Thujopsis

1. Data: 2002-05-13 09:11:22

Temat: Thujopsis
Od: "piotrek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
potrzebuje więcej informacji na temat thujopsisa, ewentualnie jakąś stronę
www na której będzie opis . Dziekuje

2. Data: 2002-05-13 13:52:29

Temat: Re: Thujopsis
Od: "aangelsa" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rodzaj Thujopsis -Żywotnikowiec (dawniej tujownik)
(Thuja + gr. opsis=wygląd)

Thujopsis dolabrata (L.f.)Siebold et Zucc. - żywotnikowiec japoński (jedyny
gatunek)
Zimozielone drzewo (w ojczyźnie do ok. 30 m) w uprawie początkowo często
krzaczaste wskutek rozmnażania z sadzonek.
Liście (łuski) - nakrzyżległe, z pazurkowato zakrzywionymi końcami, na
szczycie +/- tępe, od góry wypukłe, ciemnozielone i silnie błyszcząse, od
spodu wklęsłe, z dużymi, wyraźnymi kredowobiałymi plamkami; gruczołek
żywiczny na łuskach środkowych, w zagłębieniu.
Szyszki - kulistawe (do 1,5 cm dł.), z 3-5 parami grubych, zacchodzących na
siebie łusek, na szczycie z dużym, odgiętym wyrostkiem; początkowo pokryte
białawym nalotem - jak u Platycladus orientalis.
Nasiona 3-5 pod karzdą łuską, drobne, wąskooskrzydlone.
Występowanie - góry Japonii
Dekoracyjność - ładne, błyszczęce gałązki z białawym deseniem od spodu.
Wymagania - gleby świeże, wilgotny, łagodny klimat; odporność na mrozy mała,
mniejsza niż Platycladus orientalis; wzrost powolny. Starsze okazy czesto
wielopniowe (do ok. 11m/80 cm) - przeważnie na zachodzie kraju.

T. d. 'Nana' - odmiana karłowa. Luźno zbudowany, niski krzew (do 1 m wys.),
o drobnych łuskach

[żródło: "Dendrologia"; W. Seneta, J. Dolatowski; PWN 2000; wyd III
poprawione i uzupełnione]

3. Data: 2002-05-13 14:05:42

Od: "aangelsa" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

Thujopsis dolabrata - żywotnikowiec japoński

Rodzina: Cupressaceae - cyprysowate

Rośnie w Japonii, w Polsce w uprawie od 1827 r. Zimozielone, wolno rosnące
drzewko, stare okazy w korzystnych warunkach osiągają u nas wysokość 10 m;
gałązki pokryte dużymi - znacznie większymi niż u żywotników - płaskimi
łuskami, boczne łuski na szczycie odstają od gałązki, łuski
z wierzchu są ciemnozielone i błyszczące, od spodu z pięknym deseniem
wyraźnych, kredowobiałych plamek. Pokrój luźny, często kilka pędów
przewodnich - wówczas korona malowniczo nieregularna. Szyszki kulistawe,
średnicy 1-1,5 cm, z haczykowatymi czubkami łusek. Dobrze rośnie na żyznej
glebie, przy dużej wilgotności powietrza, w półcieniu; na wschodzie kraju
może przemarzać; żywotnikowiec należy sadzić w pobliżu ścieżek czy ławek -
aby można było podziwiać z bliska mozaikę gałązek.

[http://republika.pl/dwojka/htm/iglaste/choina.htm]

4. Data: 2002-05-14 07:13:13

Od: "piotrek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ślicznie dziękuje :-)))

5. Data: 2002-05-14 17:08:01

Temat: Odp: Thujopsis
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aangelsa" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Zimozielone drzewo (w ojczyźnie do ok. 30 m) w uprawie początkowo często
> krzaczaste wskutek rozmnażania z sadzonek.

Które jest bardzo łatwe i przyjemne...

> [...]
> wielopniowe (do ok. 11m/80 cm) - przeważnie na zachodzie kraju.
> T. d. 'Nana' - odmiana karłowa. Luźno zbudowany, niski krzew (do 1 m

Innego niż odmiana żywotnikowca jeszcze w sprzedaży nie widziałam.
Dodam, że odporność na mrozy u mnie (G. Sląsk) praktycznie całkowita,
dopiero tej zimy są drobne brązowe przebarwienia odmrozowe w minimalnych
ilościach. A krzaczek rośnie już kilkanaście lat i zimę 86/87 też
przetrzymał.

> [...]
> może przemarzać; żywotnikowiec należy sadzić w pobliżu ścieżek czy ławek -
> aby można było podziwiać z bliska mozaikę gałązek.

Uprawiam w pełnym słońcu - w półcieniu prawie nie przyrastał.

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2002-05-15 08:08:39

Od: "piotrek" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję za informacje
Czy zabezpieczasz go na zimę?Kilkanascie lat rosnie i jaki jest teraz
duzy, czy mocno sie rozrasa i czy jest gesty? Kupiłem ojcu w prezencie i
troche sie obawiam, mieszkam u podnuza Gór Stołowych i troche nieraz
przymrozi.Jezeli jest z rodziny cyprysowatych to moze mi obmarznąć, bo
cyprysy zmarzły:-((

7. Data: 2002-05-20 19:26:40

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> troche sie obawiam, mieszkam u podnuza Gór Stołowych i troche nieraz
> przymrozi.Jezeli jest z rodziny cyprysowatych to moze mi obmarznąć, bo

Cyprysów nie uprawia się w naszych warunkach w gruncie. Wymarzają.
Co do żywotnikowca to bardziej zbliżony jest on do żywotników niż cyprysów.
W zasadzie jest on mrozoodporny o ile nie przenaważa się go.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

Jagodzie i Sylwkowi
Yuka