Sumamed tabl. jaka dawka dzienna dla dorosłego?

11. Data: 2001-03-11 21:55:49

Temat: Re: Uwaga blad ! :Sumamed tabl. jaka dawka dzienna dla dorosłego?
Od: <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz napisal (cytujac mnie ) :

> Czy mozesz mi wyjasnic  kwestie odpornosci ?
> Jezeli juz po 5 dniach powstaja szczepy odpornych bakterii
> to jakie jest dzialanie antybiotyku w kolejnych 2 dniach ?

Prawdopodobienstwo powstania i przezycia szczepu odpornego na antybiotyk jest
odwrotnie proporcjonalne do dlugosci terapii (z grubsza - w tym przypadku). Bo
moze nie dojsc do "eradykacji" bakterii, a przetrwale bakterie, majac juz
kontakt z antybiotykiem, maja wieksza szanse przeniesc odpornosc na niego na
przyszle swoje generacje.

Podobnie dzieje sie, gdy pacjent przerywa samowolnie leczenie
antybiotykiem , "bo juz sie czuje dobrze". Ale pewien odsetek bakterii
przezywa i co wiecej, maja one szanse nabyc i utrzymac odpornosc na ten
antybiotyk. Tak stalo sie z amoxycyclina , na ktora blisko 45 % szczepow
bakterii jest juz odporna ( z populacji pediatrycznej , URTI ).

> Powstaje wiecej odpornych szczepow ?

jak wyzej !

> Te odporne szczepy przestaja byc odporne i tez ulegaja zwalczeniu ?

jak wyzej.

> Czy zwalczane sa pozostale, nieodporne szczepy baterii ?

tak, oczywiscie

> Bo gdy dodales ze kuracja dluzsza jest korzystniejsza dla producenta, to
> nie wiem czy mam to rozumiec, ze przedluzanie kuracji jest bezcelowe, a
> jedynie korzystne dla producenta (finansowo) ?

oczywiscie , ze jest korzystniejsza, bo sprzedaje wiecej produktu . Z drugiej
strony azithromycyn byl poczatkowo reklamowany jako "szybka kuracja" (quick
fix) - bo 5 dni leczenia i tylko raz dziennie . Oczywiscie w tym ukladzie
(zalecenia dluszej kuracji) ta zaleta marketingowa staje sie mniej zauwazalna.

Pozdrawiam

dradam

12. Data: 2001-03-12 13:06:25

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

> 4 tabl jednorazowo jako pierwsza dawka ( lacznie 0,5 g) i potem 1 x
> dziennie 2 tabl przez 4 dni lub wg zalecen producenta 1 x dziennie 0,5 g
> przez 3 dni ( lek zazywac nalezy godzine lub 2 po posilku.)

jesli chodzi o zamieszanie z azytromycyna - wytworca oryginalnego
leku a takze kanadyjskie guidelines zalecaly terapie 5-dniowa
natomiast w Polsce - wytworca preparatu Sumamed zaleca kuracje
trzydniowa (duza reklama "trzy kroki"). Jak widac zalecenia w
dlugosci leczenia istotnie sie roznia. Przedstawiciel firmy
Pliva stwierdza jednak, ze mozna stosowac takze leczenie 5-dniowe,
co nie zmienia faktow, ze sposob zalecanego przez firme dawkowania
w Polsce rozni sie istotnie od schematu stosowanego w USA i Kanadzie

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>
[http://www.am.torun.pl/~pekasz]

13. Data: 2001-03-12 16:14:44

Od: <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> co nie zmienia faktow, ze sposob zalecanego przez firme dawkowania
> w Polsce rozni sie istotnie od schematu stosowanego w USA i Kanadzie

Drogi Piotrze !

Jest to interesujaca informacja.
Jak zapewnie wiesz szanse na wytworzenie szczepow odpornych nie zaleza liniowo
ani od dawki ani od czasu trwania kuracji. Wobec tego klania sie Evidence Based
Medicine - trzeba po prostu sprawdzic w praktyce , ktore postepowanie jest
lepsze. Pliva (ktora tylko wykorzystuje licencje Pfizera) zaleca podanie
lacznie 1.5 grama leku, a Pfizer - zaleca przy dawce (lacznej) co najmniej 1.75
grama leczenie przez conajmniej 5 dni. Mowi sie tutaj (a zalecenia sa
podpierane coraz czesciej wynikami badan leboratoryjnych szczepow bakterii), ze
5 dni leczenia to za krotko.

Zalecenia Pfizera (podpieranego chorem prawie wszystkich
mikrobiologow/zakaznikow) sa na terenie Ameryki Polnocnej w tym zakresie dobrze
umotywowane i zgodne .

