System wartosci

1. Data: 2001-10-28 21:36:23

Temat: System wartosci
Od: "Sylwia" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,

Duzo w zyciu podrozowalam jak i mieszkalam w wielu krajach. Przez jakis czs
moj dom-to byl samolot.
Przez takie przemieszczanie sie troche pomieszalo mi sie w systemie
wartosci. Odeszlam od rzeczywistosci.
Czy jest ktos w stanie powiedziec mi co mam przez ten system wartosci
rozumiec.Jak go odniesc do mojej sytuacji.

S.

1. Data: 2001-10-28 22:11:00

Temat: Re: System wartosci
Od: Marcin Datura <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <9rhu2m$7gf$1@news.onet.pl>, w...@i...pl says...
> [...]
> Czy jest ktos w stanie powiedziec mi co mam przez ten system wartosci
> rozumiec.Jak go odniesc do mojej sytuacji.
ja w ogole nie wiem co masz na mysli piszac "system wartosci".
Dla mnie jest to inaczej etyka - oparty na wychowaniu i pozniejszych
przezyciach system moralnego postepowania itd. Kazdy czlowiek ma cos
takiego - niektorym w jakis sposob narzuca to religia (i staraja sie temu
jakos podporzadkowac), inni maja wlasna etyke, ktora polega na tym, ze
postepujesz wobec innych tak jak oczekiwalabys tego od nich. Nie robisz
tego czego sama nie tolerujesz, itd. Dobrze, gdy czlowiek podrozuje, bo
potrafi pewne rzeczy zobaczyc z innej strony. Daje to okazje dla
zrewidowania wlasnych pogladow. Po prostu dodatkowy bardzo ciekawy
element ksztaltujacy swoj system wartosci.
W skrocie: nie rob innemu co Tobie nie mile, a czyn to co Tobie dawaloby
przyjemnosc (oczywiscie w duzym uproszczeniu).

pozdrawiam,
datura

1. Data: 2001-10-28 22:14:42

Od: "Radek" <r...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

"Sylwia" <w...@i...pl> wrote in message
> [...]
> Czy jest ktos w stanie powiedziec mi co mam przez ten system
wartosci
> rozumiec.Jak go odniesc do mojej sytuacji.

Bardzo dziwna sprawa:
"system wartości" jako funkcja "przemieszczania sie".
Ja pod pojeciem "systemu wartosci" rozumiem zbior pewnych zasad
etycznych i nie tylko, zbior prawd i pojec pozwalajacych mi na
odroznianie zla od dobra, rzeczy wlasciwych od tych niewlasciwych,
drgi prawidlowej od tej prowadzacej donikad, itp. ten caly system
czlowiek tworzy sobie przez cale zycie, najpierw z pomoca rodziny, a
pozniej sam lub z pomoca njblizszych mu osob.
I zawsze wydawalo mi sie, iz uniwersalnosc i poprawnosc moj "system
warosci" zyskuje miedzy innymi dzieki zdobywaniu doswiadczenia, co
oczywiscie jest w scislej korelacji takze i z podrozami. Mozna wtedy
porownac, zobaczyc, doswiadczyc, posmakowac czegos innego, do tej pory
niespotykanego...i ewentualnie cos dodac, ujac czy zmienic w tym moim
"systemie wartosci".
Natomiast biadolenie/chwalenie sie(sic!), ze sporo czasu spedzilo sie
w samolocie w czasie licznych i zapewne zagranicznych podrozy i, ze
mieszkalo sie w licznych krajach i, ze mialo to katastrofalny wplyw na
system wartosci.......
Coz albo jestem za stary, albo za mlody, albo za glupi, albo mam zly
"system wartosci", albo po prostu zwyczajnie zazdrosny ale ta teoria
wydaje mi sie naprawde zabawna, smieszna i mocno naciagana.
Strasznie patetycznych slow Sylwo uzywasz, a moze po prostu na
momencik stracilas pewna elastycznosc w przystosowywaniu sie do nowych
warunkow i potrzeba troszke czasu a wszystko wroci do normy :-))).

Zycze powodzenia.
Radek

1. Data: 2001-10-29 06:25:01

Od: "Witek" <B...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sylwia" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Czy jest ktos w stanie powiedziec mi co mam przez ten system wartosci
> rozumiec.Jak go odniesc do mojej sytuacji.

