie wypowiem bo ich nie
znam...

3. Data: 2006-03-12 18:00:18

Od: s...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> od danej darowizny, i teraz jezeli bedziesz chcial ten okres skrocic ..
> musisz tenze podatek uiscic... co do kwot to sie nie wypowiem bo ich nie

Pisząc w tytule postu o 10% podatku mialem na myśli podatek dochodowy (ustawe o
podatku dochodowym); mogłem to lepiej w topicu i treści zaznaczyć. Ale sprawę
juz wyjasniłem ostatecznie na pl.soc.prawo - tego podatku w przypadku
otrzymania mieszkania z darowizny NIE trzeba płacic. Czyli tę ustawe odczytałem
prawidlowo ;-)

Natomiast rzeczywiście (wielkie dzieki za zwrócenie uwagi) osobną sprawą
zwolnienia podatkowe, z ktorych skorzystalem w momencie otrzymania darowizny -
zdaje sie reguluj ustawa z 28 lipca 1983 o podatkach od spadków i darowizn.
Teraz widze muszę przeanalizować tę własnie ustawę, jaki jest w niej dla mojego
przypadku haczyk oraz ile ten haczyk kosztuje ;-)

Swoją drogą nie pamietam abym w momencie otrzymania mieszkania z darowizny
podpisywał jakis osobny "cyrograf" - oprócz podpisania rzecz jasna aktu
notarialnego, gdzie faktycznie mam jak byk paragraf "podatku od darowizny nie
pobrano z mocy... (i tu stosowane paragrafy)". Nie ma jednak w akcie ani słowa
co sie stanie gdy sprzedam przed upływem 5 lat (ani np. 10, 25 ;-) -
niewatpliwie to mam wiedziec ja ;-)
Podobnie jak nie podpisywałem osobnych cyrografów gdy kupowalem inne
mieszkanie - tym razem "normalnie", za pieniadze ;-) Lecz przecież gdybym je
przed upływem 5 lat sprzedał bez odpowiedniej wpł aty do US (lub
zadeklarowania, że ciagu 2 lat, itd.), wtedy US bez pytania o moja wiedze w tym
temacie na pewno 10% podatek od wartosci tego mieszkania by się upomniał ;-)
Nie sądze by było inaczej gdybym naruszył ustawę od darowizn.

pozdrawiam -

Stanley

Czy warto naprawiać pralkę Candy ctt 82tv taka ładowana od góry
galki jako klamki do drzwi wewnetrznych - gdzie?
WM
zapraszam na forum Wspolnot Mieszkaniowych
zapraszam na forum Wspolnot Mieszkaniowych