Poniewaz opornosc na azithromycyne jest rownowazna praktycznie rowniez
opornosci na inne makrolidy (biaxin czy zwyczajna erythromycyna) - to warto by
bylo krytycznie spojrzec na zalecenia gloszone w Polsce. Warto by bylo, aby
ktos z polskiego Instytutu Lekow po prostu poprosil o wypowiedz Pfizera. Bo to
co robi Pliva (jugoslowianska) nie wydaje mi sie rozsadne.

Boje sie, ze w Polsce kosztem sukcesu marketingowego bedzie wkrotce cala masa
szczepow opornych na makrolidy. Przynajmniej tak mi to wyglada .

Pozdrawiam

dradam

14. Data: 2001-03-13 06:55:18

Od: "Yacool" <m...@p...multinet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sluchaj koles ja bylem u lekarza, tak mi polecili, na ulotce tez jest tak
napisane. Lek ktory ja kupilem zawieral trzy tabletki w opakowaniu i bralo
sie ja jedna dziennie. Lek dziala od momentu przestania brania jeszcze przez
10 dni ,a to ze w Rosji, czy gdziestam jest inaczej to juz niemoj problem.

15. Data: 2001-03-16 02:23:11

Od: <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 12 marca 2001 r. Yacool napisal, odpowiadajac mi na moj posting:

> [...]

> Jest to typowy przyklad dezinformacji, ktory moze prowadzic do powaznych
> skutkow. Zreszta dezinformacji , ktora jest typowa dla internetu.

==============

Podtrzymuje to co napisalem.

Azithromycyna ( na wschod od Odry sprzedawana , na licencji, przez
jugoslowianska firme Pliva pod nazwa SUMAMED) jest lekiem powszechnmie na
zachodzie znanym. Zostala wprowadzona na rynek przez amerykanska firme
Pfizer.
Charakteryzuje sie ona dlugim czasem trwania w organizmie czlowieka. Po
zaladowaniu jednorazowa dawka 1 g utrzymuje sie ona w wykrywalnych
laboratoryjnie ( w osoczu) stezeniach przez okres do 3 tygodni.
Po normalnym, obecnie uzywanym dawkowaniu ( 6-7 dniowym) utrzymuje sie w
stezeniu zabojczym dla bakterii przez jeszcze dwa dni. Potem poziom spada i
stezenia nie sa wystarczajace dla zabicia bakterii.

Poczatkowo azithomycyna byla reklamowana w USA czy Kanadzie jako lek lek
, ktory nalezy podawac pacjentowi jedynie przez 5 dni ( sprzedawana byla jako
Z-pack zawierajacy 6 kasulek po 250 mg leku). Ale w miare nabywania
doswiadczen z tym lekiem ( a jest azithromycyna antybiotykiem najczesciej
uzywanym w USA do leczenia stanow zapalnych gornych drog oddechowych) okazalo

sie, ze obraz nie jest taki wesoly. Bo zaczely sie pojawiac opornosci na ten
lek. Co wiecej - zaczely sie ukazywac , po leczeniu , azithromycyna, rowniez
i na inne antybiotyki z tej samej grupy (makrolidow). W chwili obecnej okolo
40 % zakazen gornych drog oddechowych, w niektorych rejonach USA, jest oporne
na azithomycyne.

Jaki jest mechanizm powstawania tej odpornosci. Otoz w okresie kiedy
azithromycyna jest jeszcze w krwiobiegu , ale w stezeniu niewystarczajacym do
zabicia bakterii , bakterie maja sposobnosc "kontaktu" z antybiotykiem i
szybciutko mnoza sie mutacje na ten antybiotyk odporne. Co jest proste i
zrozumiale.

Uczeni radzieccy (obecnie rozyjscy) usilowali przechytrzyc nature i w szeregu
publikacjach (wymienionych ponizej) probowano propagowac azithoprmycyne w
krotkim , wysokim dawkowaniu. Jak jednak latwo sie zorientowac , dane
statystyczne rosyjskie, maja wartosc ograniczona, bowiem bada sie nie wiecej
niz 300
pacjentow.

Wnosic nalezy, ze takie "szybkie" leczenie mialo byc tansze, choc rownie
skuteczne.

Jak wiadomo , z punktu widzenia praktyki medycznej , a takze statystyki
medycznej serie po 300 pacjentow sa niestety malowartosciowe, zwlaszcza jak
nie poparte sa poprzez "population follow-up".

W Stanach i Kanadzie , gdzie antybiotyk ten , mimo wysokiej ceny, jest
powszechnie stosowany, leczonych sa tysiace pacjentow kazdego miesiaca.