System wartości, moim zdaniem, nie ma się nijak do zewnętrznych elementów
życia. Jeśli za swoją uznajesz taką wartość jak "uczciwość" to jakie ma
znaczenie, czy mieszkasz w willi czy czynszówie? Zakładając, że ich nie
ukradłaś, to jakie ma znaczenie, czy jeździsz rowerem, czy codziennie inną
limuzyną? Rozumiesz? System wartości to coś, co jest w tobie. Albo z natury
rzeczy, albo z wychowania, albo po prostu mocą decyzji. Gadżety nie mają
znaczenia.
Czasem wydaje mi się, że rację miał jeden facet pisząc: "Niebo gwiaździste
nade mną, prawo moralne we mnie".
Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których jakby gubimy się, coś nam się
strasznie miesza, albo budzimy się rano i stwierdzamy, że przecież tak
naprawdę wcale nie o to nam chodziło, że nie żyjemy tak, jak chcielibyśmy,
itp.
W takich chwilach ja czytam Desideratę. Krótki tekst, który zazwyczaj
przywraca ład i porządek w moim życiu. Polecam.

--
Pozdrawiam - Witek

1. Data: 2001-10-29 10:37:53

Od: "Eva" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Witek":

> W takich chwilach ja czytam Desideratę. Krótki tekst, który zazwyczaj
> przywraca ład i porządek w moim życiu. Polecam.

No i jak pięknie wszystko wraca znów w to samo miejsce:)
Eva

1. Data: 2001-10-29 10:45:23

Od: "Eva" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Eva":

Uzupełnienie;) :

do Desideraty, nie do kęcenia się w kółko.
Tylko kiedy udaje się zaakceptować wszystkie punkty ?
IMO, trzeba na to sporo czasu, a on jest względny. Dla każdego inny.
E.

1. Data: 2001-10-29 13:14:06

Od: "Itlina" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> W takich chwilach ja czytam Desideratę. Krótki tekst, który zazwyczaj
> przywraca ład i porządek w moim życiu. Polecam.

Desiderata..., mi też czytanie jej pomaga poukładać sobie pewne sprawy;
wkleję to tu, mam nadzieję że nie macie nic przeciwko;

"Krocz spokojnie wśród zgiełku i pośpiechu- pamiętaj jaki pokój może być w
ciszy. Tak dalece jak to możliwe, nie wyrzekając się siebie, bądź w dobrych
stosunkach z innymi ludźmi. Prawdę swą głoś spokojnie i jasno, słuchaj też
tego, co mówią inni, nawet głupcy i ignoranci, oni też mają swą opowieść.
Jeżeli porównujesz się z innymi, możesz stać się próżny i zgorzkniały,
albowiem zawsze będą lepsi i gorsi od Ciebie.
Ciesz się zarówno swymi osiągnięciami jak i planami. Wykonuj z sercem swą
pracę, jakakolwiek by była skromna. Jest ona trwałą wartością w zmiennych
kolejach losu.
Zachowaj ostrożność w swych przedsięwzięciach- świat bowiem pełen jest
oszustwa.
Lecz niech Ci to nie przesłania prawdziwej cnoty, wielu ludzi dąży do
wzniosłych ideałów i wszędzie życie pełne jest heroizmu. Bądź sobą a
zwłaszcza nie zwalczaj uczuć, nie bądź cyniczny wobec miłości, albowiem w
obliczu wszelkiej oschłości i rozczarowania jest ona wieczna jak trawa.
Przyjmuj pogodnie to, co lata niosą, bez goryczy wyrzekając się przymiotów
młodości. Rozwijaj siłę ducha, by w nagłym nieszczęściu mogła być tarczą dla
Ciebie. Lecz nie dręcz się tworami wyobraźni. Wiele obaw rodzi się ze
znużenia i samotności. Jesteś dzieckiem wszechświata, nie mniej niż gwiazdy
i drzewa masz prawo być tutaj.
I czy to jest dla Ciebie jasne czy nie, nie wątp, że wszechświat jest taki,
jaki być powinien. Tak więc bądź w pokoju z Bogiem, jakkolwiek go pojmujesz
i czymkolwiek się zajmujesz, i jakiekolwiek są Twe pragnienia; w zgiełku
ulicznym, zamęcie życia zachowaj pokój ze swą duszą. Z całym swym
zakłamaniem, znojem i rozwianymi marzeniami ciągle jeszcze ten świat jest
piękny. Bądź uważny, staraj się być szczęśliwy."

Itlina

dlaczego?
sprostowanie do Wyborow zyciowych
200+ technical ebooks now available here http://61.9.151.215
Dianetyka a psychologia ?
Pierwsza część życia zupełnie innego Maćka.