| « poprzedni wątek | następny wątek » |
1. Data: 2000-07-24 14:06:38
Temat: Transport O.N. raport NIKCzesc!
NIK przedstawil miazdzacy raport dotyczacy transportu ON - dostalo sie
PFRON, PKP i PKS. Dzisiaj bylem w glowniej siedzibie NIK w Warszawie
przy Filtrowej. Budynek niedawno zostal generalnie wyremontowany. I co?
Nie ma podjazdu dla wozkow, ale jest piekna kostka na parkingu. Wewnatrz
budynku lepiej, bo jest winda, ale najpierw trzeba pokonac te kilka
calkiem stromych schodow.
W czwartek przeprowadzam wywiad z prezesem Wojciechowskim i cos w tej
sprawie ode mnie uslyszy.
Ponizej text z sobotniej "Rzepyî:
raport nik
Dworce nie dla niepelnosprawnych
Inwalida ó bagaz klopotliwy
PKP maj? zaledwie 28 wagonów dostosowanych do przewozu osób
niepe?nosprawnych, za? dotarcie do niektórych dworców wózkiem
inwalidzkim jest niemo*liwe ó informuje Najwy*sza Izba Kontroli.
Autobusy niskopod?ogowe w PKS nale*? do rzadko?ci. Tymczasem PFRON
dofinansowuje g?ównie prywatne firmy przewozowe.
?Warunki istniej?ce na dworcach niejednokrotnie sytuowa?y
niepe?nosprawnych podró*nych w roli konwojowanych przesy?ek baga*owychî
ó czytamy w raporcie NIK. Kontrolerzy sprawdzili, czy mo*liwe jest
dojechanie wózkiem inwalidzkim do budynków dworcowych ó uda?o si´ to
tylko w 34 z 49 dworców PKP i w 22 z 44 dworców PKS. Brakuje
odpowiednich podjazdów, wind, pochylni, toalet dla inwalidów, nisko
zawieszonych automatów telefonicznych. Podno?niki peronowe s? na sze?ciu
dworcach PKP, nie ma ich *aden dworzec PKS. Zad?u*on? kolej nie staç na
kosztowne remonty i zakup nowych wagonów. PaÉstwowy Fundusz
Rehabilitacji Osób Niepe?nosprawnych wspomaga g?ównie prywatne firmy
przewozowe, których nie potrafi rozliczyç z dotacji. Zdaniem NIK sprzyja
to korupcji.
ó Wszystkie nowe wagony bezprzedzia?owe II klasy przystosowane s? dla
osób niepe?nosprawnych ó mówi Andrzej *urkowski, rzecznik prasowy
Dyrekcji Przewozów Pasa*erskich PKP. ó Wagony te, wyposa*one w
klimatyzacj´ i ekologiczne toalety typu lotniczego, s? jednak
horrendalnie drogie. W tym roku kupili?my 10 sztuk, w przysz?ym b´dzie
podobnie. Je*d*? te* wagony osobowo-baga*owe z podno?nikami dla
inwalidów, jednak podno?niki cz´sto s? dewastowane, a konduktorzy
czasami nie potrafi? ich obs?ugiwaç.
PKP s? zobowi?zane modernizowaç dworce i dostosowywaç je dla potrzeb
osób niepe?nosprawnych ó taki obowi?zek nak?ada europejska umowa o
g?ównych mi´dzynarodowych liniach kolejowych z maja 1985 r. Wytyczy?a
ona cztery korytarze transportowe biegn?ce przez Polsk´. Na modernizacj´
71 stacji PKP i przystanków PFRON wy?o*y? zaledwie 206 tysi´cy z?otych.
Fiaskiem zakoÉczy?y si´ próby uruchomienia produkcji polskiego tramwaju
niskopod?ogowego. W 1994 roku PFRON przekaza? chorzowskiemu Konstalowi
700 tys. z? na dofinansowanie ?programu wdro*eniowegoî. Wyprodukowano
jeden tramwaj z cz´?ciowo obni*on? pod?og?, który trafi? do Warszawy. Na
tym ?program wdro*eniowyî si´ zakoÉczy?. Jelcz, który otrzyma? sze?ç lat
temu z PFRON 3 mln z? dotacji, wyprodukowa? pi´ç prototypów autobusu
niskopod?ogowego i przeprowadzi? badania homologacyjne. Jeden autobus
zosta? przekazany komunikacji miejskiej w Konstancinie.
NIK krytykuje PFRON za obdarowanie prywatnej firmy Global Group of
Companies jedenastoma mikrobusami Volkswagen Transporter. Wed?ug NIK
spó?ka nie wywi?zywa?a si´ ze zobowi?zaÉ wobec PFRON i taka darowizna
si´ jej nie nale*a?a.
ó Mikrobusy s? wykorzystywane w Warszawie jako taksówki dla inwalidów ó
wyja?nia W?odzimierz Zawojski, dyrektor spó?ki. ó Wozimy nimi g?ównie
niepe?nosprawne dzieci do szkó?. Odp?atno?ç jest taka jak za normaln?
taksówk´.
Inwalidzi skar*? si´, *e nie staç ich na tak drogi ?rodek lokomocji.
Ceny przejazdu nie mo*na obni*yç, gdy* PFRON nie potrafi rozliczyç si´ z
przewo?nikami. Ogólnopolski system rozliczania kosztów przewozu za
pomoc? kart mikroprocesorowych przygotowywa?a wroc?awska spó?ka Centrum
Ophta-Lab, ale splajtowa?a. W latach 1994-96 PFRON utopi? w niej ponad
1,5 mln z?otych. Samochody i pasa*erowie mieli byç wyposa*eni w
elektroniczne karty ewidencyjne, rejestruj?ce czas jazdy, odleg?o?ç itp.
System testowano w ¸odzi ó spó?ka Ophta-Lab nigdy nie poinformowa?a
Funduszu o wynikach testów.
PKS nie zabiega o niepe?nosprawnych podró*nych, gdy* nie mo*na na nich
zarobiç. Cena autobusu dla niepe?nosprawnych jest ?rednio o 30 procent
wy*sza od autobusu standardowego. Pracownicy PKS twierdz?, *e dodatkowe
urz?dzenia montowane w autobusach, mimo ich wysokiej ceny, s? zawodne i
uci?*liwe w obs?udze. Zakup dziesi´ciu autobusów przyjaznych dla
inwalidów planuje jedynie cz´stochowski PKS.
Leszek Kraskowski
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
| « poprzedni wątek | następny wątek » |