Ukazanie sie szczepow opornych w takim tempie bylo sygnalem ,ktory spowodowal
iz lekarze (zakaznicy i epidemiolodzy ) "wymusili" na wladzach nadzorujacych
(FDA i HPB) ,jak i na wytworcy zmiane sposoby dawkowania i obecnie stosuje
sie ten antybiotyk po 6-7 dni.

W Polsce takiego mechanizmu nie ma. Bo pacjenci czuja sie dobrze po leczeniu
( azithromycin znakomicie pomaga zmniejszych populacje bakterii w organizmie)
i niby wszystko jest OK. Polscy lekarze nie maja powszechnie biezacego
dostepu do literatury swiatowej, a skoro wytworca zaleca, a wladze nie
zabraniaja ( bo kto niby ma zabraniac) to produkuje sie opornosci.

Co tez bylo do udowodnienia.

Pozostaje z uszanowaniem

dradam

PS. Zycie dopisalo dalszy ciag do tej dyskusji. Otoz Yacool napisal
nastepnego dnia, to jest 13 marca :

ruszy z domciu a bralem juz Sumammed, Zimamed i teraz biore klacid. Po
trzech antybiotykach nic mi nie pomaga. Co mam zrobic ? Aha...czy papierosek
bardzo by zaszkodzil bo juz niewytrzymuje..:-(((((((( <<
wraz z dopiskiem : >>Aha czy to jest zarazliwe ? <<

I w dniu 14 marca zrozpaczony Yacool napisal pod tytulem "ZATOKI-Help":

> [...]
zrobic rentgena zatok i w opisie mam "obustronne zaciemnienie zatok
szekowych". Czy ma to zwiazek z paleniem ? Z czym jeszcze ? Czy bede musial
miec robiona punkcje ? Co to moze byc i jak to wyleczyc ?
Pisze poniewaz laryngolog w mojej wiosce przyjmuje dopiero w
poniedzialek a ja niewiem co zrobic. <<

Nic dodac nic ujac. Przy tym sposobie leczenia Yacool nie ma mozliwosci sie
wyleczyc. Moze nakladanie rak, albo inna medycyna alternatywna pomoze. Bo
nowoczesna medycyna , stosowana przez popaprancow, niewiele ma do
powiedzenia.

Ja sie cholernie ciesze, ze medycyna rozyjska ma w Polsce takich wspanialych
zwolennikow jak Yacool ! Good Bless you all !

Dyskusja na tym poziomie niestety wykazuje, ze na polskim medycznym
internecie udzielanie jakichkolwiek porad "medycznych" pacjentom wlasciwie
mija sie z celem. Dlaczego tak jest : a no odpowie sobie kazdy sam.

Interesujace jest, ze Yacool ma obecnie zakazenie szczepami opornymi na
wiekszosc, nawet tych nowszych i drozszych , antybiotykow. I ta infekcja jest
bardzo zakazna. radze wiec zainteresowanym trzymac sie od niego daleko, a co
nawet wiecej - wytrzec ekran PC wacikiem zwilzonym w dobrym alkoholu
etylowym. Nigdy nic nie wiadomo !

===========

Przypisy z literatury rosyjskiej (wszystkie publikacje na temat sumamedu

zostaly przegladniete) :

1: Vestn Otorinolaringol 2000;(5):58-60
[Chlamydial laryngitis: clinical picture and amixine treatment].
[Article in Russian]
Demchenko EV, Ivanchenko GF, Prozorovskaia KN, Bocharov AF, Boikova NE
Chlamydia trachomatis DNA was detected by PCR in 12 patients with

continuously recurrent catarrhal pharyngolaryngitis. These included 9 males

and 3 females whose age ranged 16 to 72 years. All the patients were found to

have degrees II-III alpha- and g-INF deficiencies. The interferon inducer

amixine in combination with sumamed was used in the treatment of patients

with chlamydiallaryngitis. After treatment, there was a significant

improvement in two thirdsof patients. The pain syndrome was relieved,

hoarseness diminished, and the laryngoscopic and microlaryngostroboscopic

picture and interferon status became normal. Control studies showed no Ch.

trachomatis in this group of patients.
Despite positive changes in the course of the disease, the control study

again detected Ch. trachomatis in 4 patients, which required repeated

treatment courses.

2: Antibiot Khimioter 1998;43(4):40-2
[Susceptibility of community-acquired pneumonia pathogens to azithromycin].
[Article in Russian]
Mitrokhin SD, Zaitseva ON, Konstantinova TD, Nonikov VE, Nikushkin EV,

Kriuchkov MI
Central Clinical Hospital, Moscow.

Two hundred and sixty eight microbial strains were tested for their

antibiotic susceptibility. Azithromycin (sumamed) was shown to have an

efficient inhibitory action on pneumococci, streptococci and hemophilic

bacilli. Doxycycline and gentamicin were not sufficiently active against

gram-positive cocci, the same as trimethoprime/sulfamethoxazole which was

equally not sufficiently active against hemophilic bacilli. Adequate therapy

of bronchopulmonary diseases requires the pathogen antibioticograms.

3: Lik Sprava 1997 Jul-Aug;(4):99-104
[Chlamydial infection in patients with inflammatory diseases of the

genitalia].
[Article in Russian]
Gorpinchenko II, Dobrovol'skaia LI

Examination of patients with inflammatory diseases of the genital organs

showed high percentage of Chlamydia infection in male localized diseases

accounting for 42.8%, 48.0%, and 57.1% in urethritis, urethroprostatitis, and

infertility respectively. In a major proportion of cases (73.0%) Chlamydia

infection occurred in association with different kinds of microorganisms

(bacteria, protozoans, fungi of Candida genus, etc.) chlamydiae are

considered to be the leading etiologic factor of the female genitalia

inflammatory diseases accounting for 32.4 to 51.0% depending on the method of

examination employed.
The most effective treatment option was found to be that of combination of
realdiron with sumamed.

4: Antibiot Khimioter 1997;42(11):42-4
[Five years of sumamed on Russian market].
[Article in Russian]
Sadovnikova SF, Selina EV

5: Antibiot Khimioter 1996 Feb;41(2):52-61
[Azithromycin (sumamed)--in the treatment of respiratory tract infections].
[Article in Russian]
Fomina IP, Smirnova LB, Iudin SM

6: Antibiot Khimioter 1994 Jul;39(7):47-53

[Use of oral macrolide and azalide antibiotics in children with

bronchopulmonary diseases].
[Article in Russian]
Sereda EV, Tatochenko VK, Katosova LK
The therapeutic efficacy of oral macrolides (erythromycin base and

midekamycin, macropen) and azalides (azithromycin, sumamed) in the treatment

of children with acute and chronic (during the aggravation) bronchopulmonary

diseases was studied. The main etiological factors of acute and chronic

pneumonia wereStreptococcus pneumoniae and Haemophilus influenzae. The

proportion of Staphylococcus aureus was high in infants with acute

pleuropulmonary inflammations. The susceptibility of the isolates to the

antibiotics was found to be high. The results of the trials showed that

erythromycin, macropen andazithromycin were efficient in the treatment of

acute and chronic pneumonia. The foci of acute pneumonia dissolved after oral

administration of the drugs within the same periods as after the use of other

parenteral antibiotics. The
comparative estimation of the drug efficacy revealed that azithromycin was

more active. The ease of the azithromycin administration (in the form of a
suspension) in infants and children once a day for a shorter treatment course

up to 5 days, high efficacy and no adverse reactions permitted to consider

the antibiotic as the most promising antibacterial agent for the treatment of
respiratory infections in children in hospitals and outpatient departments.

PMID: 7840711

7: Antibiot Khimioter 1993 Jan;38(1):13-6

[Comparative clinical effectiveness and tolerance of azithromycin (sumamed)

and erythromycin in patients with sinusitis].
[Article in Russian]
Strachunskii LS, Tikhonov VG, Kuleshov SE, Asmolovskii VM

Clinical efficacy of azithromycin and erythromycin was compared in an open

trial in 32 and 18 patients with acute sinusitis respectively. The following

pathogens were isolated: Haemophilus influenzae (29.8 per cent),

Streptococcus pneumoniae (19.1 per cent), Staphylococcus aureus (10.6 per
cent), Streptococcus faecalis (8.5 per cent) and other microbes (8.5 per
cent). Azithromycin was administered in a dose of 500 mg on day 1. During the
following 4 days it was administered in a dose of 250 mg. Erythromycin was
administered in a dose of 500 mg 4 times a day for 8 to 10 days. 91.2 per
cent of the aerobic microflora were sensitive to azitromycin and 85.3 per
cent were sensitive to erythromycin. One of 14 strainsof H. influenzae proved
to be resistant to azithromycin, 3 strains wereresistant to erythromycin.
Complete recovery was stated in 90.6 per cent of the cases treated with
azithromycin and 66.7 per cent of the cases treated
with erythromycin.

PMID: 8060176

Re: PSYCHOLOG SĄDOWY NA CZACIE
Re: PSYCHOLOG SĄDOWY NA CZACIE